Min llvp har gått sönder och jag funderar på om och i så fall vad jag ska sätta in istället. Huset är ett enplanshus på 98 kvm med öppen planlösning. Gör av med ca 13 500 kWh/år. Saken är den att jag egentligen inte alls tycker om llvp, i synnerhet inte ljudet (är ganska ljudkänslig), men huset har direktverkande el och det skulle innebära för mycket jobb att sätta in ett vattenburet system. Utan värmepumpen så klarar elementen att hålla ca 16 grader inne, och nu när jag har satt in ett löst tillfälligt element så har jag utan problem 20 grader. Min fundering är om det verkligen lönar sig att sätta in en ny llvp (i så fall tar jag gärna emot förslag på vilken som kan passa), eller om jag lika gärna bara kan köpa ett vanligt element till? Kan tilläggas att jag även är på gång att sätta in en kamin.

Med trasig LLVP kanske elförbrukningen stiger till ca 21.000 kWh/år med el-radiatorer om man utgår från Energimyndighetens uppgifter. Man förlorar en energibesparing på 7500 kWh/år som motsvarar ca 10 tkr per år. Eldar man med ved minskar energibesparingen men det är arbetsamt att elda hela tiden. Kakelugn är bra.

• Gilla
domherre
  • Laddar…
Sätt in en ny luft-luft värmepump är det bästa. Tar du t.ex. en Mitsubishi LN 35 så är den betydligt tystare än en gammal modell

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sätt in en ny luft-luft värmepump är det bästa.
Ingen tvekan tycker jag!
Vi har en L/L-värmepump som enda värmekälla i vårt hus på 108 m2 boyta.
Total elförbrukning ca 5000 kWh/år
Vår värmares innedel avger 19 dB buller vid tystaste läget, som vi alltid kör,
dvs den hörs inte alls, mindre än tickande klockor :)

PS
Vi har en 7 år gammal Mitsubishi Electric värmepump, deras minsta modell.

• Gilla
domherre och 1 till
  • Laddar…
Lite motvilligt (för mig själv) får jag säga att det lutar åt en ny pump... Har fått en offert på en Mitsubishi AP25, men när jag kollar på olika siffror så verkar det som att den är i minsta laget för mig, eller vad tror ni?
Att kunna köra på tystaste läget alltid vore en dröm :) Det är långt ifrån den erfarenheten jag har från min, numera trasiga, pump!

Krokben
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ingen tvekan tycker jag!
Vi har en L/L-värmepump som enda värmekälla i vårt hus på 108 m2 boyta.
Total elförbrukning ca 5000 kWh/år
Vår värmares innedel avger 19 dB buller vid tystaste läget, som vi alltid kör,
dvs den hörs inte alls, mindre än tickande klockor :)

PS
Vi har en 7 år gammal Mitsubishi Electric värmepump, deras minsta modell.
Ni måste ju bo i ett galet isolerat hus med FTX om ni är nere på den förbrukningen? 5000 kWh/år brukar ju pellets och vedeldare ligga på!

Krokben Krokben skrev:
Ni måste ju bo i ett galet isolerat hus
Nja, galet vet jag inte.
300 mm cellplast under betongplattan,
310 mm mineralull i väggarna,
290 mm mineralull i taketbjälklaget,
plus 100 mm cellplast över takets råspont.
Låter det så tokigt tycker du?

Krokben
Nja, galet vet jag inte.
300 mm cellplast under betongplattan,
310 mm mineralull i väggarna,
290 mm mineralull i taketbjälklaget,
plus 100 mm cellplast över takets råspont.
Låter det så tokigt tycker du?
Tycker det låter som en drömsiffra! Är själv nere på 10.000 kWh/år och där kände jag att det var för bra för att vara sant! Man brukar ju säga att 2500-5000 kWh är enbart hushållsel och varmvatten. Jag tror dig, men blev bara chockad över din siffra! För det var väl ca 5000 kWh/år TOTALT med din förbruknkng eller enbart för uppvärmning?

Krokben Krokben skrev:
För det var väl ca 5000 kWh/år TOTALT med din förbruknkng eller enbart för uppvärmning?
Ja, det stämmer, total elförbrukning.
Men i höst har vi ju dessutom eldat tre kvällsbrasor i kaminen :)
Har rätt nyligen satt in en separat mätare för värmepumpen, men vet ännu inte vad den drar på årsbasis. Men under oktober (3/10 - 1/11) drog den 164 kWh.
Nu i november, 1/11 - 24/11 har den dragit 180 kWh.
Och vi lever sparsamt. Duschar inte varje dag, kör ventilationen på hälften av standard för ett normalt fempersonershushåll.
Och vi bor långt söderut. Vi har haft två frostnätter i höst, hur många har ni i Uppland haft?

Krokben
Ja, det stämmer, total elförbrukning.
Men i höst har vi ju dessutom eldat tre kvällsbrasor i kaminen :)
Har rätt nyligen satt in en separat mätare för värmepumpen, men vet ännu inte vad den drar på årsbasis. Men under oktober (3/10 - 1/11) drog den 164 kWh.
Nu i november, 1/11 - 24/11 har den dragit 180 kWh.
Och vi lever sparsamt. Duschar inte varje dag, kör ventilationen på hälften av standard för ett normalt fempersonershushåll.
Och vi bor långt söderut. Vi har haft två frostnätter i höst, hur många har ni i Uppland haft?
Imponerande minst sagt! Vi har nog haft betydligt fler, norr om uppsala så har det vart någon minus nästan varje natt i oktober men november verkar ironiskt nog vara varmare än oktober!

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.