Ett ständigt pågående projekt är att leta mer utrymme och organisera befintliga högar. I helgen har jag rensat upp runt min kapstation. Jag har alltid haft svårt att slänga fina ek och björkbitar efterhand som man gör olika projekt så hyllorna runt kap/ger-sågen var överfulla med fina virkesbitar i en salig röra.
Så alla virkesbitar sorterades och mycket sågades ner som tändved inför vintern. Dom bitar som passerade nålsögat lades i olika högar.
Längs ena kortväggen låg en trave 1” och 2” ekbrädor som också sorterades och rensågades. Därefter placerades dom i virkesstället.
I och med det så ökade golvytan med 50cm längs ena väggen. Golvyta är hårdvaluta i en liten verkstad som ständigt fylls på med maskiner och tillbehör efterhand som intresset ökar.
Känner mig ganska efter helgens insats men givetvis finns det flera förbättringsprojekt att ta tag i framöver. En liten verkstad får aldrig bli statisk utan behöver alltid förändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så alla virkesbitar sorterades och mycket sågades ner som tändved inför vintern. Dom bitar som passerade nålsögat lades i olika högar.
Logga in
Skapa konto
Längs ena kortväggen låg en trave 1” och 2” ekbrädor som också sorterades och rensågades. Därefter placerades dom i virkesstället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I och med det så ökade golvytan med 50cm längs ena väggen. Golvyta är hårdvaluta i en liten verkstad som ständigt fylls på med maskiner och tillbehör efterhand som intresset ökar.
Logga in
Skapa konto
Känner mig ganska efter helgens insats men givetvis finns det flera förbättringsprojekt att ta tag i framöver. En liten verkstad får aldrig bli statisk utan behöver alltid förändras.
Helgslut!
Då jag ännu inte har lyckats hitta en ”Arboga” i rätt prisklass får jag hålla till godo med ett substitut! Efter några stycken kan man lätt få en borrande känsla i kroppen!
Ps. Boschen är faktiskt väldigt trevlig också. Man kan till och med ställa in procenten!
Då jag ännu inte har lyckats hitta en ”Arboga” i rätt prisklass får jag hålla till godo med ett substitut! Efter några stycken kan man lätt få en borrande känsla i kroppen!
Ps. Boschen är faktiskt väldigt trevlig också. Man kan till och med ställa in procenten!
Logga in
Skapa konto
LJUS!
Billig och enkel ljuskälla för sågskyddet. En LED-list från Lidl för 70kr.
Listen har rörelsesensor som underlättar användningen. AA-batterier.
Använder med fördel kardborreband för enkel montering och borttagning.
Billig och enkel ljuskälla för sågskyddet. En LED-list från Lidl för 70kr.
Listen har rörelsesensor som underlättar användningen. AA-batterier.
Använder med fördel kardborreband för enkel montering och borttagning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.
Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.
Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.
Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.
Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!
Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.
Logga in
Skapa konto
Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!
Logga in
Skapa konto
Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!
Dag
Redigerat:
Äntligen!!!!
Jag hade turen att äntligen hitta en Arboga pelarborr på nätet! Bänkmodellen, men det passar bra för då tar den inte så stor plats.
Jag har lite svårt att se vilken modell det är men helt klart en sällsynt originalmodell! Den är ju tydligt märkt! Både med namn och medaljer! Troligtvis en specialmodell!
Trevlig fortsättning på ”spökhelgen”!
Dag
Jag hade turen att äntligen hitta en Arboga pelarborr på nätet! Bänkmodellen, men det passar bra för då tar den inte så stor plats.
Jag har lite svårt att se vilken modell det är men helt klart en sällsynt originalmodell! Den är ju tydligt märkt! Både med namn och medaljer! Troligtvis en specialmodell!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevlig fortsättning på ”spökhelgen”!
Dag
Helgen avslutades med ett flygplansbygge till barnbarnen.
Köpt på Lidl för 70kr.
Förstärkte landningsställen med extra material då det troligtvis blir turbulent flygning av det kommande släktet!
Köpt på Lidl för 70kr.
Förstärkte landningsställen med extra material då det troligtvis blir turbulent flygning av det kommande släktet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Veckans nya projekt! Gjutjärnsgavlar som skall sammanfogas med ek. Äkta hälftens Blocketfynd behöver lite handpåläggning.
Troligtvis 5 sittbrädor tidigare med ett sammanfogat bakstycke om man utgår från fästhålen. Funderar på att skippa bakstycket och köra ribbor hela vägen. Vi får se vart det lutar när bitarna börjar ramla på plats.
Troligtvis 5 sittbrädor tidigare med ett sammanfogat bakstycke om man utgår från fästhålen. Funderar på att skippa bakstycket och köra ribbor hela vägen. Vi får se vart det lutar när bitarna börjar ramla på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bake off = Basning
Efter regeringsförhandlingar blev det bestämt att det blir ribbor hela vägen.
Mitt på ribborna brukar man förstärka baktill med ett metallband men jag tycker det är roligare med trä så det blir till att basa och limma ihop fyra stycken 5mm tjocka eklameller till en formad ribba med måtten 20mm X 50mm.
Ångkammaren är en enkel låda som matas med en konverterad tapetborttagare från Biltema. Startade på 19 grader och högsta temperaturen blev 75 grader. Behöver nog byta tätningslisten i luckan för innan har jag kommit upp i över 80 grader.
Efter 15 minuter på högsta temperaturen är dom tunna ribborna klara för uppspänning.
Formen för basningen fick jag gratis då jag använde gavlarnas böjda form.
Fick användning för mitt nya Centepid bord som gick snabbt att sätta upp och alla Bahco tvingarna plockades fram.
Här kommer två viktiga varningaar!
1. Täck över brandvarnaren om du har en sådan i verkstaden. Min löste ut förra gången.
2. Var försiktig med ångan! Jag fick en gång en hudskada när ångan pös ut mot in arm. Ångan gick rakt igenom fleecetröjan och skjortan. Det blev ett brännsår.
Åtta tvingar i varje form verkade räcka. Två ribbor lades i varje form och nu får det hela stå och torka över natten.
I morgon skall dom formade ribborna limmas till en enhet med polyuretanlim.
Fortsättning följer.................
Efter regeringsförhandlingar blev det bestämt att det blir ribbor hela vägen.
Mitt på ribborna brukar man förstärka baktill med ett metallband men jag tycker det är roligare med trä så det blir till att basa och limma ihop fyra stycken 5mm tjocka eklameller till en formad ribba med måtten 20mm X 50mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ångkammaren är en enkel låda som matas med en konverterad tapetborttagare från Biltema. Startade på 19 grader och högsta temperaturen blev 75 grader. Behöver nog byta tätningslisten i luckan för innan har jag kommit upp i över 80 grader.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter 15 minuter på högsta temperaturen är dom tunna ribborna klara för uppspänning.
Formen för basningen fick jag gratis då jag använde gavlarnas böjda form.
Fick användning för mitt nya Centepid bord som gick snabbt att sätta upp och alla Bahco tvingarna plockades fram.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer två viktiga varningaar!
1. Täck över brandvarnaren om du har en sådan i verkstaden. Min löste ut förra gången.
2. Var försiktig med ångan! Jag fick en gång en hudskada när ångan pös ut mot in arm. Ångan gick rakt igenom fleecetröjan och skjortan. Det blev ett brännsår.
Logga in
Skapa konto
Åtta tvingar i varje form verkade räcka. Två ribbor lades i varje form och nu får det hela stå och torka över natten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I morgon skall dom formade ribborna limmas till en enhet med polyuretanlim.
Fortsättning följer.................
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Limning klart!
Först så maskerades gjutjärnsgavelns ytor mot dom sidor där dom klistriga lamellerna skulle spännas. Polyuretanlimmet är inte vidare trevligt att jobba med. Väldigt kletigt och kladdigt. Dessutom är det inte så hälsosamt att få på huden så handskar är ett måste!
Först så sprayades ytorna med varmt vatten. Därefter penslades limmet ut till en jämn yta.
Snabbt ihop med lamellerna och fästa dom mot bänkformen. 16 tvingar användes till formen. Dom större Bahcotvingarna användes till att klämma mot formen och dom mindre fick klämma ihop paketet längst upp.
I och med att jag fuktade ytorna innan limmet fördes på så startade reaktionen väldigt snabbt och limsträngen ser ut som fogskum. Nu får det sitta i spänn tills i morgon.
Då blir det rätt mycket rensningsarbete innan jag kan se hur limningen har lyckats.
Först så maskerades gjutjärnsgavelns ytor mot dom sidor där dom klistriga lamellerna skulle spännas. Polyuretanlimmet är inte vidare trevligt att jobba med. Väldigt kletigt och kladdigt. Dessutom är det inte så hälsosamt att få på huden så handskar är ett måste!
Logga in
Skapa konto
Först så sprayades ytorna med varmt vatten. Därefter penslades limmet ut till en jämn yta.
Logga in
Skapa konto
Snabbt ihop med lamellerna och fästa dom mot bänkformen. 16 tvingar användes till formen. Dom större Bahcotvingarna användes till att klämma mot formen och dom mindre fick klämma ihop paketet längst upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I och med att jag fuktade ytorna innan limmet fördes på så startade reaktionen väldigt snabbt och limsträngen ser ut som fogskum. Nu får det sitta i spänn tills i morgon.
Då blir det rätt mycket rensningsarbete innan jag kan se hur limningen har lyckats.
En timme senare. Limmet har verkligen expanderat och nu är det bara att hoppas att maskeringen av gjutjärnsformen var tillräcklig. Annars blir det inte roligt att avlägsna limrester som sitter fast i gaveln.
Som man säger. ”Det är bättre att tänka efter före, inte efter”!
Som man säger. ”Det är bättre att tänka efter före, inte efter”!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Torkat!
Härdningen av polyuretanlimmet gick fortare än jag förväntade mig. På tre timmar var det torrt. Troligtvis påskyndade infuktningen av lamellerna processen.
Ingen vacker syn när alla tvingarna hade avlägsnats.
Fram med den gamla ”Vrålapan”! Den absolut skrikigaste maskinen i samlingen! Ett kasserat sågblad omgjort till kniv skar rent som om det var varmt smör att dela.
Kände en viss tillfredsställelse när jag avlägsnade maskeringstejpen och såg den rena metallytan i formen!
Efter en snabb grovslipning provades lamellbiten i formen och jag är väldigt nöjd med resultatet!
Nu blir det paus i ”Snickerboa” under helgen och barnbarnstugan öppnar i stället.
Lite besök i ”Snickerboa” blir det nog då dom små älskar att borra, skruva och leka med delarna i Bacholådorna.
Trevlig Helg!
Dag
Härdningen av polyuretanlimmet gick fortare än jag förväntade mig. På tre timmar var det torrt. Troligtvis påskyndade infuktningen av lamellerna processen.
Ingen vacker syn när alla tvingarna hade avlägsnats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fram med den gamla ”Vrålapan”! Den absolut skrikigaste maskinen i samlingen! Ett kasserat sågblad omgjort till kniv skar rent som om det var varmt smör att dela.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kände en viss tillfredsställelse när jag avlägsnade maskeringstejpen och såg den rena metallytan i formen!
Logga in
Skapa konto
Efter en snabb grovslipning provades lamellbiten i formen och jag är väldigt nöjd med resultatet!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det paus i ”Snickerboa” under helgen och barnbarnstugan öppnar i stället.
Lite besök i ”Snickerboa” blir det nog då dom små älskar att borra, skruva och leka med delarna i Bacholådorna.
Trevlig Helg!
Dag
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
stigen skrev:Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen
stigen skrev:Mellan alla
spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.stigen skrev:Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dag
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dag
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dag
Spånnörd eller?
Barbarnstugan stängde 18.00 på söndagskvällen så det fick bli lite verkstadstid.
Som jag skrev innan när det gäller den förbättrade spånhanteringen på min Kapex så kan det nog aldrig bli bra nog. Plastremsorna fungerade rätt bra men.........................
Lång borst kanske skulle öka sugförmågan? Var på ClasOlle för att köpa en helt annan grej men hittade denna långborste på fyndhyllan. Det var bara att slå till!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På originaltungan har jag limmat ett kardborreband. Nu slaktade jag borsten, drog ut borstknippena och la dom mellan två kardborreband.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så till sågtestet!
Städade sågytorna innan jag körde en enkel test med en spånskiva.
Först resultatet med plastbanden.
Därefter med borsten.
Lite bättre blev det nog eller?
Jag kommer att skifta mellan dom två olika framöver när jag sågar lite mer. I och med att bägge fästs med kardborre är det en enkel sak att snabb byta
Som slutbild får det bli en klassiker!
Logga in
Skapa konto
Kampen fortsätter............
Dag
Biltema! Finns i svart eller vitt i två bredder. 25mm och 50mm. Väldigt bra klister!A andy999 skrev:
Jag använder det till det mesta så det är en standardprodukt i verkstaden.
Dag