Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
snuttjulle snuttjulle skrev:
Att 5G ska byggas ut till bondgården som vägrar att någon gräver fram fiber till grannarna för "att snart kommer 5G" är bara att glömma. Som skrivits flera gånger. 5G kräver tätt mellan masterna om full hastighet ska kunna uppnås av många användare. Stora celler (långt mellan antenner) gör att fler får dela på kapaciteten som finns. Vill man då upp i hastighet blir det små celler och mycket fiber ska grävas ner till dessa ställen. I det läget tjänar alla på att sammbygga detta med att få in fiber till även husen man går förbi.
Jag fattar inte riktigt varför någon gård inte skulle vilja ha fiber nedgrävd även om det finns någon sådan stolle här också! Typ allt i en modern ladugård är ju uppkopplat och det går inte att sköta utan en bra nätanslutning. Dessutom så avslutades ju alla fasta telefonabonnemang här så att kopparledningarna som hänger i vägen i skogen och över åkrarna är döda numera! Visserligen plockas dom inte bort, men om man råkar fälla en gran på dom så är det ingen som bryr sig heller.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det är inga stora datamängder det handlar om. Jag har förståelse för protester. När markägaren ska ansvara för eventuella skador förstår jag att man helst inte vill ha den på sin mark. När de dessutom lyckas kläcka ur sig att de lägger den på 30cm djup i åkermark så....
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inga stora datamängder det handlar om. Jag har förståelse för protester. När markägaren ska ansvara för eventuella skador förstår jag att man helst inte vill ha den på sin mark. När de dessutom lyckas kläcka ur sig att de lägger den på 30cm djup i åkermark så....
Ja, givetvis måste den ju läggas på lämpliga ställen och grävas ner ordentlig. Jag har sett en hel del fusk. Ibland är det nog bara en jordtorva över slangen.. Men vi fick en karta med tänkt dragning som jag fick rita själv på och föreslå en bättre väg. Den går i diken och över vägen så det genar inte över åkrarna. Sedan la dom faktiskt ned elledningarna också så att man slapp dom vilket var väldigt lockande..
och även om datamängderna är pyttesmå så måste uppkopplingen fungera.. Om inte ens 3G funkar så kan man ju knappast sitta och vänta på 5G
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När markägaren ska ansvara för eventuella skador förstår jag att man helst inte vill ha den på sin mark. När de dessutom lyckas kläcka ur sig att de lägger den på 30cm djup i åkermark så....
Lägger någon entreprenör på 30 cm i åker är det felaktigt utfört och utförande entreprenör lär få göra om det, alternativt får nätägaren åtgärda. Ska även stämmas av och tas hänsyn till dräneringsdjup för arbetet påbörjas. Vill man veta mera och den "standard" som i de flesta fall används https://robustfiber.se/dokument/V1_3/4.ARF_Bilaga3_Robusta_forlaggningsmetoder_v1_3.pdf
"Där kanalisation korsar mindre vägar typ gårds-, åker- eller skogsväg ska fyllningshöjden vara minst 70 cm. Där kanalisation korsar ett dike ska fyllningshöjden vara minst 55 cm räknat från en väl rensad dikesbotten"

Men visst har det fuskats med förläggning, men det är de entreprenörer som inte har koll sina egna grävare eller underentreprenörer. Tyvärr måste man konstatera att det finns lycksökare.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Lägger någon entreprenör på 30 cm i åker är det felaktigt utfört och utförande entreprenör lär få göra om det, alternativt får nätägaren åtgärda. Ska även stämmas av och tas hänsyn till dräneringsdjup för arbetet påbörjas. Vill man veta mera och den "standard" som i de flesta fall används [länk]
"Där kanalisation korsar mindre vägar typ gårds-, åker- eller skogsväg ska fyllningshöjden vara minst 70 cm. Där kanalisation korsar ett dike ska fyllningshöjden vara minst 55 cm räknat från en väl rensad dikesbotten"

Men visst har det fuskats med förläggning, men det är de entreprenörer som inte har koll sina egna grävare eller underentreprenörer. Tyvärr måste man konstatera att det finns lycksökare.
Det var det här jag reagerade mest på när "Telenor" grävde hos oss.

Vi hade dock tur att dom lade de mesta kabeln under asfalt för vägen gjordes om.

Men där kabeln går till mitt hus är det max 30cm djupt.
Inte så kul om man ska gräva dit nåt annat t ex robotgräsklippar kabel eller staket osv.

Dock har jag själv dokumenterat var fibern går (var tur man var hemma och anvisade dom om kortaste vägen). Men så är det också när flera är inblandade i mitt fall var det Telenor, Grävbolag, Kommungubbar och den som slutförde själva installationen. Sedan vet ingen nåt om vad den ena gjort eller kommit överrens.

Som en jag känner fick sin fiber rör från gatan dragen på fel sida av huset så hans tomt såg förjävlig ut när dom i onödan fick dra långt på hans tomt.

På övriga gator där vägen ej gjordes om valde dom lägga hela fibern på 30cm bredvid vägen på diket. Hört också att en del haft problem när wäen kabel grävdes av.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Lägger någon entreprenör på 30 cm i åker är det felaktigt utfört och utförande entreprenör lär få göra om det, alternativt får nätägaren åtgärda. Ska även stämmas av och tas hänsyn till dräneringsdjup för arbetet påbörjas. Vill man veta mera och den "standard" som i de flesta fall används [länk]
"Där kanalisation korsar mindre vägar typ gårds-, åker- eller skogsväg ska fyllningshöjden vara minst 70 cm. Där kanalisation korsar ett dike ska fyllningshöjden vara minst 55 cm räknat från en väl rensad dikesbotten"

Men visst har det fuskats med förläggning, men det är de entreprenörer som inte har koll sina egna grävare eller underentreprenörer. Tyvärr måste man konstatera att det finns lycksökare.
Nej, det handlade om en okunnig säljare som kläckte ur sig det. Jag tror ingen skulle komma på att gräva så.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Nej, det handlade om en okunnig säljare som kläckte ur sig det. Jag tror ingen skulle komma på att gräva så.
Hände hos mig. Dock inte åker men på ett villaområde.
 
Ja, det är just villa gräsmattor djupet 30cm kommer ifrån. Men det finns ingen vettig människa som tror att det funkar i en åker. Säljaren begrep tydligen inte skillnaden.
 
Följande ska tillämpas om man följer Robust fiber:
2.3.3.1 Generella krav på minsta fyllningshöjd:
Tomtmark intill bostadshus 30 cm
Körbana och gång/cykelväg 25 cm med Mikrotrenching Spårfräsning Ytterligare 10 cm vid ej belagd yta (grusväg).
Gång/cykelväg 30 cm
Körbana 45 cm Alla
Orörd mark (ej åkermark) 45 cm
Grönyta utanför tomtmark 45 cm
Åkermark 75 cm Alla Hänsyn måste tas till eventuell dränering.


Så på egen fastighet är det 30 cm och ofta står det att fastighetsägaren ska dokumentera i avtal/anvisning som man får.
Och citat "Som komplement bör söktråd förläggas tillsammans med kanalisationen. Markeringsband, varningsnät eller annan tydlig markering ska läggas ovanför kanalisationen för att minska risken för avgrävning." Observera att det står bör.
Men även dokumentering av fiberägaren är vanlig.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Som en jag känner fick sin fiber rör från gatan dragen på fel sida av huset så hans tomt såg förjävlig ut när dom i onödan fick dra långt på hans tomt.
.
Är ju helt beroende av hur stam och ledningar är dragna, så för fiberprojektering av stamnät rätt utfört.
Sedan kan det för enskilda fastighetsägare kännas felaktigt och bli längre grävsträcka, t.ex. när grönområden bakom fastigheter kan användas istället. Kan t.o.m. kravställas av kommunerna om de är ägare av den allmänna marken istället för att man skär sönder asfalt i vägarna om det kan undvikas.
Det är inte lätt att göra alla nöjda när infrastruktur byggs som el, vägar och även fiber. ;)
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dock har jag själv dokumenterat var fibern går (var tur man var hemma och anvisade dom om kortaste vägen). Men så är det också när flera är inblandade i mitt fall var det Telenor, Grävbolag, Kommungubbar och den som slutförde själva installationen.
När det grävdes in hos oss (Svensk Infrastruktur) så fick man en dag där man skulle vara hemma för att projektledaren (eller nåt sånt) skulle kunna komma och spraya streck på tomten där man ville ha fibern. Sen var det ett par gubbar som handgrävde diket på anvisad plats. (Det var Svensk Infrastrukturs "knep", istället för dyra maskinkostnader som man inte kan dra av så hade de inhyrda balter (tror jag) som handgrävde (d.v.s. arbetskostnad = ROT-avdrag)).
 
Vi kör 4G. Har hastighet på 75 Mbit ner och 2upp. Så jag känner inte fibern gör någon nytta. Beställde fiber så att de grävde in rören osv men något gick fel så det blev aldrig färdigt. Så jag låter det vara så. 4G har jag gratis genom jobbet. Så det blir konstigt att försöka räkna in att skaffa fiber när jag har så bra hastighet
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vi kör 4G. Har hastighet på 75 Mbit ner och 2upp. Så jag känner inte fibern gör någon nytta. Beställde fiber så att de grävde in rören osv men något gick fel så det blev aldrig färdigt. Så jag låter det vara så. 4G har jag gratis genom jobbet. Så det blir konstigt att försöka räkna in att skaffa fiber när jag har så bra hastighet
Som för mig alltså (även om jag betalar abonnemanget själv).
 
  • Skärmbild av bredbandsprestanda med 142,57 Mbit/s nedladdning och 26,97 Mbit/s uppladdning från Bredbandskollen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
ymmij12 ymmij12 skrev:
Vi kör 4G. Har hastighet på 75 Mbit ner och 2upp. Så jag känner inte fibern gör någon nytta. Beställde fiber så att de grävde in rören osv men något gick fel så det blev aldrig färdigt. Så jag låter det vara så. 4G har jag gratis genom jobbet. Så det blir konstigt att försöka räkna in att skaffa fiber när jag har så bra hastighet
2mbit upp?! :rofl:
Bra hastighet... :rolleyes:
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Han skrev inte 2millibit/sekund.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.