Björn Melander Björn Melander skrev:
@Pysslarn
Jag tycker den funkar förvånansvärt bra. Jag har alltid slipat borr på bänkslipen och tyckt att jag fått till det hyfsat bra med vinklar och så men med denna maskin blir det bättre geometri. Enkel att använda och som sagt 50 borr på mindre än två timmar. Mindre dimensioner är lite bökiga att spänna upp dock. Helt klart värt pengarna. Köpte den på kampanj hos Hylte.
Jag antar att en sån där maskin bara fungerar med en sorts borr? Typ metallborr? När jag tittar på mina Famag träborr så undrar jag hur en sådan maskin ska kunna slipa dem?

Två spiralformade Famag träborrar med distinkta spiraler och spetsar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa går inte att slipa på DD. Bara 118 och 135 grader.
 
Har konstruerat en mycket avancerad jigg ikväll för dela tårtbottnar...hade som tur var ett helt nytt bågfilsblad utan metallspån i :crysmile:
En hemmagjord jigg med träklossar och bågfilsblad för att dela en tårtbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören och 17 till
  • Laddar…
Kommit lite längre på pallen! Gillar mer o mer att gänga maskinskruv direkt in i hårdträ. Fungerar klockrent och känns bättre än träskruv och man slipper mecka med rampamuffar.

Sitsen var tänkt att bli i valnöt men det jag hade hemma räckte inte riktigt till en tillräckligt stor sits. Fick bli en askbit i mitten. Tycker det blev bra faktiskt!
Närbild av en pall under konstruktion med maskinskruvar gängade i trä, och en askbit i mitten av sitsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord pall med sittyta i valnöt och ask, gängade maskinskruvar i hårdträben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig pall med omonterad sits i valnöt och ask, samt verktyg och burk med träbehandling i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 29 till
  • Laddar…
Fin pall. Gillar också gängor i trä, särskilt det goa knarret när man spänner:)
 
Monterar lister... att man alltid skall dra på det när det blir så mycket bättre än innan?
 
  • Montering av golvlist med verktyg och verktygslåda på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JA”Snabbe” och 4 till
  • Laddar…
Kvällsmys med sambon hör inte till vanligheterna
Röd hink fylld med träbitar och en snickarkniv, antydan till hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Oookeej! Förstår nog inte till fullo myskvällen som resulterat i den där hinken...;) Men trevligt hade ni säkert!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Oookeej! Förstår nog inte till fullo myskvällen som resulterat i den där hinken...;) Men trevligt hade ni säkert!
Jag täljer pinnar till en knoppbräda. Istället för att sitta ensam i källaren tog jag med alla 14 pinnar och hinken så kunde jag sitta och tälja samtidigt man pratar med sambon...
 
  • Gilla
Mange_64 och 11 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag täljer pinnar till en knoppbräda. Istället för att sitta ensam i källaren tog jag med alla 14 pinnar och hinken så kunde jag sitta och tälja samtidigt man pratar med sambon...
Smart med hinken, det kommer jag prova!
 
Fadai
Jag har faktiskt suttit i möten på jobbet med täljkniv och papperskorg, det funkade bra.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Försöker gräva bort lera vid parkeringen som trycks upp när UPS ringer och säger jag har fått ett paket. Oj, skyndar mig att möta upp vid vägen så ingen undrar vad den bilen gör på gården!! ;)
Parfymförpackningar från BYREDO med dofterna 'Mojave Ghost' och 'Gypsy Water'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När damen varit på utflykt o köpt med sig hem världens dyraste lilla skylt o det visar sig att vitlackad mdf inte är magnetiskt...

Ja, då har man två val, köpa en helt ny diskmaskin med magnetisk front eller modda den befintliga.

Sagt o gjort, 3st tjocka neodymmagneter infrästa på baksidan av luckan. Fräs istället för borr då jag behövde ha dom så nära utsidan det bara gick o då finns det inte utrymme för nån borrspets. Gjorde hålen så jag hade ca 0.8mm gods kvar. Epoxi för faststättning och fyllnad av hålen så det inte kommer in fukt i mdf'en.

Vitlackad mdf-panel med infrästa neodymmagneter och epoxifyllda hål på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitlackad yta med tre infrästa neodymmagneter för magnetisk fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vitlackerad diskmaskinslucka med en grön skylt som säger "DISKAD" monterad med neodymmagneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
När damen varit på utflykt o köpt med sig hem världens dyraste lilla skylt o det visar sig att vitlackad mdf inte är magnetiskt...

Ja, då har man två val, köpa en helt ny diskmaskin med magnetisk front eller modda den befintliga.

Sagt o gjort, 3st tjocka neodymmagneter infrästa på baksidan av luckan. Fräs istället för borr då jag behövde ha dom så nära utsidan det bara gick o då finns det inte utrymme för nån borrspets. Gjorde hålen så jag hade ca 0.8mm gods kvar. Epoxi för faststättning och fyllnad av hålen så det inte kommer in fukt i mdf'en.

[bild]
[bild]
[bild]
Jag undrar mest om det står: ”Sätt på mig när jag är full” på andra sidan skylten! ;)

Snygg lösning hursomhelst!
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten
FreQa FreQa skrev:
Försöker gräva bort lera vid parkeringen som trycks upp när UPS ringer och säger jag har fått ett paket. Oj, skyndar mig att möta upp vid vägen så ingen undrar vad den bilen gör på gården!! ;)
[bild]
Parfym till dig eller äkta hälften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.