Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A AndersS skrev:
Jo, men alla resonerar inte så, ser inte behovet eller vill inte ta kostnaden. Så enkelt är det och det är väl vad den tråden visar på att vi tänker olika och får acceptera att vi är oliktänkande.
Att många resonerar fel gör inte att det blir mer rätt:)

Det finns även här i forumet exempel på folk som låtit bli att köpa ett hus just eftersom det inte gick att få efteranslutning till fiber inom överskådlig framtid. Jag vill minnas att det t.o.m. finns en tråd om några som mer eller mindre såg sig tvungna att sälja huset redan efter några månader eftersom det trots tidigare löften inte gick att få vettigt bredband (ADSL var fullt och fiber fanns inte på tapeten).

Som sagt var, behov eller inte spelar ingen roll, det är en investering som gör att huset blir lättare att sälja i framtiden (vilket därmed bör öka värdet på huset). Att dra in fiber kostar i princip mindre än att dränera om grunden, men dränerar om grunden gör folk även fast de inte har behovet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
N Nerre skrev:
Att många resonerar fel gör inte att det blir mer rätt:)

Det finns även här i forumet exempel på folk som låtit bli att köpa ett hus just eftersom det inte gick att få efteranslutning till fiber inom överskådlig framtid. Jag vill minnas att det t.o.m. finns en tråd om några som mer eller mindre såg sig tvungna att sälja huset redan efter några månader eftersom det trots tidigare löften inte gick att få vettigt bredband (ADSL var fullt och fiber fanns inte på tapeten).

Som sagt var, behov eller inte spelar ingen roll, det är en investering som gör att huset blir lättare att sälja i framtiden (vilket därmed bör öka värdet på huset). Att dra in fiber kostar i princip mindre än att dränera om grunden, men dränerar om grunden gör folk även fast de inte har behovet.
Jag vet människor som sålt sin Ferrari för att färgen inte stämmt med nya klockan dom köpt. Så visst finns det människor som resonerar bortom allt förstånd när det gäller skitsaker.

När det gäller mått-tävlingen....förlåt...hastighetstävlingen som uppstått i tråden av alla printscreens från bredbandskollen att döma så har jag 10mbit/s, bara så ni vet:cool:.
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Att många resonerar fel gör inte att det blir mer rätt:)

Det finns även här i forumet exempel på folk som låtit bli att köpa ett hus just eftersom det inte gick att få efteranslutning till fiber inom överskådlig framtid. Jag vill minnas att det t.o.m. finns en tråd om några som mer eller mindre såg sig tvungna att sälja huset redan efter några månader eftersom det trots tidigare löften inte gick att få vettigt bredband (ADSL var fullt och fiber fanns inte på tapeten).

Som sagt var, behov eller inte spelar ingen roll, det är en investering som gör att huset blir lättare att sälja i framtiden (vilket därmed bör öka värdet på huset). Att dra in fiber kostar i princip mindre än att dränera om grunden, men dränerar om grunden gör folk även fast de inte har behovet.
Var själv riktigt besviken när Adsl svajade på 0.1-0.5 mbit och till det sett så är faktist fiber mycket lönsamt! Såg här i tråden nån som installerade fiber men fortsatte med adsl :thinking:

Jag trodde vi skulle få comhem då granngatan var ansluten till kabel tv. Men comhem var riktigt dryga. Är kanske en viss sanning om att efteranslutning blir svårt.

Tv fungerade inte träd ivägen :mad:
Träden åkte dock bort och blev en grannfejd pga det. Grannen tyckte väl att jag skulle nöja mig med Boxer och finsk tv.

Telia fungerade bara gsm edge.

Det enda som fungerade var Telenor 3G och ett finskt nät Elisa 3G.
Hade Telenor länge men sedan togs obegränsat bort :mad:
Var till slut helt beroende av Elisa som jag senare uppgradera till 4G som fungera för mig ca 10Mbit.

Men inte sålde jag huset för det ;)

Nu har jag fiber dock.

Men alla lever vi olika, lärde mig dock på adsl och 3g tiden att allt går ladda ner. Även från streamtjänster. Fast man hade sketen uppkoppling var det ju bara lasta ner och se lite senare i fin hd kvalitet.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Jag vet människor som sålt sin Ferrari för att färgen inte stämmt med nya klockan dom köpt. Så visst finns det människor som resonerar bortom allt förstånd när det gäller skitsaker.

När det gäller mått-tävlingen....förlåt...hastighetstävlingen som uppstått i tråden av alla printscreens från bredbandskollen att döma så har jag 10mbit/s, bara så ni vet:cool:.
Du får gå över till flaggsemafor så får du nog upp farten lite.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är bara att läsa här i forumet så ser man alla som nekas efteranslutning.
Nja, jag ser inte forumet som en bra referens som kan användas till att dra sådana slutsatser över huvud taget. De många som kan efterbeställa behöver inte skriva utan är nöjda. Men visst finns det tillräckligt många som inte har fått fiber idag för att det ska vara problematiskt för de som behöver det.
Om du backar lite i tråden så kan du se statistik från PTS och Konkurrensverket som jag klippt in för 1-2 veckor sedan och gjort liknande under de senaste åren pga felaktiga påstående i trådarna här i forumet gällande bredbandsanslutningar och där även fiber finns som delmängd.
2016 hade 66% fiber eller kunde ansluta, samt det fanns potential av 13% ytterligare i dess närhet, dvs 79%.
Idag snart 2020 och med utbyggnad av landsbygd som nu pågår så kommer vi att närma oss 90% i slutet av 2020 som har eller kan få fiber.

Inklippt från det tidigare inlägget;
Här är ett utdrag ur en större rapport med lite fakta från 2018. Inte tungläst utan enkelt beskrivande och på slutet en fundering om mobila utvecklingen i en mening.
http://www.konkurrensverket.se/glob...er/rapport_2018-1_kap5-bredbandsmarknaden.pdf

Tänk på att det finns lite äldre statistik i rapporten och att utvecklingen gått vidare i oförändrad takt, men det ser ni i statistiken som jag länkade till tidigare hos PTS.
___________________________________________________

Följande gällde för 2018 som hade eller kunde få fiber enligt PTS
I tätort eller småort Befolkning/hushåll 80,81%
Utanför tätort och småort Befolkning/hushåll 40,59%
Totalt i landet Befolkning/hushåll 77,07%
__________________________________________________


Så här kan vi också se hur stor andel av befolkning/hushåll finns i tätort/småort utifrån påverkan av statistik för totalen, dvs minskar från ca 81% till 77% utifrån "Utanför tätort och småort" 41% som finns.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Och mina antaganden om 90% finns hyfsad statistik på:
2016 hade 66% fiber eller kunde ansluta, samt det fanns potential av 13% ytterligare i dess närhet, dvs 79%.
Och statistik för 2018 blev Totalt i landet Befolkning/hushåll 77,07% dvs, inte långt från potentialen 2016.
Så blir det inte 2020 man når 90% för fiber så kommer det att bli verklighet 2021/22.;)
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Nja, jag ser inte forumet som en bra referens som kan användas till att dra sådana slutsatser över huvud taget. De många som kan efterbeställa behöver inte skriva utan är nöjda.
Så är det ju att oftast skriver man ej om man nöjd.

Sedan finns det en annan aspekt. Som bla jag hade med Comhem.
Granngatan nästan emot mig hade comhem.
Våran gata hade fått frågan men bara 2 ville ha då.

Så är det hela gator som tackat nej så kan man nog bli nekad.

Telenor har dock anslutit samtliga det sade dom på mötet också att alla kommer kunna efteransluta sig för att dom förbereder hela gatan. Vare sig man vill ha eller inte vill ha. Det enda dom behövde var 40% och det på hela området.

Ironiskt nog tog dom flesta Telenor på vår gata var tvärtom än med comhem att 2-3 som ej tog resten tog inklusive mig ;)

Där har dock comhemfolket (andra gatan) tackat nej och det förstår jag. Hade även jag nöjt mig med.
Däremot fanns lapp "här installerar vi fiber" på nån enstaka hus. Antar dom husen hade någon gång i tiden tackat nej till Comhem.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
samt det fanns potential av 13% ytterligare i dess närhet,
Att det finns fiber i närheten är tyvärr ingen garanti för att det går att få anslutning. Det är det som är problemet med den där potentialen, det är bara teoretiskt.

På många ställen är det ett bolag som lägger ner fibern och sen säljer nätet till en operatör som driver det. Men den operatören gör inga nyinstallationer.

I de fall de som gräver ner fibern är samma som senare driftar nätet så är det större sannolikhet att kunna efteransluta sig, eftersom där anser de att det är värt pengarna att lägga kanalisation även till de som inte ansluter sig. Men ska man sälja nätet till en annan part lägger man inte ner mer än man behöver.

Jag vill minnas just att det var nån här på forumet som bodde på nån stickväg, längs stora vägen var det framdraget till alla, men eftersom ingen på stickvägen ville ansluta sig grävde de aldrig upp längs den.
 
N Nerre skrev:
Att det finns fiber i närheten är tyvärr ingen garanti för att det går att få anslutning. Det är det som är problemet med den där potentialen, det är bara teoretiskt.
.
Så är det, vissa av de potentiella kan idag inte beställa, men blir ju lite som klyschan "är glaset halvtomt eller halvfullt", om 80% av dessa faktiskt kan få fiber.
Det är ett statistiskt värde där det i praktiken kan bli så att ett visst antal av de potentiella inte kan få fiber anslutet när de vill, men det finns ändå förutsättningar utifrån att stamnät är etablerat i dess närhet.
Risken jag ser är i landsbygd där man får bidrag vid etablering av området för fiber, men inte vid efteranslutning utifrån dagens regelverk. Men det kanske uppstår nya möjligheter även här när man börjar nå en 90 % anslutningsgrad/kan ansluta.
Men jag får väl återkomma om 2-3 år med lite ny statistik så får vi se vad den visar.
 
Poängen är ju: Vågar man chansa på att det kommer finnas möjlighet till efteranslutning inom rimlig tidsrymd?

Det är därför jag tycker det är dumt att tacka nej när man får erbjudande. För en villa som är värd några miljoner är det en rätt marginell kostnad.
 
I en tätort kan man nog räkna med att det dras fram duct till alla fastigheter. Även om det inte görs så kostar det inte en förmögenhet att efteransluta. På landsbygden kan det däremot bli väldigt dyrt om man inte hoppar på den första, subventionerade utbyggnaden.
 
Jag är inte så säker på att det är lätt att efteransluta i tätort. Man kanske inte ens får grävtillstånd för att gräva i gatan/trottoaren.
Med andra ord, anslut när ni får möjligheten.

Angående potential att 90% skall ha fiber inom kort. Nja, jag tror ju att den lågt hängande frukten är plockad redan. Det blir svårare och svårare att räkna upp en procentenhet.
 
J
-RB- -RB- skrev:
Jag är inte så säker på att det är lätt att efteransluta i tätort. Man kanske inte ens får grävtillstånd för att gräva i gatan/trottoaren.
Med andra ord, anslut när ni får möjligheten.

Angående potential att 90% skall ha fiber inom kort. Nja, jag tror ju att den lågt hängande frukten är plockad redan. Det blir svårare och svårare att räkna upp en procentenhet.
Håller med i sak, men de flesta seriösa aktörer tillämpar sk nollmeter i tätort. Man lämnar då av ducten exakt vid tomtgräns på rätt sida asfalten så att man endast behöver gräva etc i tomtmark.
 
-RB- -RB- skrev:
Jag är inte så säker på att det är lätt att efteransluta i tätort. Man kanske inte ens får grävtillstånd för att gräva i gatan/trottoaren.
Med andra ord, anslut när ni får möjligheten.

Angående potential att 90% skall ha fiber inom kort. Nja, jag tror ju att den lågt hängande frukten är plockad redan. Det blir svårare och svårare att räkna upp en procentenhet.
Om du pratar tätort så har jag svårt att se att kommunen kan neka det sålänge vägen återställs. ”Alla ska ha fiber” kommer uppifrån och är det en nätägare för el eller vatten så kan man knappast neka. Detsamma bör gälla fiber även om det inte är ett lika stort behov som vatten och el.
 
R
Nu börjar spekulationerna igen...
Ni som inte jobbar inom detta området kan väl snälla låta bli att spekulera hur lätt/svårt det är att efteransluta sig.

Som vi skrivit ett antal gånger både i denna tråden och i andra så är en duct i tomtgräns INTE en garanti att man kan hoppa på närsomhelst eller efteransluta sig.

Vill man vara säker på att få sin bostad ansluten till fiber så hoppar man på första gången.
Har man tackar nej en gång så kan man ha förbrukat sin chans om det vill sig riktigt illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.