Det viktiga är kanske att se till att värderingsmannen inte missar något. Våran sken upp som en sol när jag berättade om datornätverket och när jag nämde att det är nära till busshållplatsen.
Annars är det väl inte fel att ha det rent och snyggt.
Annars är det väl inte fel att ha det rent och snyggt.
Vem betalar bankens värdering av mitt nybyggdahus?
Och vad kostar den?
Har svårt att tänka mig att den är gratis
Värderingen ligger ju endast i bankens intresse...jag vet ju vad jag tycker huset är värt, dvs vad jag betalat!
Är det banken eller någon oberoende värderingsman som utför den?
Behövs en värdering även om;
1) man bygger på totalentreprenad
2) man endast lånar ca 50% av totalkostnaden
Och vad kostar den?
Värderingen ligger ju endast i bankens intresse...jag vet ju vad jag tycker huset är värt, dvs vad jag betalat!
För oss så var det banken som betalade en oberoende värderingsman. Det kan skilja sig väldigt på värderingsmän eller om det är hur mycket man fjäskar ;D. Jag fjäskade inget och fick ganska lågt värde på huset, mer än det kostade att bygga, men lägre än grannar med likvärdig standard.
I slutändan är det alltid du som betalar för värderingen. På ett eller annat sätt.emyran skrev:Vem betalar bankens värdering av mitt nybyggdahus?
Och vad kostar den?
Det är mycket riktigt bara banken som är intresserad av den. Banken brukar anlita en värderingsman som sätter värdet men det kan nog fungera olika hos olika banker.
Totalentreprenad eller ej har ingen betydelse när det gäller värderingen.
Lånar man endast 50% och bygger i ett område där husen brukar värderas till minst produktionskostnaden är det möjligt att banken tycker att det inte behövs någon värdering. Bygger du i Korpilombolo tror jag banken insisterar på en värdering...
Man kan i och för sig själv vara intresserad av att veta värderingen på huset. Blir huset värderat till mer än vad man har lånat så kan man ju se mellanskillnaden som en slags ekonomisk trygghet.
Våran bank gjorde en preliminär värdering innan bygget hade startat och huset bara fanns på pappret. Sedan gjordes en värdering efter slutbesiktningen och det är den som avgör hur man kan lägga upp lånen.Jonas_O skrev:
I princip kan man värdera huset när som helst och hur många gånger man vill. Så fort man gjort något på huset som man tror höjer värdet kan man göra en ny värdering och kanske minska andelen topplån om man har ett sådant.
Jag pratade med kommunen igår och de sa att man slutat med slutbesiktningar. Det enda kommunen kontrollerar är att man följt de byggnormer som finns. Den kollen kan vara klar i ett helt oinrett hus.
Låter intressant det där med kontinuerlig omläggning av lån. Skulle kännas ganska tryggt att göra något sådant efter tomt, grund och utvändigt färdigt hus. Detta för att utnyttja de låga räntorna som nu finns. Om ett år kan läget vara annorlunda.
Göra värderingar låter inte särskilt dyrt men att lägga upp pantbrev i omgångar kanske blir dyrt... :-/.
Låter intressant det där med kontinuerlig omläggning av lån. Skulle kännas ganska tryggt att göra något sådant efter tomt, grund och utvändigt färdigt hus. Detta för att utnyttja de låga räntorna som nu finns. Om ett år kan läget vara annorlunda.
Göra värderingar låter inte särskilt dyrt men att lägga upp pantbrev i omgångar kanske blir dyrt... :-/.
Köper du en byggförsäkring från Garbo får du en slutbesiktning med på köpet. Detta för att försäkringsbolaget vill veta vad det är de försäkrar för någonting. Har du ingen sådan försäkring kan du värdera när du tycker att huset är "tillräckligt" klart.Jonas_O skrev:Jag pratade med kommunen igår och de sa att man slutat med slutbesiktningar. Det enda kommunen kontrollerar är att man följt de byggnormer som finns. Den kollen kan vara klar i ett helt oinrett hus.
Lägga upp nya pantbrev gör du bara om du ska låna mer pengar. Det har inget med värderingen att göra.
Vi ska precis påbörja förhandlingen med två olika banker ang bottenlånet på vårat snart inflyttningsfärdiga hus! Tjoohoo...
Räcker det med att en av bankerna gör en värdering, mao får man den på papper, så ev andra banker kan använda den? Typ besiktningsprotokollet på en äldre villa, den får ju alla spekulanter ta del av.
Räcker det med att en av bankerna gör en värdering, mao får man den på papper, så ev andra banker kan använda den? Typ besiktningsprotokollet på en äldre villa, den får ju alla spekulanter ta del av.