I vår tvättstuga har jag inget tätskikt på vägg.
Däremot vill jag komma ut med en pex-ledning ur vägg för att få en ventil till tvättmaskin.

Kan man använda vanliga väggbrickor och väggbockstöd som för tätskiktsväggar, eller är någon annan metod lämplig?

Alla VVS-experter verkar ha tagit siesta, så jag vågar mig på att framföra en tanke:
Vad är det för vägg och ytskikt nu?
Själv skulle jag nog gärna satt upp en bit våtrumssäker väggmatta där ventilen skall sitta och ner några dm.
Så eventuellt läckage inte direkt sugs upp av väggen, utan rinner ner och droppar på golvet.
Så här alltså:
Schematisk diagramillustration av en ventil monterad på en vägg med våtrumsmatta för att förhindra vattenskador.

Tack för svar..
En rimlig lösning.
Det är gipsvägg med osb bakom. Kanske ska måla med våtrumsfärg och silikon i skarv annars.
De flesta kanske har tätskikt i tvättstuga på vägg också. Googlar jag ser jag mest utanpåliggande lösningar i gamla hus och källare etc.

Peter1986 Peter1986 skrev:
De flesta kanske har tätskikt i tvättstuga på vägg också.
Vet ej, men vi har plastmatta på tvättstugeväggarna, liksom i dusch/toalettrum.
Och plastmatta på golvet. Mycket vattensäkert och tåligt. (Och billigt)

S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Själv skulle jag nog gärna satt upp en bit våtrumssäker väggmatta där ventilen skall sitta och ner några dm.
Rekommenderar att man drar ner väggmattan till golv. Stänker det vatten, kommer det att rinna ner till golvet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
vi har plastmatta på tvättstugeväggarna, liksom i dusch/toalettrum.
Och plastmatta på golvet. Mycket vattensäkert och tåligt.
Håller helt med dig. Vansinnigt att kakla badrum i gamla trähus, även nya för den delen, som rör sig när luftfuktigheten varierar.
Har själv ett trähus från anno dazumal som knakar och smäller vid minusgrader ute och tapeterna spricker.

.

Peter1986 Peter1986 skrev:
Tack för svar..
En rimlig lösning.
Det är gipsvägg med osb bakom. Kanske ska måla med våtrumsfärg och silikon i skarv annars.
De flesta kanske har tätskikt i tvättstuga på vägg också. Googlar jag ser jag mest utanpåliggande lösningar i gamla hus och källare etc.
Så skulle jag också gjort, du behöver inte överarbeta saken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.