Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
N
T TheGame skrev:
Självklart.
Vi körde 4g i fritidshuset tills vi fick dra in fiber och det kan inte jämföras.
Fiber är så mycket bättre, vi är familj på 4 pers
Är man fyra pers är det ju rejäl skillnad mot om man som i mitt fall är en person i hushållet. Då är fibern ett givet val. Om man kan få det installerat alltså....
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är ju inte alla som kan få fiber och då är 4G ett utmärkt alternativ. Bra mycket bättre än t.ex. ADSL.
Men rejält dyrare om vi pratar streaming...
 
N
K karlmb skrev:
Men rejält dyrare om vi pratar streaming...
Fast ändå helt okej pris i synnerhet om man jämför med priset för ADSL som ofta är alternativet om man inte kan få fiber.
Jag är mycket nöjd med mitt 4G-abonnemang hos Telia. Snabbt, stabilt och obegränsat.
 
N Nalleman64 skrev:
Fast ändå helt okej pris i synnerhet om man jämför med priset för ADSL som ofta är alternativet om man inte kan få fiber.
Jag är mycket nöjd med mitt 4G-abonnemang hos Telia. Snabbt, stabilt och obegränsat.
Vilka priser har du då egentligen?
 
A
N Nalleman64 skrev:
Fast ändå helt okej pris i synnerhet om man jämför med priset för ADSL som ofta är alternativet om man inte kan få fiber.
Jag är mycket nöjd med mitt 4G-abonnemang hos Telia. Snabbt, stabilt och obegränsat.
Vad kostar ett obegränsat abbonemang?
 
N
K karlmb skrev:
Vilka priser har du då egentligen?
Telia ADSL 10 (upp till 10 Mbit/s) kostar nu 489:-/mån, 30 kostar 499:- och 60 kostar 549:-.
Mitt 4G som ger 110 - 140 Mbit/s obegränsad surf kostar 499:-/mån.
Så för mig som inte kan få fiber (har som sagt beställt för 2,5 år sedan men IP-Only har inte ens tagit byggbeslut) är 4G ett utmärkt val. På den tiden jag körde ADSL och som en del grannar gör ännu låg/ligger hastigheten runt 2 Mbit/s. Inte så attraktivt direkt.
Körde Telenors obegränsade tidigare till ett lägre pris men där låg hastigheten på runt 15 - 20 Mbit/s så jag bytte till Telia.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Mitt obegränsade kostar 250/månad. Går utan problem att få obegränsat för 350/mån fortfarande.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Min när 3G kom och folk använde det som enda uppkoppling, det paratades även då om kapacitetsbrist, det skulle bli värre med 4G m.m.
Faktum är att folk har använt det mobila nätet till att göra det dom nu gör över internet i 10, 15 år? och det verkar fungera för dem som använder det.
Tekniken går framåt, det kommer alltid gå att koppla upp sig på annat sätt än fiber.

Varför fightas över vad andra använder?
En en del vill ha fiber i fritidshuset, andra inte då det inte är viktigt
T TobiasStockholm skrev:
Mitt obegränsade kostar 250/månad. Går utan problem att få obegränsat för 350/mån fortfarande.

Vart hittar jag det?
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Telia ADSL 10 (upp till 10 Mbit/s) kostar nu 489:-/mån, 30 kostar 499:- och 60 kostar 549:-.
Mitt 4G som ger 110 - 140 Mbit/s obegränsad surf kostar 499:-/mån.
Så för mig som inte kan få fiber (har som sagt beställt för 2,5 år sedan men IP-Only har inte ens tagit byggbeslut) är 4G ett utmärkt val. På den tiden jag körde ADSL och som en del grannar gör ännu låg/ligger hastigheten runt 2 Mbit/s. Inte så attraktivt direkt.
Körde Telenors obegränsade tidigare till ett lägre pris men där låg hastigheten på runt 15 - 20 Mbit/s så jag bytte till Telia.
Sedan har du ju även telefoni på det priset.
Hade du haft ADSL...hade du även fått plussa dit telefonin.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Min när 3G kom och folk använde det som enda uppkoppling, det paratades även då om kapacitetsbrist, det skulle bli värre med 4G m.m.
Faktum är att folk har använt det mobila nätet till att göra det dom nu gör över internet i 10, 15 år? och det verkar fungera för dem som använder det.
Tekniken går framåt, det kommer alltid gå att koppla upp sig på annat sätt än fiber.

Varför fightas över vad andra använder?
En en del vill ha fiber i fritidshuset, andra inte då det inte är viktigt



Vart hittar jag det?
Tele2 Unlimited Together
 
A Andy78 skrev:
Min när 3G kom och folk använde det som enda uppkoppling, det paratades även då om kapacitetsbrist, det skulle bli värre med 4G m.m.
Faktum är att folk har använt det mobila nätet till att göra det dom nu gör över internet i 10, 15 år? och det verkar fungera för dem som använder det.
Tekniken går framåt, det kommer alltid gå att koppla upp sig på annat sätt än fiber.

Varför fightas över vad andra använder?
En en del vill ha fiber i fritidshuset, andra inte då det inte är viktigt
Jag måste erkänna att jag faktiskt haft problem med det mobila nätet någon gång. Typ på nyår, all annan tid på året så strular det aldrig. Jo möjligtvis när strömmen gick för att åskan gick ner i en transformator som slog ut antenner efter en stund.
Men kapacitetsbrist har jag aldrig varit med om vid vanligt användande.
Det finns inte så pass många så att det ens skulle påverka användandet här. Kan faktiskt titta på film ibland med när det är något bra gratis.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är ju inte alla som kan få fiber och då är 4G ett utmärkt alternativ. Bra mycket bättre än t.ex. ADSL.
Äntligen ett sansat inlägg. Jag tror att spelar kostnaden ingen roll väljer alla fiber men nu finns det ju de med tillfälliga behov (besök, sommarstuga) eller som reser och då är 4G ett bra alternativ. Kan man hissa upp en riktantenn i en mast blir det givetvis ännu bättre.

Vad tror ni om 5G? Kommer det att bli lätt och billigt att placera en 5G slav i ett radiohål och ansluta till närmaste 4G-station med rikta tenner eller ger 5G ingen förbättring för konsument? Jag tänker med solcellsdrivna nätverk som operatörerna sätter upp för att belysa svarta hål.

Till sist, 4G ger en ökad säkerhet för ditt larm. Om tjuvarna spränger skåpet i gatan och slår ut fibern är det kanske jobbigt att samtidigt störa ut din 4G-länk som sitter högt upp på en mast med riktantenn mot basstationen (om du nu har fri sikt).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Till sist, 4G ger en ökad säkerhet för ditt larm. Om tjuvarna spränger skåpet i gatan och slår ut fibern är det kanske jobbigt att samtidigt störa ut din 4G-länk som sitter högt upp på en mast med riktantenn mot basstationen (om du nu har fri sikt).
Har fram och baksida. Mobilt går att störa ut med störsändare, är enklare än att chansa med sprängning;).
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Min när 3G kom och folk använde det som enda uppkoppling, det paratades även då om kapacitetsbrist, det skulle bli värre med 4G m.m.
Faktum är att folk har använt det mobila nätet till att göra det dom nu gör över internet i 10, 15 år? och det verkar fungera för dem som använder det.
Jag skrev om detta tidigare att 4G och även 3G har fungerat tillräckligt bra är utifrån att så många har fiber och tidigare, även idag, xDSL. Idag har ca 65% av enfamiljshusen fiberanslutning och tar vi lägenheter ännu större anslutningsgrad.
Det är förklaringen till att det fungerat så bra.
Sedan så kompletterar mobilt och fiber varandra, där behovet skiljer sig.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Har fram och baksida. Mobilt går att störa ut med störsändare, är enklare än att chansa med sprängning;).
Nja, men håller med i sak.

Stör man ut mobilnät drabbas även andra.

Däremot är det ju relativt simpelt klippa av kabeln. I alla fall hos oss ser man tydligt var kabeln går in i husen så någon sprängning behövs inte direkt :crysmile:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.