Hej,

Vi har köpt ett hus bygg -71 som idag har vattenburen el och självdrag. Vi kommer nu inom närmaste månaden att sätta in bergvärme för att få ner driftkostnaden som är riktigt dyr. Men vi vill även installera ett ftx system då vi i framtiden även kommer vilja byta fönster och vad jag förstår så blir huset för tätt annars. Sen blir det ju helt klart bättre luft.
Vårt hus är 188kvm + 82kvm biyta i form av källare. Det är suterräng men räknas som en enplansvilla. Är det värt prismässigt att göra detta själv eller är det bättre att ta in någon som gör det?
Jag och min man drar oss inte för att jobba och löser det mesta vi tar oss an och har inte tummen mitt i handen. Har renoverat en villa hittills och denna är nummer 2.
Men vi har aldrig gjort något sådant här avancerat ännu. Vi har oisolerad vind men med yta att dra rör utan problem. Det är träbjälklag så att ta upp hål är egentligen inget större problem inomhus. Däremot är fasaden tegel och trä.

Vad skulle ni säga? Kan man göra det själv eller är det inte värt det? Ska man byta fönster först eller sätta in ventilation först?

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Vad har ni för ventilation idag?
Ett betydligt billigare alternativ till FTX är spaltventiler i nya fönstren och sedan central mekanisk frånluft.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag gjorde det själv. Inget avancerat. Antingen så betala man för en ritning eller så skissar man själv på all rördragning. Inga avancerade beräkningar. Om man ska göra ftx så finns det ingen anledning att vänta på bättre tider

Byt fönster först och se hur ni upplever inneluften.
Hus från 71 byggdes inte med samma täthet som dagens.

Med FTX kan följa ljud från ventiler och underhåll av motorer/värmeväxlare och filter.

• Gilla
AndreasMöller och 1 till
  • Laddar…
I vårt 71 talshus så är ftx värd varenda krona. Frisk luft överallt, inga kalldrag från ventiler eller fönster. Yttre ljud kraftigt minskat. Har svårt att höra att fläktarna går. Har bara bytt filter under de 15 åren vi haft det. F7 filter tar bort det mesta.
Det enda är högre elförbrukning pga äldre fläktmotorer. Funderar på att byta till moderna ec motorer som finns i alla nya aggregat.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hus från 73.
Säger detsamma värt varenda krona.
Fönster och FTX heru 130ec på kallvind från 09.

B boohoo skrev:
Vad har ni för ventilation idag?
Ett betydligt billigare alternativ till FTX är spaltventiler i nya fönstren och sedan central mekanisk frånluft.
Idag har vi självdrag

L largab skrev:
Jag gjorde det själv. Inget avancerat. Antingen så betala man för en ritning eller så skissar man själv på all rördragning. Inga avancerade beräkningar. Om man ska göra ftx så finns det ingen anledning att vänta på bättre tider
Men jag tycker rent generellt inte att det verkar jätte dyrt att ta in någon som gör det så frågan är om man sparar mycket pengar på att göra det själv? Vi tänker i sånt fall betala för ritning.

E etompau skrev:
Byt fönster först och se hur ni upplever inneluften.
Hus från 71 byggdes inte med samma täthet som dagens.

Med FTX kan följa ljud från ventiler och underhåll av motorer/värmeväxlare och filter.
Ja alltså vi kommer behöva tilläggsisolera uppåt också så jag är rätt säker på att vi kommer behöva ventilation. Känner redan nu att det inte är jättebra luft i huset.

L largab skrev:
I vårt 71 talshus så är ftx värd varenda krona. Frisk luft överallt, inga kalldrag från ventiler eller fönster. Yttre ljud kraftigt minskat. Har svårt att höra att fläktarna går. Har bara bytt filter under de 15 åren vi haft det. F7 filter tar bort det mesta.
Det enda är högre elförbrukning pga äldre fläktmotorer. Funderar på att byta till moderna ec motorer som finns i alla nya aggregat.
Ja det är lite så vi känner också. Just nu känns det rätt instängt och sen kommer vi nu när vi får installerat bergvärme så kommer dom sätta in en instickare som vi ska kunna koppla till ventilationen för att kunna kyla huset på sommaren.

T TheGame skrev:
Hus från 73.
Säger detsamma värt varenda krona.
Fönster och FTX heru 130ec på kallvind från 09.
Det låter verkligen bra. Känns faktiskt som att det kan vara en bra investering. Som det är idag så är det tvåglasfönster men dom är i gott skick så vi tänkte ta ventilation först och fönster sen.

Snailman
A AgnesRami skrev:
Ja det är lite så vi känner också. Just nu känns det rätt instängt och sen kommer vi nu när vi får installerat bergvärme så kommer dom sätta in en instickare som vi ska kunna koppla till ventilationen för att kunna kyla huset på sommaren.
Då behöver ni isolera tilluftsrören mot kondens, skulle gjort det själv men glömde bort det, sen orkade jag inte ändra...

Skaffade ritning från alig på ftx, men köpte bara rören därifrån, aggregatet var billigare hos soliduct.

Köp ett kit med ritning på nätet och bygg ihop det själv. Inga konstigheter.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Köpte färdigt kit från soliduct komplett med ritning. Lite komplettering med några vinklar behövdes men berodde på gammalt hus med ”extra” balkar/reglar som var ivägen.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Köpte färdigt kit från soliduct komplett med ritning. Lite komplettering med några vinklar behövdes men berodde på gammalt hus med ”extra” balkar/reglar som var ivägen.
Samma här, vi valde en FTX HERU 130EC. Det var rätt enkelt att montera rör och ventiler, nästan som att bygga lego. Om ni köra själva rekommenderar att försök få tag på färdigisolerade spiro-rör för det var ett himla bök att lägga på värmeisolering i efterhand som kom på rulle. Isoleringens tjocklek på kallvind bör var minst 100mm men helst ca 150 mm. Som alternativ leverantör finns tex luftbutiken.se som kör i stort sätt samma upplägg som Soliduct.

Efteråt tilläggsisolerade vi vinden genom att spruta pappersull (cellulosaisolering) vilket gick snabbt. Resultatet blev väldigt bra då ullen effektiv täpper till alla hål ("köldbryggor").

En annan fördel om man råkar har bergvärme så har man möjlighet att montera ett kylbatteri efter FTX-aggregatet som matats med kyla från borrhålet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.