Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Andy78 skrev:
Jag har följt den sedan första början och alla andra. trådar om samma ämne.
Om du ändå behöver fråga då så kan jag inte hjälpa dig..
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Läs hela tråden....Och alla andra om hur kortsiktigt ett sådant beslut är. Jag orkar inte. ..
Alla vill inte låsa upp sig till en anslutning för resten av livet. Det handlar lite om vad man har för grundvärderingar också. Sen kan jag förstå att ni vill ha fiber i Sverige när det trådlösa är så klent som det är. Tack och lov har vi byggt ut det trådlösa här så att man slipper monopolsituationen som ni försätter er i.

Vad tror du kommer att hända med priserna när alla har anslutit sig till ett monopol och fibernätet har 100% täckning?
 
K karlmb skrev:
2030 om man ser till hur många som gör bort sig och tackar nej när de får chansen här. ..
Vilken statistik grundar du den på, inte på den jag länkat till från PTS, etc. ;)
 
A Andy78 skrev:
Har aldrig hört eller arbetat för en leverantör som säger att dom inte skulle efteransluta kunder, det är som att säga att man inte vill ha fler kunder.
Det finns en handfull trådar här på forumet som handlar om just det. Att du aldrig hört talas om företag som tackar nej till olönsamma kunder betyder inte att det inte finns.

Det handlar ju om vinstmarginal för företaget. Om alla företagets resurser är uppbokade på kunder med hög vinstmarginal, varför skulle man börja ta in kunder med låg vinstmarginal?
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Alla vill inte låsa upp sig till en anslutning för resten av livet.
Du menar som man gör med elnätet? Eller som man gjorde med telefon förr i tiden? Eller som man gör med VA-anslutning?

Fördelen med fiber är att man kan sluta använda den när man vill. Det kostar inget att ha fibern ligga oanvänd. Så den dag 9G är snabbare än fiber så är det bara att sluta använda fibern.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns en handfull trådar här på forumet som handlar om just det. Att du aldrig hört talas om företag som tackar nej till olönsamma kunder betyder inte att det inte finns.

Det handlar ju om vinstmarginal för företaget. Om alla företagets resurser är uppbokade på kunder med hög vinstmarginal, varför skulle man börja ta in kunder med låg vinstmarginal?
För att man redan tagit kostnaden att dra fram det till tomtgränsen.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Är du säljare? :)
Nej, men jag jobbar som projektledare för ett av de större företagen i branschen.
Och som AndersS skriver så är det en mindre procent som inte kan få trots duct i tomtgräns just nu.
Dock kommer den procenten öka med tiden då det byggs nya områden med hus hela tiden och områden som då redan har hög anslutningsprocent samt fibern är slut så kommer det inte finnas ekonomi till att dra fram mer matning till ett fåtal.

Det jag vill ha sagt är bara att det är naivt att tro att bara för det ligger en duct i tomtgräns så kommer man kunna ansluta sig närsomhelst.
Och med dagens utveckling så kan det kännas som man är tillbaka på 56k tiden vs de som hade adsl om ett par år.
 
  • Gilla
eddiw och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
För att man redan tagit kostnaden att dra fram det till tomtgränsen.
Den kostnaden är marginell. Etableringskostnaden är hög, det gör att vinstmarginalen är för liten för att det ska vara värt det. Bolagen är ute efter att tjäna pengar, det gör man inte nödvändigtvis genom att ha så många kunder som möjligt, utan mer genom att ha kunder som kostar så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
hsd
Här var det inga problem när en nyinflyttad granne efteranslöt fibern, gick snabbt att få ut telia som visade var ducten låg och då grannen fixade den egna grävningen så blåstes fibern ett par veckor senare, men här har Kommunen haft ett krav på framdragning till alla fastigheter för enkel efteranslutning
 
Problemet med mobila lösningar som 3g,4g är att man delar en begränsad kapacitet (30/120mb) med alla grannar som också kör mobilt i området vilket gör att du en fredag kväll kanske får 1-2mb vilket inte är så roligt när du vill streama en film eller liknande.
Nu har ju väldigt många hushåll i sverige fått fiber vilket har avlastat dom mobila näten och då har operatörerna igen börjat erbjuda abonnemang med fri surf.
Dock är det viktigt att kolla vilken banbredd man får vid olika tider.
Har själv fiber sedan några år och det är ju helt underbart jämfört med adsl och mobila system. Dock lite dyrt att ansluta i sverige.. i spanien fick jag gratis installation när jag tecknade 12mån 100/100 för 200kr
Dom mobila näten är ju bra till våra mobiler och framöver bilar mm
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vilken statistik grundar du den på, inte på den jag länkat till från PTS, etc. ;)
PTS har ju bara en prognos
 
hsd hsd skrev:
Här var det inga problem när en nyinflyttad granne efteranslöt fibern, gick snabbt att få ut telia som visade var ducten låg och då grannen fixade den egna grävningen så blåstes fibern ett par veckor senare, men här har Kommunen haft ett krav på framdragning till alla fastigheter för enkel efteranslutning
Problemet är att det är svårt att vetablera om det blir då enkelt eller ej. I landsbygd vet man normalt, det är inte så enkelt.
 
A Andy78 skrev:
För att man redan tagit kostnaden att dra fram det till tomtgränsen.
Är det en fiberförening så kanske de inte självklart vill ge de som inte var solidariska vid byggnationen fördelar som de egna medlemmarna inte fick.
 
K karlmb skrev:
PTS har ju bara en prognos
Var inget svar på min fråga och "etc" kan läsas "med flera", t. ex. rapporten som jag också länkade till. :cool:
 
hsd hsd skrev:
Här var det inga problem när en nyinflyttad granne efteranslöt fibern, gick snabbt att få ut telia som visade var ducten låg och då grannen fixade den egna grävningen så blåstes fibern ett par veckor senare, men här har Kommunen haft ett krav på framdragning till alla fastigheter för enkel efteranslutning
Så ser det långt ifrån ut på många ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.