4 859 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Går det att dreva detta hyggligt vindtätt?
Sida 1 av 2
Jag har testat med en tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/bastu-i-denna-timring-film-och-bild.357725/ i bastukategorin men får inte svar på allt där så då testar jag här. Jag har en fjällstuga i Västerbottensfjällen (dvs kalla vintrar) där det finns en ouppvärmd gammal (slutet av 1800-talet) timmerlada på 25 kvm på tomten som jag tänkte använda för bastubygge. Ca en fjärdedel av ladan kommer att användas och självklart blir det vedeldat. Helst skulle jag vilja bevara timmerhuskänslan även invändigt och således inte klä de två ytterväggarna med någon invändig bastupanel. Problemet är dock att det på sina håll är ganska luftigt mellan timmerstockarna. För att kunna få till en bastu måste det bli hyggligt vindtätt, däremot tänker jag mig att isoleringen inte är så viktig, jag har god vedtillgång och kommer att ha ett lite överdimensionerat aggregat. Men vad tror ni, är det överhuvudtaget möjligt att dreva detta så att det blir tillräckligt vindtätt? Länkar till en film som visar ladan och där ljuset kanske får springorna att se lite större ut än vad de är?
Den där får du inte tät. Den är ju glestimrad från första början. Försöker du täta de där springorna så börjar drevet samla fukt eftersom det inte skyddas av något drag.
Timra en ny bastu åt dig. Med ordentligt drag och så knutar du med varmtand och måsahugg så det blir tätt. Ett lämpligt hobbyprojekt!
Du behöver ju ladan som vedlider.
Timra en ny bastu åt dig. Med ordentligt drag och så knutar du med varmtand och måsahugg så det blir tätt. Ett lämpligt hobbyprojekt!
Du behöver ju ladan som vedlider.
Eller så bygger du bastun inne i gamla ladan som ett ”hus i huset”. Timra upp i gammal stil där med, men denna gång tätt, så du slipper dreva (du vill INTE ha exponerad tätning i en bastu kan jag säga... fuktigare miljö får man ju leta efter.)
Överkursen är att plasta på baksidan av de nya timmerväggarna, sätta vindpapp på insidan av de gamla, och sen fylla mellanrummet med isolering. Trots allt går det alltid åt mer ved än man tror!
Men vilken lösning du än väljer så försök inte dreva de gamla väggarna täta, snälla rara. Gliporna var ju bitvis stora som fönster.
Överkursen är att plasta på baksidan av de nya timmerväggarna, sätta vindpapp på insidan av de gamla, och sen fylla mellanrummet med isolering. Trots allt går det alltid åt mer ved än man tror!
Men vilken lösning du än väljer så försök inte dreva de gamla väggarna täta, snälla rara. Gliporna var ju bitvis stora som fönster.
Tack för svar! Det var det jag misstänkte tyvärr. Det hade varit kul att timra en egen bastu men dygnets timmar räcker tyvärr inte för ytterligare ett hobbyprojekt tyvärr. Det får nog bli en bastulåda med timmerpanel inuti timringen istället.
Vad tror ni om att ta upp dörröppningen lite i höjdled resp att såga upp för ett mindre fönster i motstående (karmyttermått max 8x6 liggande) då? Om man inte gör för stora hål torde det väl inte påverka stommens stadighet nämnvärt? Nuvarande dörröppning är bara ca 110 cm och jag skulle vilja ta upp den två stockbredder, ca 40 cm. Man ser att det finns dymlingar i väggen bredvid nuvarande öppning som också är svärdförstärkt.
Vad tror ni om att ta upp dörröppningen lite i höjdled resp att såga upp för ett mindre fönster i motstående (karmyttermått max 8x6 liggande) då? Om man inte gör för stora hål torde det väl inte påverka stommens stadighet nämnvärt? Nuvarande dörröppning är bara ca 110 cm och jag skulle vilja ta upp den två stockbredder, ca 40 cm. Man ser att det finns dymlingar i väggen bredvid nuvarande öppning som också är svärdförstärkt.
Min tanke nu är att regla upp två nya innerväggar som isoleras och kläs med bilad timmerpanel i olika bredder i bastudelen, men att hoppa över diffusionsspärr. Men i om med att jag pga stommens otäthet alltså måste tänka om så planerar jag nu att "fuska" lite och slå upp samma timmerpanel på ytterväggarnas insida. Här blir jag dock lite osäker på vad som blir mest lämplig konstruktion av de väggarna för att minimera drag och samtidigt inte utsätta timmerstommen för onödig fukt eller skapa alltför härliga förutsättningar för mössen (som redan trivs väldigt bra i ladan). Jag hade ju tidigare hoppats kunna utnyttja tiimmerväggens isolerande egenskaper men om den inte blir vindtät är ju inte det något att räkna med. Således behöver jag troligen isolera även bastuns ytterväggar? Vad tror ni om följande (utifrån och in): timmer-vindpapp-isolering-innerpanel? Eller måste jag ha luftspalt någonstans? Eller skulle jag bara skita i att isolera ytterväggarna?ricebridge skrev:
Gör som du har tänkt men se för 17 till att sätta plast mellan isolering och innerpanel! Med minus oanständigt antal grader ute och hett och fuktigt inne lär du få kondens i väggarna så det dryper om det eljest. Se f ö till att både golv och tak är plastade också av samma skäl.L lasloforbes skrev:
Jag brukar ju inte vara någon vän av plast, men för bastu och andra våtrum gör jag definitivt undantag.
När det gäller mössen så skulle jag rekommendera musnät över gliporna inifrån innan du börjar bygga upp resten. (Eller t ex spillbitar av plywood, avkapade panelbitar eller vadsomhelst.) Möss har en bedrövlig förmåga att leta sig in överallt, och i en lokal i vilken man sitter näck och svettig vill man inte ha någon som helst varelse med smak för elkablar. Så se till att ingen glipa är 4mm eller större; det gäller även upp på väggarna och i taket eftersom mössen obekymrat klättrar lodrätt när de är på det humöret.
Man använder Akryltätningsmedel, den kan du trycka ut med tub och snygga till med en såpa doppad slev för att snygga till fogen, håller både ute och inne i bastunL lasloforbes skrev:Jag har testat med en tråd [länk] i bastukategorin men får inte svar på allt där så då testar jag här. Jag har en fjällstuga i Västerbottensfjällen (dvs kalla vintrar) där det finns en ouppvärmd gammal (slutet av 1800-talet) timmerlada på 25 kvm på tomten som jag tänkte använda för bastubygge. Ca en fjärdedel av ladan kommer att användas och självklart blir det vedeldat. Helst skulle jag vilja bevara timmerhuskänslan även invändigt och således inte klä de två ytterväggarna med någon invändig bastupanel. Problemet är dock att det på sina håll är ganska luftigt mellan timmerstockarna. För att kunna få till en bastu måste det bli hyggligt vindtätt, däremot tänker jag mig att isoleringen inte är så viktig, jag har god vedtillgång och kommer att ha ett lite överdimensionerat aggregat. Men vad tror ni, är det överhuvudtaget möjligt att dreva detta så att det blir tillräckligt vindtätt? Länkar till en film som visar ladan och där ljuset kanske får springorna att se lite större ut än vad de är?
[media]
Vad gäller diffusionsspärr och isolering i fristående bastu finns det definitivt olika skolor och många trådar avhandlar detta ämne. Mitt intryck är att de flesta tycker man kan skippa diffusionsspärr och många tycker man kan skippa även isoleringen. Kanske är det så att man antingen bör köra oisolerat utan folie eller isolerat med folie och inget köra något mellanting? Å andra sidan är argumentet jag sett för att skippa folie att man i en fristående ouppvärmd bastu kommer att få kondens på "fel sida" av folien när det är varmare ute än inne vilket sett över längre tid blir ett större problem än den belastning som blir av ca 20 bastubad/år.ricebridge skrev:
Nu svär du väl ändå i kyrkan? Måste erkänna att det känns lite fel att kladda in en massa latexfog i en timmerstomme av detta slag men har du någon egen erfarenhet av detta? Eller är det bara ett förslag av typen skott från höften?T Takläggare skrev:
Nu kør Amerikanare den hær metoden på sina bilade timmerhus, skickar en lenk,( skriver från en Norsk dator nu, vara lite tecken fel) men derev eller bottningslist i mitten om det er stora glipor. sidan er fran Sverige.L lasloforbes skrev:
https://sv.decorexpro.com/germetiki/akrilovyj-dlya-dereva/
Mja, kondens på ”fel sida” dvs inne i bastun får du ju ändå, så fort bastandet är över och du stänger av den. Så det måste den ju vara byggd för att tåla ändå.L lasloforbes skrev:Vad gäller diffusionsspärr och isolering i fristående bastu finns det definitivt olika skolor och många trådar avhandlar detta ämne. Mitt intryck är att de flesta tycker man kan skippa diffusionsspärr och många tycker man kan skippa även isoleringen. Kanske är det så att man antingen bör köra oisolerat utan folie eller isolerat med folie och inget köra något mellanting? Å andra sidan är argumentet jag sett för att skippa folie att man i en fristående ouppvärmd bastu kommer att få kondens på "fel sida" av folien när det är varmare ute än inne vilket sett över längre tid blir ett större problem än den belastning som blir av ca 20 bastubad/år.
Inte omöjligt den kommer därifrån, nu har jag min svenska dator, lättare skriva och söka med.(få bara norska träffar med jobbdatorn)useless skrev:
Men det här är den lättaste lösningen han har på sin bastu, fogen går och köpa i grå ton som är nära ursprungsfärgen, eller så målar han fogen.
Amerikanarna kör den här metoden på sina timmer hus, oftast dom som blivit ner monterade av anrika gamla byggnader och byggs om till lyxvillor, dels för att timret är gammalt och lätt drar åt sig vatten, då tätar dom även sprickor i timret så fukt inte rinner in i själva timmer stocken, polerar till med svamp så syns knappt sprickan,.
Att börja pula in lin eller liknande kommer bara ge fuktskador på hans bilade timmerstockar, efter som att dom inte är rätt rundade för vatten avrinning, samt sprickorna i virket.
Enkel lösning är ju onekligen tilltalande men jag måste nog suga på den. Sedan kanske det kan vara ett problem att hitta en fogmassa som tål både värme och kyla och samtidigt är elastisk nog för att klara de rörelser som jag antar att en timring åstadkommer? Och det torde gå åt åtskillig patroner även om man använder bottningslist så i slutändan kanske det blir ganska dyrt också?T Takläggare skrev:
Nu har jag försökt kika lite på den där mirakelmedelssidan, och även om det fungerar för situationer som på bilderna — där man tätar mellan timmerstockar som redan ligger tätt — har jag ett antal invändningar.
Redan sajtens automatöversatta tekniska specifikation säger ju, citat:
Riktigt vad den där sista punkten betyder fattar jag inte heller, men kontentan verkar vara att det blir besvärligt att få det att fungera när det är så stora glipor att ”man kan kast’in hatt’n”.
Temperaturområdet för produkten är enligt samma sajt —40C till +80C, vilket innebär att man då åtminstone tangerar övre temperaturgränsen om man ska ha den i en bastu. Om det sen är 20-30 grader kallt ute kan man ju alltså utsätta fogen för en temperaturskillnad på bortåt hundra grader, och jag tvivlar på att produkten är gjord för detta.
Redan sajtens automatöversatta tekniska specifikation säger ju, citat:
- sömbredden måste vara mindre än fem cm;
- sömm tjocklek - mindre än femtio procent av bredden;
- standardröret varar i fem meter brett tio mm och sex mm tjockt
Riktigt vad den där sista punkten betyder fattar jag inte heller, men kontentan verkar vara att det blir besvärligt att få det att fungera när det är så stora glipor att ”man kan kast’in hatt’n”.
Temperaturområdet för produkten är enligt samma sajt —40C till +80C, vilket innebär att man då åtminstone tangerar övre temperaturgränsen om man ska ha den i en bastu. Om det sen är 20-30 grader kallt ute kan man ju alltså utsätta fogen för en temperaturskillnad på bortåt hundra grader, och jag tvivlar på att produkten är gjord för detta.