1 419 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Halogenstrålkastare ska bytas till LED, vilken LED-effekt blir bra?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Jag har en 150W halogenstrålkastare med rörelsesensor som lyser upp vår parkering som rymmer två bilar. Vilken effekt bör jag välja på en LED-variant som lyser upp parkeringen minst lika bra?
Har försökt hitta nån jämförelse men inte hittat.
Har försökt hitta nån jämförelse men inte hittat.
Grovt sett 1/10 av effekten.
Vill bara dubbelkolla om du har inbyggd rörelsesensor i den befintliga strålkastaren du har nu eller en som sitter bredvid? Vissa av de fristående fungerar dåligt med LED.
Jag använder en simpel LED-strålkastare från Biltema på baksidan av mitt garage där jag har min vedbod och det lyser upp allt utan problem.
För övrigt, ska det bara vara för att lysa upp så att du ser vägen in och ut från bilen klarar du dig säkert gott med en på 10W så då är det inte lika jobbigt heller om den sitter så det bländar, sitter det lågt så kan 20W i ögonen vara ganska jobbigt.
Jag använder en simpel LED-strålkastare från Biltema på baksidan av mitt garage där jag har min vedbod och det lyser upp allt utan problem.
För övrigt, ska det bara vara för att lysa upp så att du ser vägen in och ut från bilen klarar du dig säkert gott med en på 10W så då är det inte lika jobbigt heller om den sitter så det bländar, sitter det lågt så kan 20W i ögonen vara ganska jobbigt.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Den halogen jag har nu har inbyggd rörelsesensor, tror den är från typ Biltema eller Jula. Funkar kanon, sitter på stolpe ca 4 meter över marken och bländar inget. Blir nån LED med 20-30W, har inte bestämt mig ännu.