Ja, det är klart att det blir någon effekt av fyllning med trä, men storleken på effekten är i stort sett försumbar.

Om jag får ranta lite, så är det här hållfasthetslära på gymnasienivå. Tyvärr är det så att jag har kollegor med högre tekniska examina, som har klarat kurser i hållfasthetslära på tekniska universitet, utan att ha tillgodogjort sig någon förståelse i ämnet. Det gäller inte bara just den här disciplinen. Examinisationsmetoderna på våra universitet premierar utantillkunskap och att man kan memorera gamla tentamensuppgifter. Det leder till att vi har folk med fina examina som inte kan det de har läst, i vissa fall.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 4 till
  • Laddar…
Fint är det, Trelleborgska, även om det är "lite" grövre i byarna utanför;)

Skaffat en blå bosch Gsr 18v-60c och Gbh 18v-20 för 3700, paketpris med 2st 18v 5ah batteri, som första seriösa vertygsinköp som nybliven husägare med lite betongväggar o tegel :)

Näe, nu skae jau ud o molla litta, slåa po 92,8 o njuda ;)
(Eller nä, som utflyttad får man ej in radio smf även om det är lite nostalgi)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det är klart att det blir någon effekt av fyllning med trä, men storleken på effekten är i stort sett försumbar.

Om jag får ranta lite, så är det här hållfasthetslära på gymnasienivå. Tyvärr är det så att jag har kollegor med högre tekniska examina, som har klarat kurser i hållfasthetslära på tekniska universitet, utan att ha tillgodogjort sig någon förståelse i ämnet. Det gäller inte bara just den här disciplinen. Examinisationsmetoderna på våra universitet premierar utantillkunskap och att man kan memorera gamla tentamensuppgifter. Det leder till att vi har folk med fina examina som inte kan det de har läst, i vissa fall.
Låter fruktansvärt trist. Jag har åtminstone en bekant som jobbar med att räkna hållfasthet på broar, oljeriggar osv. Han är väg och vatteningenjör från Chalmers och min uppfattning är att han vet vad han håller på med. Sen är det väl mycket mata in hela ritningar in i särskilda program för att exekvera FEM (Finita ElementMetoden) och kräver kanske inte särskilt mycket grundläggande teoretisk förståelse?
 
richardtenggren
Jag skulle säga att för att få fram färgglada bilder som kan imponera på vilken ekonom eller säljare som helst så krävs det inte mycket. För att få fram ett tillförlitligt resultat och att tyda det så krävs det en hel del förståelse av teorin bakom och om vad som påverkar resultatet i simuleringen.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det är klart att det blir någon effekt av fyllning med trä, men storleken på effekten är i stort sett försumbar.

Om jag får ranta lite, så är det här hållfasthetslära på gymnasienivå. Tyvärr är det så att jag har kollegor med högre tekniska examina, som har klarat kurser i hållfasthetslära på tekniska universitet, utan att ha tillgodogjort sig någon förståelse i ämnet. Det gäller inte bara just den här disciplinen. Examinisationsmetoderna på våra universitet premierar utantillkunskap och att man kan memorera gamla tentamensuppgifter. Det leder till att vi har folk med fina examina som inte kan det de har läst, i vissa fall.
Den effekt det har inbillar jag mig är att flytta brottgränsen lite vilket väl ändå inte är så intressant för en tving. En tub som fylls med hårt trä får svårare att bucklas ihop när gränsen nås.

Angående kunskaper efter avslutade universitetsstudier så får man ta en statistisk ansats; Sannolikheten att en person har goda kunskaper, i tex hållfasthetslära, är större om hen har en relevant examen än inte.
 
Jo, min rant ovan var inte tänkt att omfatta alla personer i alla discipliner. Däremot är det ett problem att lärosätena inte examinerar med avseende på kunskap och förståelse för ämnet. Jag tar upp det rätt ofta när jag träffar professorer på Chalmers och KTH, men de menar att jag har fel. Vi kommer inte att enas någongång snart i den frågan.

De flesta som jobbar med något tekniskt avancerat vet vad de håller på med, utan tvekan. De som i huvudsak pluggade med tenta-lätt-metoden, är idag chefer eller projektledare. Detta är min uppriktiga övertygelse.

Lägger till, för att inte vara OT: - Jo, trät kan ha inverkan när man närmar sig flytgränsen hos materialet, men förhoppningsvis belastar men inte sina tvingar på det viset. Tvingarna som vi pratar om är faktiskt inte så dåliga, men Bessey KRV är utan tvekan bättre på de flesta sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Lite sen farsdagspresent. Snart dags att panela uppe i stugan!
[bild]
Pris?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Däremot är det ett problem att lärosätena inte examinerar med avseende på kunskap och förståelse för ämnet. Jag tar upp det rätt ofta när jag träffar professorer på Chalmers och KTH, men de menar att jag har fel.
Jag undervisar på det ena bygget och jag håller med dig. Det gör tyvärr inte många av de seniora lärarna. Däremot är vi överens om att studenterna kan för lite från tidigare kurser. Man kan ju fundera på hur det går ihop...
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Kan det inte bli december snart
En adventskalender med julmotiv framför en inramad bild på en katt och en juldekoration på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, min rant ovan var inte tänkt att omfatta alla personer i alla discipliner. Däremot är det ett problem att lärosätena inte examinerar med avseende på kunskap och förståelse för ämnet. Jag tar upp det rätt ofta när jag träffar professorer på Chalmers och KTH, men de menar att jag har fel. Vi kommer inte att enas någongång snart i den frågan.

De flesta som jobbar med något tekniskt avancerat vet vad de håller på med, utan tvekan. De som i huvudsak pluggade med tenta-lätt-metoden, är idag chefer eller projektledare. Detta är min uppriktiga övertygelse.

Lägger till, för att inte vara OT: - Jo, trät kan ha inverkan när man närmar sig flytgränsen hos materialet, men förhoppningsvis belastar men inte sina tvingar på det viset. Tvingarna som vi pratar om är faktiskt inte så dåliga, men Bessey KRV är utan tvekan bättre på de flesta sätt.
Jo, jag håller med dig. Ett grundproblem med utbildning idag jmf med förr är att en större andel ska genom systemet till lägre kostnad. Det är inte svårt att lära ut till motiverade, de lär sig själva, medan omotiverade behöver högre nivå av pedagogik/stöd/motivation.

Och så lite OnTopic; Efter mycket tjat från min fru gav jag med mig och beställde just en Domino 500 från Rubart.de enligt tips i en annan tråd :D
Dominon verkar för övrigt vara ett verktyg det inte lönar sig att köpa begagnad då priserna av någon anledning ligger nära nypris :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Jo det råder det inget tvivel om
nanowire nanowire skrev:
Efter mycket tjat från min fru
Härligt att höra mitt i all "jag vill köpa detta men frugan tycker jag har nog med maskiner"-misär.:D

Jag är ofta i samma sits, ligger o smågnäller i soffan nån vecka över nån maskin jag saknar tills sambon övertalar mig att köpa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Här hemma har hon vant sig med att man plötsligt reser sig upp kl 21.10 en onsdag och säger att man måste iväg och göra ett Blocket fynd
 
A atomlab skrev:
Här hemma har hon vant sig med att man plötsligt reser sig upp kl 21.10 en onsdag och säger att man måste iväg och göra ett Blocket fynd
Instämmer helt!
Skall man smida måste järnet vara varmt!
Annars kan det kvitta!
Dag
 
Ola C Ola C skrev:
Jo det råder det inget tvivel om


Härligt att höra mitt i all "jag vill köpa detta men frugan tycker jag har nog med maskiner"-misär.:D

Jag är ofta i samma sits, ligger ofta o smågnäller i soffan nån vecka över nån maskin jag saknar tills sambon övertalar mig att köpa.
Så är det faktiskt här också. Gick precis miste om en fin Arboga pelarborr som uppenbarligen såldes till förstbjudande och inte högstbjudande som det stod i annonsen — min Jenny är mer besviken än vad jag är.
Har aldrig haft problem med att motivera inköp öht.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.