41 233 läst · 147 svar
41k läst
147 svar
ftx system? Värt? Pris? Själv?
Yes. Se produktbladet (pdf). http://fresh.se/storage/7B3D776602C...421cbac30321037/Produktblad_Flimmerfilter.pdfUlltand skrev:
Även Acticon har motsvarande F7 till deras Easy-vent, se https://www.acticon.se/se/filter-till-easy-vent/komfortfilter-f7/komfortfilter-f7-310/.
Redigerat:
En fläktkonvektor har betydligt mer kylkapacitet än kylning med FTX och dess kylbatteri. FTX skjutsar helt enkelt för lite luft för att man ska få någon större kyleffekt.Boilerplate4U skrev:Visserligen är frikyla inte samma sak som ett renodlat hvac-kylsystem på 10-20kw men med rätt flöde och konfiguration på batteriet kan du lätt sänka tempen med 8-10 grader. Men det är klart, har man stora panoramafönster där solen gassar in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst!
Fläktkonvektorer är bara bökigt och helt onödigt om man kör FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla till hela byggnaden och vid behov enskilda kanalkylare för tex sovrum
Dessa 10 grader du nämner antar jag är undertempen på tilluften.
Vi säger att du skjutsar runt detta med dubbla normflödet 0.7 l/s/m2 (353 m3/h) fördelat på 140 m2.
De blir typ 12W per m2 i kyleffekt...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Av dom testade ja. Och det är inget fel på testet men det finns många fler som är effektivare. REC som är med har en effektivare som heter RT Blue 4, den har jag. Men det finns några danska, tyska och österrikiska som är betydligt effektivare.Huddingebo skrev:
Det går alltså att komma en bit över 90% med riktigt bra aggregat
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Fläktkonvektor har varken sämre eller bättre kylning än centralt kylbatteri med enskilda kanalkylare, allt handlar om dimensionering. Det är den totala kyleffekten som räknas. Fläktkonvektorer är bara bökigt, dyrt och tar upp onödigt plats om man har FTX. Rätt val är centralt kylbatteri för komfortkyla dvs grundkylning till hela byggnaden och kanalkylare för enskilda utrymmen som tex sovrum osv. Man bör också beakta att komfortkyla (med frikyla) ska köras kontinuerligt och inte som traditionell AC där man kan slå av och på vid behov.TotalControl skrev:En fläktkonvektor har betydligt mer kylkapacitet än kylning med FTX och dess kylbatteri. FTX skjutsar helt enkelt för lite luft för att man ska få någon större kyleffekt.Dessa 10 grader du nämner antar jag är undertempen på tilluften. Vi säger att du skjutsar runt detta med dubbla normflödet 0.7 l/s/m2 (353 m3/h) fördelat på 140 m2. De blir typ 12W per m2 i kyleffekt...
Men oavsett val av lösning, har man stora panoramafönster där solen gassar rakt in med 300 kw/kvm är det kört för vilken kylanläggning som helst! Därför är det viktigt att man också kompletterar med solskydd som markiser eller likande.
Redigerat:
Är de testade av något oberoende labb eller myndighet?Johannes Carlsson skrev:Av dom testade ja. Och det är inget fel på testet men det finns många fler som är effektivare. REC som är med har en effektivare som heter RT Blue 4, den har jag. Men det finns några danska, tyska och österrikiska som är betydligt effektivare.
Det går alltså att komma en bit över 90% med riktigt bra aggregat
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Här finns en lista:Huddingebo skrev:
https://database.passivehouse.com/en/components/list/ventilation_small
passipedia.de är en bra sida för att läsa på ordentligt om energisnåla hus. Det står mycket vettigt där men man får läsa tyska/engelska
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Stämmer bra, en tumregel är att börja öka på med 40-50% över nominellt luftflöde vid drift av komfortkyla. Hur mycket man vill öka på brukar styras vad man tycker är en rimlig ljudnivån på tilluften Det finns inget behov av större fläktaggregat eller kanaler om man utrustar enskilda utrymmen med kanalkylare eller fläktkonvektorer.Ulltand skrev:
Jag använder Lindabs tilluftsventiler med styrning av luftflödet för att styra bort kallare luft från vistelsezonen.Boilerplate4U skrev:
Och ja, jag har gått igenom alla teorier etc men i praktiken blir det kallras i alla fall. Ligger på ca 20 grader inomhus. Kanske är tilluften nedåt 14 grader eller lägre med roterande värmeväxlare. Ska följa detta under vintern.
Det märks inte direkt utan det är en avkylning under tid.
Ligger jag i soffan 4 meter ifrån tilluftventilen inget problem. Vid 0,5 meter ifrån tilluftventilen blir det kallt efter ett tag.
Idag 6 grader ute, 20 grader inne så visar mätaren för tilluften 18.2 grader.
Jag försökte söka på tester där men hittar Inga test på värmeåtervinningsagregat/ftx.Johannes Carlsson skrev:
Eller letar jag dåligt?
Listan antar jag är fabriksuppgifter!?
Personligen köper jag aldrig någonsin tekniska prylar baserade på uppgifter från en tillverkare.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
När du nämner att tilluften är nedåt 14 grader menar du inkommande till FTX (utomhus-temp) eller tilluften in mot rummen och vid vilken utomhus-temp?M Mikasw skrev:
Jag testade att stå på en stol och sträcka upp handen en halvmeter från tilluften och då kände jag tydligt luftflödet men bara en meter därifrån är det stor skillnad. Ståendes på golvet nedanför kan jag inte notera någon som helst kallras. Kör ni med radiatorer eller golvvärme?
Wow, ca 90% verkningsgrad. Det skulle jag verkligen skulle vara nöjd med! Vad kör du för FTX-agg?
Redigerat:
Verkningsgrad för några år sedan var 75%, Flexit. Golvvärme på övre plan och radiatorer nedre plan.
Värmesystemet är styrt mot 20 grader men idag när det är 6 grader ute blir det en översläng med olika temperaturer beroende på zon i huset. Mäter inte snitt temp inomhusluft.
Vid 75% temperaturverkningsgrad, 20 grader inomhustemperatur och -10 grader utomhustemperatur ger det 12,5 grader på tilluften. Då ligger man under de 16 grader som ger kallras enligt ovan.
80% ger 14 grader på tilluften också under 16 grader.
Värmesystemet är styrt mot 20 grader men idag när det är 6 grader ute blir det en översläng med olika temperaturer beroende på zon i huset. Mäter inte snitt temp inomhusluft.
Vid 75% temperaturverkningsgrad, 20 grader inomhustemperatur och -10 grader utomhustemperatur ger det 12,5 grader på tilluften. Då ligger man under de 16 grader som ger kallras enligt ovan.
80% ger 14 grader på tilluften också under 16 grader.
Redigerat:
Baserat på info ovan att 16 grader på tilluften ger kallras och att temperaturverkningsgraden är 80% enligt tester (högst troligen lägre i verklig installation).
20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 0 grader utomhustemperatur.
22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -8 grader utomhustemperatur.
Vid 75% temperaturverkningsgrad och samma antagande som ovan ger:
20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 4 grader utomhustemperatur.
22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -2 grader utomhustemperatur.
Se detta som en fingervisning om vad som kan upplevas och inte som fakta. Många antaganden och subjektiv upplevelse av kallras. Det lutar dock mot att eftervärmning av tilluften bör installeras i Sverige om man vill undvika kallras.
20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 0 grader utomhustemperatur.
22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -8 grader utomhustemperatur.
Vid 75% temperaturverkningsgrad och samma antagande som ovan ger:
20 grader inomhustemperatur ger kallras vid 4 grader utomhustemperatur.
22 grader inomhustemperatur ger kallras vid -2 grader utomhustemperatur.
Se detta som en fingervisning om vad som kan upplevas och inte som fakta. Många antaganden och subjektiv upplevelse av kallras. Det lutar dock mot att eftervärmning av tilluften bör installeras i Sverige om man vill undvika kallras.
Redigerat:
Var hittar jag EC fläktar till bra pris?M Mikasw skrev:Vill minnas att någon här på forumet beställde ett aggregat från Polen till mycket bra pris. Det är en plåtlåda med två fläktar och vanligtvis motströmsvärmeväxlare.
Det är en klart överprisad produkt.
En plåtslagare kommer göra den billigare än man köper en från serieproduktion.
Som nämnt ovan, det behövs inget komplicerat styrsystem så gå inte på den förklaringen.
Och skulle man vilja styra på temp och tryck osv så är det inte tillräckligt kompetent i alla fall.
Ägaren innan installerade och det gick på 110 000Sek. Har kompletterat med riktiga ljuddämpare, ventiler i plåt, ändrad dragning av rör samt utökat med ett rum.
Grovt räknat, 2000:- per EC-fläkt för priv person, 5000-8000:- för låda med två filter, anslutningar osv.
Utöver detta kommer värmeväxlare och styrning av motorerna.
Jag har gamla strömtörstiga fläktar som kräver transformatoromkoppling för att justera varvtal i förbestämda steg. Är sugen på att bygga eget styrsystem.