Pysslar i källaren och fräschar upp. Har flera ställen där det tidigare suttit uttag och annat på väggarna. Vad ska man använda för att fixa till? Någon form av murbruk eller puts? Spackel är ju inte rätt så mycket förstår jag!

• Vägg i källare med spår och hål efter tidigare installationer i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast köp en säck putsbruk B eller C istället. Den kostar ca 50 kr för 20 kg istället för husfixet ovan som kostar 189 kr för 2.5 kg.
Blanda det du behöver.

• Gilla
kest
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Fast köp en säck putsbruk B eller C istället. Den kostar ca 50 kr för 20 kg istället för husfixet ovan som kostar 189 kr för 2.5 kg.
Blanda det du behöver.
Vad är skillnaden på B och C?

B
C Corsair skrev:
Vad är skillnaden på B och C?
är lite hårdare, mer cement i blandningen. ev kanske du ska köpa KC bruk i stället för B eller C

B är lite hårdare än C. (Innehåller mer cement i förhållande till mängden kalk.)
Om ditt hus är gammalt kan det t o m vara ett rent kalkbruk som är väldigt poröst. Men det ser inte så ut på din bild, tycker jag. Gammalt kalkbruk kan man smula sönder med fingrarna.

Lånar tråden. Vad är bäst för att fylla igen och ersätta stora, grova segment av lättbetong?

Det beror på hur stora hål du har.

Jag har använt C-bruk i min källare till samma sak.
Funkar bra och glöm inte att förvattna och plasta om du vill att det ska fästa perfekt.

MathiasS MathiasS skrev:
Det beror på hur stora hål du har.
Stora.

• Murslev vilar mot vitputsad stenvägg i hörna med synlig fogmassa och små sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då är de flesta putsbruk en dålig ide. Det funkar men du får lägga väldigt många lager.

Jag skulle blanda grovbetong och fylla hålen med, därefter puts när väggen är återställd.

Om det är större hål i en murad vägg så hade jag huggit ur och murat i nya stenar.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då är de flesta putsbruk en dålig ide. Det funkar men du får lägga väldigt många lager.

Jag skulle blanda grovbetong och fylla hålen med, därefter puts när väggen är återställd.
Det är en tanke även jag har haft, men jag har hört att det är fel att laga med hårt material på mjukt material. Sant eller falskt, bra fråga.

Ja när man putsar stämmer nog det. Är man lagar stora hål vetefasen om det spelar någon roll....

MathiasS MathiasS skrev:
Ja när man putsar stämmer nog det. Är man lagar stora hål vetefasen om det spelar någon roll....
Jag kör fanemig på det. Tror att jag kör på ordentligt och använder drygt och snålt vattenblandat B, efter att jag primeat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.