Hej,
vi har idag en infart med grus. Mellan gruset och gräset finns ingen avgränsare utan gräset har börjat växa in på gruset. Nu vill jag att det ska bli snyggare och bestämt mig att nästa höst ska jag börja lägga kantsten.
Funderar på granit då jag tycker det är snyggt. Finns i 100 och 70cm längder.
Nu till den egentliga frågan. Hur gör jag? Under gruset har vi slaggsten från SSAB. Otroligt svårt att gräva i. Jag kan hyra en minigrävare för att göra jobbet lättare. Hur djupt behöver jag gräva? Måste jag gjuta på kanterna för att stenarna ska hållas på plats? Sammanlagt blir det 30m kantsten så det är ganska mycket.
Om någon har bilder när ni lagt så tar jag gärna emot dom, gärna med tips på hur göra alla momenten.
vi har idag en infart med grus. Mellan gruset och gräset finns ingen avgränsare utan gräset har börjat växa in på gruset. Nu vill jag att det ska bli snyggare och bestämt mig att nästa höst ska jag börja lägga kantsten.
Funderar på granit då jag tycker det är snyggt. Finns i 100 och 70cm längder.
Nu till den egentliga frågan. Hur gör jag? Under gruset har vi slaggsten från SSAB. Otroligt svårt att gräva i. Jag kan hyra en minigrävare för att göra jobbet lättare. Hur djupt behöver jag gräva? Måste jag gjuta på kanterna för att stenarna ska hållas på plats? Sammanlagt blir det 30m kantsten så det är ganska mycket.
Om någon har bilder när ni lagt så tar jag gärna emot dom, gärna med tips på hur göra alla momenten.
Gör en ränna på kantstenens höjd + 5cm. Köp hem en runda 0-16.
Spänn upp ett snöre och sätt. Köp eller låna två kantstensaxar och en jungfru. Sätt 5mm över snöret och knacka ner till snöret med jungfrun. Packa duktigt på sidan mot gräset, ha gärna 20cm + rasslänt med bärlager som mothåll annars viker stenen sig.
Spänn upp ett snöre och sätt. Köp eller låna två kantstensaxar och en jungfru. Sätt 5mm över snöret och knacka ner till snöret med jungfrun. Packa duktigt på sidan mot gräset, ha gärna 20cm + rasslänt med bärlager som mothåll annars viker stenen sig.
Behöver man gjuta fast stenarna? Har fått tips om att göra det.
Glömt att skriva att jag bor i Luleå. Risk för tjäle finns fast det ska inte vara något problem med kantstenarna eftersom jag har ca 1m slaggsten under. Tror dock att jag hellre för säkerhets skull lägger granit på 70 eller 100 cm, då kan de röra sig "lite" ifall det rör sig. Fördelen med granit är att det syns inte lika mycket som med gjuten kantsten.
Liknande trådar
-
Jordfuktad betong till kantsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Får jag tillstånd till att ha mer än 1 infart till min fastighet?
Bygglov -
Kantsten till stenläggning i efterhand
Grund & Markarbeten -
Lagningsasfalt till infart (glipa mellan marksten och asfalt)
Grund & Markarbeten -
Tillstånd att anlägga ny infart
Bygglov