6 972 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
Sedumtak på förråd – fixar vi tätskiktet?
Vi har byggt ett ursnyggt förråd med lite snickarhjälp. På taket (4 graders lutning) ligger nu underlagspapp och vi har tänkt oss ett sedumtak. Sedum kostar en del, har fått offert på 12 tkr för 20 kvm, inklusive transport men exklusive läggningsarbete - men det blir en viktig detalj i trädgården då kök och vardagsrum ligger på andra våningen i ett sluttningshus, vi tittar ner på förrådstaket dagligen.
Vår snickare vill inte ta ansvar för ett tätskikt till sedumtak utan hänvisar till takläggare/plåtslagare. Efter mycket möda och stort besvär har vi fått in tre offerter från lokala takfirmor. Flera har inte ens svarat på offertförfrågan trots påminnelser, jobbet är troligen för litet och ointressant. I mitt tycke blir prislappen orimligt hög för 20 kvm tätskikt, offerterna ligger på 40 tkr och uppåt (vårt hus är nybyggt, dvs inget rotavdrag). Men efter besök i den lokala bygghandeln överväger vi nu att lägga både tätskiktet och sedumtaket själva – klarar vi det?
Min man är någorlunda händig och oerhört noggrann, jag är bra på att projektleda. Vi har dock inte tillgång några specialverktyg eller ställningar. Från bygghandeln fick vi en inköpslista (Mataki självtäck, trekantlist, takavvattning, ränna, beslag, vindskivor, skruv och brickor, totalt ca 8 tkr) och bra tips på hur vi skulle gå till väga.
Totalkostnaden för taket blir alltså 20 tkr plus eget arbete. Det kan bli ett roligt sommarprojekt men frågan är om vi vågar?
Vår snickare vill inte ta ansvar för ett tätskikt till sedumtak utan hänvisar till takläggare/plåtslagare. Efter mycket möda och stort besvär har vi fått in tre offerter från lokala takfirmor. Flera har inte ens svarat på offertförfrågan trots påminnelser, jobbet är troligen för litet och ointressant. I mitt tycke blir prislappen orimligt hög för 20 kvm tätskikt, offerterna ligger på 40 tkr och uppåt (vårt hus är nybyggt, dvs inget rotavdrag). Men efter besök i den lokala bygghandeln överväger vi nu att lägga både tätskiktet och sedumtaket själva – klarar vi det?
Min man är någorlunda händig och oerhört noggrann, jag är bra på att projektleda. Vi har dock inte tillgång några specialverktyg eller ställningar. Från bygghandeln fick vi en inköpslista (Mataki självtäck, trekantlist, takavvattning, ränna, beslag, vindskivor, skruv och brickor, totalt ca 8 tkr) och bra tips på hur vi skulle gå till väga.
Totalkostnaden för taket blir alltså 20 tkr plus eget arbete. Det kan bli ett roligt sommarprojekt men frågan är om vi vågar?
Det fixar ni utan problem! Jag la själv nytt tak med självtäck för några dagar sedan på ca 45m2. Tips är att låta våderna ligga utrullade på taket en stund om det är varmt innan man skruvar och fäster dom för att undvika solbubblor.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 371 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 371 inlägg
Att snickarn är skärrad över detdär skulle jag ta som ett kvalitétsstämpel på han då snickare sällar rör sådana produkter och inte vill stå ansvarig för något han saknar kunskapen om.
Finns ingen tillverkare som rekomenderar annat än svetsad papp under sedum men jag vet att det är provat med bra (om än väldigt kort test) resultat med papp med klisterkant som hemmafixare kan lägga.
Finns ingen tillverkare som rekomenderar annat än svetsad papp under sedum men jag vet att det är provat med bra (om än väldigt kort test) resultat med papp med klisterkant som hemmafixare kan lägga.
Redigerat:
Papp är jättelätt att lägga, var bara noggranna så kommer det gå galant. Bör gå lika bra med klisterpapp men annars så är det ju inte helt ovanligt att folk har en gasolbrännare, ni kan ju hyra om ni vill men som sagt, klisterpapp blir säkert bra.
Sedumtak är fina!
Edit: kom på, ni ska nog försöka undvika att skarva på längden så minskar risken med läckage ordentligt.
Sedumtak är fina!
Edit: kom på, ni ska nog försöka undvika att skarva på längden så minskar risken med läckage ordentligt.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Sedum tak ska ha svetsad tätskikt under inget annat håller i längden papp med klister kan kommer funka i några år.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 371 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 371 inlägg
Några rättningar till ovan, starkt att rekomendera självtäck så hårt när ingen tillverkare gör det https://mataki.se/grona-tak/.
Men även jag hade om jag inte hade fått någon ärlig offert valt självtäck och provat. Men jag hade jagat mycket då man absolut inte vill slita upp sedumet igen.....
Absolut inte försöka svetsa självtäcken med gasol, finns ingen chans att det blir en förbättring. Värma upp lite kan hjälpa vid kall läggning dock såklart.
Annars håller jag med om att om ni kan skippa kortskarvar så gör det då dom är betydligt osäkrare och lättare att missa på, och sedumtak kan vara otroligt fina.
Men även jag hade om jag inte hade fått någon ärlig offert valt självtäck och provat. Men jag hade jagat mycket då man absolut inte vill slita upp sedumet igen.....
Absolut inte försöka svetsa självtäcken med gasol, finns ingen chans att det blir en förbättring. Värma upp lite kan hjälpa vid kall läggning dock såklart.
Annars håller jag med om att om ni kan skippa kortskarvar så gör det då dom är betydligt osäkrare och lättare att missa på, och sedumtak kan vara otroligt fina.
OK, vi är rimligt övertygade om att självtäck funkar men ska absolut ta till oss att inte skarva på längden, tack för det. Ett större orosmoment är att få till konstruktionen kring trekantstlist, vindskivor och plåt. Har noll erfarenhet av sånt men det verkar ju finnas mycket ritningar och filmer på nätet.
Gå ut på en åker och skär gräs bitar. 12000 sparat. Inte lika snyggt dock men går ju att så blommor
Gräs måste vattnas mycket om det ska överleva på ett tak. Det finns en anledning till att man har andra växter på tak.
Liknande trådar
-
Val av golv i förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur förbereda underlag för förråd 350kg / 6.25m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dimensionering cykelförråd med sedumtak
Byggmaterial & Byggteknik