Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Bara om du felaktigt ställer in systemet med övertryck
Vet ”Kan själv Bosse 48år” hur man injusterar ett system efter han glatt lyckas få ihop ett ftx?
 
Haara93 Haara93 skrev:
Du ställer ju in ett börvärde (tryck) på aggregatet sen ska du justera in ventilationen så du har rätt flöde i huset. Och så håller den samma flöde än fast filter blir skitiga.
Vad jag har förstått så sker ändå en viss säsongsvariation beroende på tex väder, tempskillnad inne/ute.
Det och i takt med att filter täpps igen, fläktblad blir smutsiga, motorer presterar annorlunda och andra faktorer så bibehålls inte inställningsvärdena för tryck över tid.
Man tvingas därför ställa in med marginal för att alltid hålla ett visst undertryck, vilket är ett krav speciellt i äldre hus.
Men har man källare eller krypgrund över radonmark vill man ha så lite men ändå stabilt undertryck som möjligt.
Att alltid styra mot tex 5kpa undertryck är därför en fördel. Alltid perfekt tryckförhållanden och alltid bra ventilation.
 
Haara93 Haara93 skrev:
Vet ”Kan själv Bosse 48år” hur man injusterar ett system efter han glatt lyckas få ihop ett ftx?
Tror ändå att de flesta hemmapulare tar hem ett proffs och kör en riktig inställning med instrument.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Visst fanns ångspärr men det byggdes inte täta hus på 70-talet enligt den norm vi har idag. Dessutom var ångspärren ofta tillverkad av en slags folieplast (typ karamellfolie) som sprack och bildade köldbryggor.
Jo exakt lika tätt är de ju inte. Man tejpade tex inte utan lade med 50-80cm överlapp innanför gipsen.
Men plasten i pappas hus känns exakt likadan som den jag satte upp hemma hos mig i våras, 0,2mm.
Tror den där riktigt gamla satt i bra mycket äldre hus. I min gamla del från -47 satt den nån papp/plasthistoria på insidan och den plasten var väldigt tunn.
 
B byggarätt skrev:
Bara souterrängvåningen är ett skäl att börja med en F lösning
Jag vill direkt avråda från F-lösning i otäta 70-talare. För att täta till byggnaden behöver man komplettera alla ytterväggar och tak med tejpad åldersbeständig plast om du inte vill ha svinkalla väggar på vintern med f-vent. På den gamla tiden när vår oljepanna drog igång med ett väldigt sug ifrån pannrummet märkte man direkt vilka väggar som var dåligt tätade.
 
  • Gilla
Villehehe
  • Laddar…
A AgnesRami skrev:
Tusen tack för bra tips. Det känns som man kan göra mycket själv. Mitt dilemma är dock hur man får ner ventilation i suterrängplanet. De två andra planen har vind ovanpå men inte det sista
Tänkte på en annan sak som kan vara värt att undersöka: ni kanske har undertak för bla el och radiator-rör som går ner till suterrängplanet?
 
Även jag har börjat fundera på ftx för att få bättre luftkvalitet. Luftombytet är för litet idag.

har tittat på någon variant men fastnade lite på att tilluften verkar behöva förvärmning vintertid. Känns oerhört gammalt att värma detta med direktel i ett hus med bergvärme, och att ordna med mer effektiv förvärmning är komplicerat pga avstånden mellan bergvp och ett ev ftx aggregat.

hur har ni resonerat kring detta?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Även jag har börjat fundera på ftx för att få bättre luftkvalitet. Luftombytet är för litet idag.

har tittat på någon variant men fastnade lite på att tilluften verkar behöva förvärmning vintertid. Känns oerhört gammalt att värma detta med direktel i ett hus med bergvärme, och att ordna med mer effektiv förvärmning är komplicerat pga avstånden mellan bergvp och ett ev ftx aggregat.

hur har ni resonerat kring detta?
Har man roterande värmeväxlare behövs ingen förvärmning.
Jag har eftervärmare, ska dock dock inte behövas om det är bra isolerat och jag rätt inställt. Har aldrig själv behövt använda (manuellt avslagen) och där jag bor kan det blir ner till -35 på vintern.
Huset värms med fjärrvärne
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har ett hus från -69 med ftx.
Fungerar väldigt bra.
Vill man eftervärma luften finns det vattenbatteri?
Använd riktiga ljuddämpare om det får plats istället för flex. Bättre effekt.

Har handlat från Ventin för att få Lindabs sortiment. Köp inga plastventiler utan lackat stål.

Som också nämnts, EC motorer och det behövs inget avancerat reglersystem.
Jag styr motorerna själv med en 0-10V signal.

Är det radiatorer eller planeras golvvärme?

Har också tänkt byta fönster men kommer installera isolerglas istället. Tar säkert längre tid men är ett mycket lägre pris samt jag slipper byggnadsställningar för att bytet.
Återstå att lösa är hur fräsa för den tjockare kassetten utan att ta ned de stora panoramafönsterna.
 
Redigerat:
M Mikasw skrev:
Har också tänkt byta fönster men kommer installera isolerglas istället. Tar säkert längre tid men är ett mycket lägre pris samt jag slipper byggnadsställningar för att bytet. Återstå att lösa är hur fräsa för den tjockare kassetten utan att ta ned de stora panoramafönstrens.
Intressant, vi går i samma tankar. Det vore väldigt lärorikt att veta om ni hittar någon bra lösning och funderingar runt det praktiska arbetet, gärna med lite bilder i en separat tråd kanske? :D
 
Redigerat:
Lyfter en frågeställning om luftklvalité. Var ligger huset? Är det i stadsmiljö eller nära en trafikled tex så är partikelhalten i utomhusluften förhöjd. Då är FTX ett utmärkt sätt att rena luften. I annat fall kan man få lika bra luftmiljö inomhus med ett F-system. Som andra varit inne på så är nog komfortkyla (eller inte) en ännu viktigare faktor för inomhusmiljön. Bra fristående luftrenare är ett annat sätt att förbättra luften och då även från emmissioner från byggnaden och männsikor.
I ert fall hade jag nog valt att att bygga om befintligt system till ett tryckstyrt F, kompletterat med komfortkyla och några luftrenare.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har man roterande värmeväxlare behövs ingen förvärmning.
Jag har eftervärmare, ska dock dock inte behövas om det är bra isolerat och jag rätt inställt. Har aldrig själv behövt använda (manuellt avslagen) och där jag bor kan det blir ner till -35 på vintern.
Huset värms med fjärrvärne

Ok, kan du ge ett exempel på en sådan produkt? När det är kallt, vad får du för temp på inkommande luft?
 
Angående förvärmning: Jag har motströmsvärmeväxlare och har aldrig använt förvärmning. -20- -25 natt ngn vecka / år.
Angående över/under tryck. Det går enkelt mäta med en modern telefon.
 
B byggarätt skrev:
Bara souterrängvåningen är ett skäl att börja med en F lösning
Hur blir det någon skillnad?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lyfter en frågeställning om luftklvalité. Var ligger huset? Är det i stadsmiljö eller nära en trafikled tex så är partikelhalten i utomhusluften förhöjd. Då är FTX ett utmärkt sätt att rena luften. I annat fall kan man få lika bra luftmiljö inomhus med ett F-system. Som andra varit inne på så är nog komfortkyla (eller inte) en ännu viktigare faktor för inomhusmiljön. Bra fristående luftrenare är ett annat sätt att förbättra luften och då även från emmissioner från byggnaden och männsikor.
I ert fall hade jag nog valt att att bygga om befintligt system till ett tryckstyrt F, kompletterat med komfortkyla och några luftrenare.
Finns ju F7-filter för tilluftsdonen för under hundralappen, https://www.rinkabyror.se/artikel/fresh-flimmerfilter/, så luftkvalitetsmässigt (om man nu menar partiklar från utomhusluften) borde ju det inte vara någon skillnad mot FTX.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.