God kväll!

Mitt första inlägg här, men har läst flitigt här i några år.

Jag sitter nu här instängd i vårat badrum och är helt bedrövad.. Skulle byta ut tvättstället ikväll och samtidigt sätta det på rätt höjd (850mm ÖK) då nuvarande sitter på 720 enbart..
Någon tidigare ägare till huset har satt kakel och mosaik som stänkskydd på våtrumsmattan som jag nu blev tvungen att försöka få bort lite försiktigt för att få tvättstället på rätt höjd.

Det tråkiga som nu hände var att gipshelvetet bakom gick sönder, och det ganska ordentligt Vad gör jag nu? Skadan är nära duschen som synes på bilden jag bifogar.. Jag antar att jag åker på att riva hela badrummet nu för att få ett godkänt tätskikt?

En större Badrumsrenovering är för tillfället inte alls med på kartan, utan nytt tvättställ, nytt stänkskydd och ett överskåp var tanken.Finns det något jag kan göra som i alla fall håller tätt?

Mvh

// Skadad vägg med borttaget kakel och synligt gipsskador nära en dusch och ett handfat fullt med kakelbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg i badrum med borttaget kakel och synligt skadat gipsskikt, samt rivningsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mannen som behöver en rejäl Whiskey

AXS
På med gipsputs och någon typ av rollat tätskikt.

Optimalt? Nej.
Funka helt okej om du har koll på duschandet? Ja.

• Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Skulle säga att de där badrummet inte har något tätskikt från början så jag skulle bara ta valfritt spackel och sätta dit nytt stänk skydd. Duschen är väll täckt med våtrumsmatta.
Antar att de sitter ett duschdraperi mellan duschen och handfatet.

• Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
Våtrumsspackel o sedan glasfiberväv samt våtrumsfärg och efter det kakla

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Ja det var ju inte så snyggt. Kaklet verkar vara limmat på mattan och då sitter det fast som satan. Riv bort allt kakel och försök skrapa bort allt gammalt lim, spackla med våtrumsspackel.
Rolla på nytt tätskikt, t.ex detta.
https://www.byggmax.se/tätmembran-p06630
Sätt upp nytt kakel. Skulle tro att det fungerar helt ypperligt och minst lika bra som den gamla väggmattan. Badrummet är ju till åren kommet så lär inte spela nån roll. Minst lika bra som de normer som gällde då badrummet byggdes.

• Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Jäklar vilket forum alltså! Bra svar direkt, det gillas Nu känner jag mig betydligt lugnare här.

Det sitter ett draperi mellan duschen och tvättstället ja, helt korrekt! Tror jag tar och skär ur gipsen och skruvar i en ny bit, sen på med våtrumsspackel, tätskikt och färg då innan kaklet.. Behöver nämligen skruva konsolen till nya tvättstället i nederkant på skadan, så känns bättre att få en bit nu gips där då.

Tack för alla svar !

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Och om du absolut inte kan sova om natten trots tips, så kanske en duschvägg stillar sinnet, behöver ju inte vara en dyr en. Oavsett vilken lösning du kör med ovan handfatet så lär det väl med bravur klara det lilla stänk som blir där lokalt när man blaskar av händerna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sYph sYph skrev:
Och om du absolut inte kan sova om natten trots tips, så kanske en duschvägg stillar sinnet, behöver ju inte vara en dyr en. Oavsett vilken lösning du kör med ovan handfatet så lär det väl med bravur klara det lilla stänk som blir där lokalt när man blaskar av händerna.
Haha, sova kan jag göra inatt utan problem !
Ja, en duschvägg skulle vara perfekt, men det får vi fasen inte plats med.. Väldigt litet badrum och golvbrunnen ligger helt åt helvete fel. Stänket från handfatet är inga problem, just att det blir så nära duschen. Men jag är alltid noga med att draperiet klibbar fast mot väggen så det inte ska stänka ut där.

Får göra mig en tur till byggmax imorgon så löser sig det där utan problem tack vare alla tips

som tidigare nämts. Inget problem.
Spackla, slipa. Måla med våtrumsfärg. Sen på med nytt stänkskydd.

• Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.