Hej, har börjat koppla in den gruppcentral jag köpt färdig och vill kolla om jag börjat rätt innan jag fortsätter. Den är inte inkopplad i mätarskåpet ännu. Ska det sitta dubbla klammer på ingående kablar i centralen?

Tacksam för synpunkter som hindrar mig från att göra några dumheter. Och jag vet att det är behörighetskrävande.

• Elektrisk gruppcentral med säkringar och ledningar monterade på en vägg, ej inkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen gruppcentral med elektriskt montage synligt, inklusive säkringar och kablar utan dubbla klammer.
    Skapa konto
  • Installationsfas av en gruppcentral med synliga kablar och kopplingsterminaler, ej inkopplad.
    Skapa konto
  • Elledningar kopplade till en gruppcentral, inte färdigkopplat i mätarskåp, fråga om klammer.
    Skapa konto
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det hade underlättat med lite förklarande text men det jag ser är en inkommande trefasig TN-C-ledning. Stämmer det? Då antar jag att arean på denna kable är minst 10 mm²?

PEN är korrekt ansluten till PE. Den blå N till JFBn är korrekt och N efter JFB ser korrekt ut.
Den enda gruppledning som är ansluten ser också ut att vara korrekt, från vänster till höger på PE- och N-plinten.
Hagers byglar sitter där de ska.

Den enda jag ser man kan ha synpunkter på är estetiska saker kring gruppledningen:
- Den mantlade kabeln går onödigt långt in under kapslingen. Den hade kunnat avmantlats tidigare.
- Förläggningen av dess ledare är väl vidlyftig. Men hela centralen full av gruppledningar bör du ordna alla dessa ledare bättre så att det inte ser ut som en total katastof med ledare kors o tvärs i centralen.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Håller med Bo (jag är INTE elektriker). Det finns såvitt jag vet inget specifikt krav om dubbla klamrar på den inkommande. Men nu ser den lite "sladdrig" ut, komme inte in lodrätt. Det skulle kunna bli bättre med en extra klammer. Fast samtidigt kan det bli trång om du har 15 - 20 kablar in uppifrån, om alla separeras av klammrar. Ofta används då långa klammers som rymmer många kablar under. Eller plastat hålband, har jag också sett.

Svårt att se, men finns där någon ändisolering på den undre skenan? Om du själ kapar skenorna så tänk på att de olika kopparskenorna helst skall kapas några mm "olika" så du inte har tre avsågade skenor ute i änden, med bara ett plastmellanlägg. Krypavståndet blir då i minsta laget mellan skenorna. Det brukar gå att rucka några mm på kopparskenan så att man kan dra in den i plasten efter kapning.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag var nog lite kortfattad, var kopplingarna jag var orolig för. Det är en 4G10-kabel ca metern lång som ska kopplas till mätaren, har märkt hur den deformeras ganska kraftigt, har fått efterdra förskruvningarna rätt hårt ett par gånger redan.

Jag anade att gruppledningen var något generöst kapad och mantlad om man säger så, tänkte att det var något som var lätt att åtgärda åt det hållet, ska göra det.

Tack för hjälpen, kan sova lite lättare nu, har aldrig kopplat en central förut.

H hempularen skrev:
Håller med Bo (jag är INTE elektriker). Det finns såvitt jag vet inget specifikt krav om dubbla klamrar på den inkommande. Men nu ser den lite "sladdrig" ut, komme inte in lodrätt. Det skulle kunna bli bättre med en extra klammer. Fast samtidigt kan det bli trång om du har 15 - 20 kablar in uppifrån, om alla separeras av klammrar. Ofta används då långa klammers som rymmer många kablar under. Eller plastat hålband, har jag också sett.

Svårt att se, men finns där någon ändisolering på den undre skenan? Om du själ kapar skenorna så tänk på att de olika kopparskenorna helst skall kapas några mm "olika" så du inte har tre avsågade skenor ute i änden, med bara ett plastmellanlägg. Krypavståndet blir då i minsta laget mellan skenorna. Det brukar gå att rucka några mm på kopparskenan så att man kan dra in den i plasten efter kapning.
Det är fasskenan du menar? Jag har inte kapat själv, köpt den färdig. Försöker lägga in några bilder som kan visa bättre.

Ska nog ta en klammer till på ingående, så många kablar blir det nog inte, men jättebra tips om klammer, vad heter de så jag kan söka efter dem?

Färdigkapad fasskena och säkerhetsklämmor i elcentral, kablar delvis synliga.
Skapa konto
Elektrisk distributionstavla med fasskenor och olika reläer och kabelanslutningar i ett byggprojekt.
Skapa konto

Glöm inte att en PEN-ledare ska vara gul/grön med blå märkning i bägge ändar för att kunna skilja ledaren från vanlig PE.

• Gilla
Qvanten och 2 till
  • Laddar…
Sedan ska en behörig elektriker koppla in centralen och då kan du kolla med hen om det är rätt utfört

H hans.p skrev:
Glöm inte att en PEN-ledare ska vara gul/grön med blå märkning i bägge ändar för att kunna skilja ledaren från vanlig PE.
Du menar att den gulgröna ledaren ska märkas med blå eltejp i varje ände? Det visste jag inte, ska ordna det, tack.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Om man ska vara petig får centralen inte sitta på brännbart material. Dock tror jag de flesta elektriker "glömmer" det...

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Du menar att den gulgröna ledaren ska märkas med blå eltejp i varje ände? Det visste jag inte, ska ordna det, tack.
I ett TN-C kabel som du har "leder" den Gul/Gröna ledaren även nollans ström alltså en blå ledare.

Borde den inte vara blå med gul-grön märkning i ändarna då?

En detalj.
Ansluten skyddsjord och neutralledare på utgående enfas grupp är ansluten på första plats på PE och N skenor.
Ser att det sitter två trefas grupper samt sex tomma moduler före för att kunna komplettera med flera säkringar.

Bättre att hoppa över några anslutningar på PE och N skenorna. Så säkring ett får plats ett osv.
Detta för överskådlighetens skull.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Ingen som har funderat på i vilken miljö centralen sitter i och om det är rätt kapslingsklass.
Väldigt svårt att se på bilden.

Är JFB av rätt typ för kommande förbrukare?

Vad ska inkommande kabel säkras av med?

Längd på in och utgående kablar?

Det fattas en hel del information om det är rätt utfört....

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde den inte vara blå med gul-grön märkning i ändarna då?
Kanske men den kabeln finns inte!:thinking::geek:

En 4-ledare kan användas till en elmotor eller andra 3-fas förbrukare och då är den bara skyddsjord.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kanske men den kabeln finns inte!:thinking::geek:

En 4-ledare kan användas till en elmotor eller andra 3-fas förbrukare och då är den bara skyddsjord.
En ändmärkning gör man enklast med eltejp i rätt färg

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.