MathiasS MathiasS skrev:
..har tittat på någon variant men fastnade lite på att tilluften verkar behöva förvärmning vintertid. Känns oerhört gammalt att värma detta med direktel i ett hus med bergvärme, och att ordna med mer effektiv förvärmning är komplicerat pga avstånden mellan bergvp och ett ev ftx aggregat. hur har ni resonerat kring detta?
Hade samma frågeställning som jag diskuterade med leverantören när vi skulle koppla in kylbatteriet.

Jag hade som förslag att vi skulle koppla in (shunta) värmeslingan från ack-tanken när/om det ev finns behov att tillföra extra värme på tilluften vid mycket låga temperaturer. Kom inte exakta detaljer men i princip om man bor i Mellansverige och nedåt är det mycket sällan eller ens aldrig som FTX-aggregatet kopplar på tillskottsvärme dvs det är inte lönt investeringen då eventuell elkostnad bara motsvarar några få hundringar per år.

Delvis off-topic: Fick som förslag att i stället styra temp med termostatventiler på elementen och trimma in detta med bergvärme och FTX med specifik kurva för mycket låga utomhus-temperaturer. Vi har installerat en trådlös termostatventil i vårt sovrum eftersom vi gillar att sova kallt. Bara att trycka på sovkappen på kontrollpanelen eller kör med automatisk tid och det funkar bra. Tyvärr kan vi inte koppa in termostatventiler på resten av alla element ännu eftersom vi först måste installera en 100 liters volym/arbetstank med sk bypass på radiatorkretsen.
 
Redigerat:
Snailman
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, kan du ge ett exempel på en sådan produkt? När det är kallt, vad får du för temp på inkommande luft?
Nästa hus har roterande värmeväxlare, har inte kört igång min ännu.
https://soliduct.se/ostberg-heru-130-s-ec-2.htm

I nuvarande huse har jag en frånluftpump F750 med ett tilluftsaggregat SAM40 det värms upp med samma slinga som går till golvvärmen. Det går att ställa in vilken tillufttemperatur man vill ha, mellan ca 16 till 25, jag har det på 16.

Var på bokmässan i höst, snickar - Björn pratade om sitt husbygge, han ångrade att han inte monterat ftx, då han hade problem med kall luft från ventilerna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AgnesRami skrev:
Vi kommer nu inom närmaste månaden att sätta in bergvärme...
Lite off-topic men om jag får komma med ett förslag är min rekommendation att redan från början installera en sk volym/arbetstank för radiatorslingan och som kan användas vid ev framtida golvvärme. Fördelen med arbetstank är att man får en betydligt jämnare temp i radiatorslingan (som styrs av fristående cirk-pump) samt att värmepumpen inte behöver starta lika ofta vilket förlänger livslängden på kompressorn med några år

Det blir både billigare och enklare att installera allt i samband med bergvärmepumpen då det finns färdiga kombi-tankar för både varmvatten och uttag för radiatorslinga och/eller solslinga om man planerar för solpaneler. Kostnad vid efter-montage med extra cirk-pump och arbetstank ca 15 tkr varav material ca 6-7 tkr . Volymbehov ca 100-200 liter så det är inga stora grejer om man vill koppla på detta i efterhand.
 
Luft temp in blir lägre än den som är i rummet med roterande värmeväxlare. Så, det märks och jag bor i klimatzon 1.
Skall hålla koll i vinter men jag skulle tippa på ca 16 grader vid - 10 ute. Räkna med 75-80% verkningsgrad.
Kommer inte ihåg formeln i huvudet just nu men det finns en tråd om detta.

Och ja, när elvärmeslingan är inkopplad så går den långt innan vi når -10 grader utetemperatur.

Som försäljare kan man snacka.
Skriv in i kontraktet att det är vite om det de säger inte stämmer så får du se om de skriver under.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Vill minnas att någon här på forumet beställde ett aggregat från Polen till mycket bra pris. Det är en plåtlåda med två fläktar och vanligtvis motströmsvärmeväxlare.

Det är en klart överprisad produkt.
En plåtslagare kommer göra den billigare än man köper en från serieproduktion.
Som nämnt ovan, det behövs inget komplicerat styrsystem så gå inte på den förklaringen.
Och skulle man vilja styra på temp och tryck osv så är det inte tillräckligt kompetent i alla fall.

Ägaren innan installerade och det gick på 110 000Sek. Har kompletterat med riktiga ljuddämpare, ventiler i plåt, ändrad dragning av rör samt utökat med ett rum.

Grovt räknat, 2000:- per EC-fläkt för priv person, 5000-8000:- för låda med två filter, anslutningar osv.
Utöver detta kommer värmeväxlare och styrning av motorerna.
 
Redigerat:
L largab skrev:
Angående förvärmning: Jag har motströmsvärmeväxlare och har aldrig använt förvärmning. -20- -25 natt ngn vecka / år.
Angående över/under tryck. Det går enkelt mäta med en modern telefon.
Sådana kalla temperaturer har vi ju inte i Stockholm längre, så i värsta fall kan man ju stänga av FTXen dessa riktigt kalla dagar. Jag tänkte mer att man får ett känsla av kalldrag hela tiden, om tilluften är för kall.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Sådana kalla temperaturer har vi ju inte i Stockholm längre, så i värsta fall kan man ju stänga av FTXen dessa riktigt kalla dagar. Jag tänkte mer att man får ett känsla av kalldrag hela tiden, om tilluften är för kall.
Nej, jag har en tilluftsventil rakt över sängen. Jag märker aldrig av något kallras därifrån. Visserligen så ventilerar jag mindre än vad normen säger, kan hjälpa till lite.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Vill minnas att någon här på forumet beställde ett aggregat från Polen till mycket bra pris. Det är en plåtlåda med två fläktar och vanligtvis motströmsvärmeväxlare.

Det är en klart överprisad produkt.
En plåtslagare kommer göra den billigare än man köper en från serieproduktion.
Som nämnt ovan, det behövs inget komplicerat styrsystem så gå inte på den förklaringen.
Och skulle man vilja styra på temp och tryck osv så är det inte tillräckligt kompetent i alla fall.

Ägaren innan installerade och det gick på 110 000Sek. Har kompletterat med riktiga ljuddämpare, ventiler i plåt, ändrad dragning av rör samt utökat med ett rum.

Grovt räknat, 2000:- per EC-fläkt för priv person, 5000-8000:- för låda med två filter, anslutningar osv.
Utöver detta kommer värmeväxlare och styrning av motorerna.
Motströmsvärmeväxlrna har inte samma verkningsgrad som de roterande.
Dessutom så skiljer verkningsgraden mycket mellan olika tillverkare.
Så att be en plåtis koka ihop en egen vete tusan om det är en så bra idé.
En sprillans ny med isolerat stabilt hölje med filterkassetter, styrning och motorer går på 20000kr. Och då med testvinnande hög verkningsgrad och extra tysta motorer och låg total ljudnivå.
Jag tycker att det är väldigt prisvärt.
 
Ja, ser att priserna har sjunkit sedan ”min” installation. 30000:- för Östberg tex. Beror på storleken också

Japp roterande är bättre men frågan är hur lång tid den tar att betala av. Inget jag tittar på.

Det blir kallras från ventilen utan eftervärme.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Hur man upplever komforten är helt personligt. Både frugan och jag är frusna och känsliga för kalldrag. Ingen av oss skulle någonsin komma på idén med ouppvärmd tilluft. Därför blev det övervärmd tilluft genom en luft/luft-FLVP. Det märks direkt när den börjar avfrosta och temp på tilluften sjunker rejält, (trots förvärmare), och då bor vi ändå i Skåne.
 
Roterande har sämre verkningsgrad än motströms om vi pratar bättre aggregat och roterande har ofta fler rörliga delar.
Sen är det frågan hur mycket avfrostning som egentligen behövs. Där har roterande en stark fördel
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Roterande har sämre verkningsgrad än motströms om vi pratar bättre aggregat och roterande har ofta fler rörliga delar.
Sen är det frågan hur mycket avfrostning som egentligen behövs. Där har roterande en stark fördel
Ja, kanske är det så på de riktigt stora aggregaten.
Jag jämförde bara de aggregat som var aktuella för mitt hus. Och i tex det här testet har HERU aggregetet högst verkningsgrad, även vid -15°C, näst lägst ljudnivå och är bland de billigare.
https://www.energimyndigheten.se/te...risonProducts=412,413,414,415,416,417,418,419
 
Redigerat:
M Mikasw skrev:
Det blir kallras från ventilen utan eftervärme.
Inte om du använder riktiga till-luft-ventiler som sprider luften 360 grader likt en skiva i takhöjd. Vid ca 22 grader inne brukar vi få runt 16-17.5 på tilluften beroende på utomhustemperatur med vårt standardflöde 74 l/s och har aldrig känt av något kallras. Kolla gärna på www.varmepumpsforum.com för liknande diskussioner om tex för och nackdelar med tillskosttsvärme kontra anpassat radiatorflöde.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Finns ju F7-filter för tilluftsdonen för under hundralappen, [länk], så luftkvalitetsmässigt (om man nu menar partiklar från utomhusluften) borde ju det inte vara någon skillnad mot FTX.
Är det verkligen ett F7 filter? Om man har dåligt uteluft så är det främst PM 2.5 man vill få ner.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Inte om du använder riktiga till-luft-ventiler som sprider luften 360 grader likt en skiva i takhöjd. Vid ca 22 grader inne brukar vi få runt 16-17.5 på tilluften beroende på utomhustemperatur med vårt standardflöde 74 l/s och har aldrig känt av något kallras. Kolla gärna på www.varmepumpsforum.com för liknande diskussioner om tex för och nackdelar med tillskosttsvärme kontra anpassat radiatorflöde.
Så kallad omblandande ventilation. Med rätt placering på donen kan man ligga en bit under inomhustemperaturen utan drag. Det blir en injektorverkan och luften blandas innan den når vistelsezonen.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.