23 670 läst · 15 svar
24k läst
15 svar
Måla på slamfärg
Sida 1 av 2
Hej!
Vår träkåk är målad med Falu rödfärg. Vi vill byta kulör på huset till vitt.
Finns det någon möjlighet till detta? Man skall väl inte måla över slamfärg med annan sorts färg och slamfärg finns väl inte i vitt?
Om man nu skulle behöva ta bort den gamla färgen innan, hur gör man då? Slamfärg kan väl inte värmas och skrapas bort och slipar man bort den försvinner ju helt trästrukturen i panelen.
Mvh
Pagge
Vår träkåk är målad med Falu rödfärg. Vi vill byta kulör på huset till vitt.
Finns det någon möjlighet till detta? Man skall väl inte måla över slamfärg med annan sorts färg och slamfärg finns väl inte i vitt?
Om man nu skulle behöva ta bort den gamla färgen innan, hur gör man då? Slamfärg kan väl inte värmas och skrapas bort och slipar man bort den försvinner ju helt trästrukturen i panelen.
Mvh
Pagge
I de böcker jag läst om målning står det att den enda färg som möjligtvis går att använda på slamfärg är linoljefärg. Innan man målar ska man börja med att borsta bort så mycket som möjligt av falufärgen med en grov borste.
Claesson Trätjära i Götegorg
http://www.claessons.com/
och Stockholms Skeppshandel säljer slamfärg i olika kulörer från Hörle Bruk
http://www.bruksbalken.se/
Om den vita går att måla över röd, står det inget om, men de kanske vet.
/EB
http://www.claessons.com/
och Stockholms Skeppshandel säljer slamfärg i olika kulörer från Hörle Bruk
http://www.bruksbalken.se/
Om den vita går att måla över röd, står det inget om, men de kanske vet.
/EB
Om man är osäker man man ju fara en sväng via Gysinge och se... De har flera hus i alla regnbågens färger. Det är bara och fråga när det var målat..
Men visst stämmer det att det rent generellt är problem att måla ljus förg på mörk.
Men visst stämmer det att det rent generellt är problem att måla ljus förg på mörk.
På gysinge har de ett större antal hus, målat på olika sätt, bla
Finns även väggar som är bara järnvitriolade. För alla framgår exakt då de är målade, hur etc. Samma gäller innerväggar etc. Ett besök på Gysinge rekommenderas verkligen, även ifall man inte är intresserad av restaurering. Det är helt enkelt förbannat lärorikt.
Jag har inte provat måla vitt på en järnvitriolad planka, men skulle inte bli förvånad ifall de på Gysinge vet någon som vet.
Du har däremot rätt om väderstrecken. Det har betydelse för hållbarheten. Södersidor slits av UV-ljus, norrsidor av fukt ocm de inte hinner torka upp.
Finns även väggar som är bara järnvitriolade. För alla framgår exakt då de är målade, hur etc. Samma gäller innerväggar etc. Ett besök på Gysinge rekommenderas verkligen, även ifall man inte är intresserad av restaurering. Det är helt enkelt förbannat lärorikt.
Jag har inte provat måla vitt på en järnvitriolad planka, men skulle inte bli förvånad ifall de på Gysinge vet någon som vet.
Du har däremot rätt om väderstrecken. Det har betydelse för hållbarheten. Södersidor slits av UV-ljus, norrsidor av fukt ocm de inte hinner torka upp.
Visst. Man kan köpa en handsmidd utearmatur, med handblåst glas för 2500 kronor, eller en i princip likadan, serietillverkad för en tiondel. Samma med allting annat, slamfärg, järnvitriol, spis-svärta..
Samma gäller väl för övrigt alla "specialaffärer". rostfritt/marin/fritidsmarin exvis.
Hursomhelst så menade jag inte att man skulle fara dit för att handla sig pank, utan mera för att lära sig och få ideer. Jag tar inte deras förkunnelse som gospel heller. Det finns bra och dåligt av allting. Har tex sett dålig plastfärg förstöra en sprirappad fasad som stått i 50 år på bara två år.
Samma gäller väl för övrigt alla "specialaffärer". rostfritt/marin/fritidsmarin exvis.
Hursomhelst så menade jag inte att man skulle fara dit för att handla sig pank, utan mera för att lära sig och få ideer. Jag tar inte deras förkunnelse som gospel heller. Det finns bra och dåligt av allting. Har tex sett dålig plastfärg förstöra en sprirappad fasad som stått i 50 år på bara två år.
Tänker föreslå ett RADIKALT knep till debatten. Byt ut fasaden eller sätt på en ny utanpå
Brukar gå snabbare än att renskrapa allt! Måla sen vilken färg du vill!
plexi
plexi
Byggnadsvårdarsvar: Det brukar gå fint att måla över slamfärg med oljefärg bara man borstar ner den ordentligt först. Då menas INTE stålborste med vilken du kommer att förstöra träets ytskikt. Blästring är för vilseledda 70-talsromantiker och förstör träet. Milt högtryck med vatten kanske om det inte tränger in för mycket bakom panelen.
Slamfärg efter täckande färg funkar dock inte. Mögel på slamfärgsfasader kan bero på, som de senaste åren, ovanligt fuktig väderlek som gör att mögel växer i det organiska material som linoljan i slamfärgen samt utanpåliggande smuts utgör. Moderna alkydoljefärger kanske är ett bra alternativ här då de bildar tjockare skikt som knappast släpper igenom nåt särskilt efter ett par strykningar.
Slamfärg efter täckande färg funkar dock inte. Mögel på slamfärgsfasader kan bero på, som de senaste åren, ovanligt fuktig väderlek som gör att mögel växer i det organiska material som linoljan i slamfärgen samt utanpåliggande smuts utgör. Moderna alkydoljefärger kanske är ett bra alternativ här då de bildar tjockare skikt som knappast släpper igenom nåt särskilt efter ett par strykningar.