G
Hej.

Någon som vet mer exakt, hur långt innan de måste meddela att de vill in i min lägenhet för "Ventilationsrengörig"?

Jag vad tolkar svaret på https://lawline.se/answers/6773
Så ska de meddela minst en månad innan, då jag inte anser att rengöra ventilationen är "Brådskande" eller "mindre brådskande"

"För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas."

Nu har de lagt en lapp i lådan mindre än en vecka innan deras datum (12-13/11).

G GargamelSE skrev:
Hej.

Någon som vet mer exakt, hur långt innan de måste meddela att de vill in i min lägenhet för "Ventilationsrengörig"?

Jag vad tolkar svaret på [länk]
Så ska de meddela minst en månad innan, då jag inte anser att rengöra ventilationen är "Brådskande" eller "mindre brådskande"

"För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas."

Nu har de lagt en lapp i lådan mindre än en vecka innan deras datum (12-13/11).
ok, Hade det gjort någon skillnad om du fick lappen för 4 veckor sedan? Med andra ord, kan du eller kan du inte? Kan du så var hjälpsam, kan du inte så meddela det.

G
J Johan456 skrev:
ok, Hade det gjort någon skillnad om du fick lappen för 4 veckor sedan? Med andra ord, kan du eller kan du inte? Kan du så var hjälpsam, kan du inte så meddela det.
Hade gjort stor skillnad för mig.
1) Jag vill inte ge dem obevakad tillgång till lägenheten (ingen försäkring täcker det)
2) Det är jävligt dålig stil att meddela 6 dagar innan (jag kanske ska åka bort 4 veckor..)
3) Jag kanske arbetar oregelbundet, som t.ex. nu jobbar jag kväll och på torsdag har jag en vecka beredskap och kan ha varit ute hela natten till dagen de ska hålla på att röjja här.

Men då meddelar du att det inte går den dagen. Men gör det inte av princip.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
G
J Johan456 skrev:
Det är inte första eller andra eller tredje eller fjärde eller 10:e gången de meddelar max 1 vecka innan.
Det är satt i system. Jag tvivlar att företaget fick veta om rengöringen i morse, utan det har säkert varit inplanerat i veckor och månader.

Vem lämnar meddelandet, företag eller hyresvärd? Ta kontakt med hyresvärden. Det är de som kan styra företaget att meddela i god tid.

Har du odlingar som du är rädd dom ska upptäck?

• Gilla
  • Haha
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Det är givetvis önskvärt att meddelandet kommer ut en månad innan, eller mer. Möjligt att det även är en formell regel, som antyds på lawline, jag tvivlar på att det finns en hård regel om 30 dagar.

Men i praktiken kommer de aldrig att kunna ge en exakt dag för åtgärden i just din lägenhet 30 dagar i förväg. Det man kan (och bör) göra 30 dagar i förväg, är att förvarna om ungefär vilken vecka man tänker komma. Det går givetvis att få ett exakt klockslag för varje lägenhet låååångt i förväg. Men då får man räkna med att betala för hantverkarnas stilleståndstid. Enda sättet att kunna lova en exakt dag långt i förväg, är att hålla helt rent från andra uppdrag under en avsevärd tid före den utlovade tiden. Den dödtiden får du då räkna med att betala.

Jag hade tidigare en granne som arbetade som finsnickare. Han berättade att det relativt ofta var så att kunde få sitta och rulla tummarna i en vecka på en restaurang där inredningsarbete pågick dygnet runt. han satt i beredskap för att göra sin lilla detalj med bardisken. När det väl var dags att montera bardisken, så tålde inte tidsschemat en enda minuts fördröjning. Så han kunde sitta i 40h och vänta på att göra 30 minuters arbete. Och fick fullt betalt för hela tiden.

Svårt att förstå din ilska, de skall göra något som är bra för dig! En vecka är nog för de flesta. Mer framförhållning och specifika tider fördyrar processen vilket i slut ända hamnar på din hyra. Hur många gånger per år ber värden om tillträde?

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Eller gör det av princip och var tydlig med att deras framförhållning är oacceptabel. Om ingen påtalar felaktigheter minskar sannolikheten till förbättringar.

T topmount skrev:
En vecka är nog för de flesta.
Här är vi helt klart oense. Jag anser att det är helt oacceptabelt kort tid. Så verkar även "juristen" i TS första inlägg tycka.

Sen kan man naturligtvis skämta om odlingar men det kan finnas många skäl till att man inte låter okända vistas i bostaden okontrollerat. Är väl egentligen tämligen självklart kan jag tycka.

• Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
G
K kindvall skrev:
Vem lämnar meddelandet, företag eller hyresvärd? Ta kontakt med hyresvärden. Det är de som kan styra företaget att meddela i god tid.
Som jag fått uppfattningen så är det företaget dem själva som delar ut lappen, med bostadsbolagens loggor på.

H hempularen skrev:
Det är givetvis önskvärt att meddelandet kommer ut en månad innan, eller mer. Möjligt att det även är en formell regel, som antyds på lawline, jag tvivlar på att det finns en hård regel om 30 dagar.

Men i praktiken kommer de aldrig att kunna ge en exakt dag för åtgärden i just din lägenhet 30 dagar i förväg. Det man kan (och bör) göra 30 dagar i förväg, är att förvarna om ungefär vilken vecka man tänker komma. Det går givetvis att få ett exakt klockslag för varje lägenhet låååångt i förväg. Men då får man räkna med att betala för hantverkarnas stilleståndstid. Enda sättet att kunna lova en exakt dag långt i förväg, är att hålla helt rent från andra uppdrag under en avsevärd tid före den utlovade tiden. Den dödtiden får du då räkna med att betala.

Jag hade tidigare en granne som arbetade som finsnickare. Han berättade att det relativt ofta var så att kunde få sitta och rulla tummarna i en vecka på en restaurang där inredningsarbete pågick dygnet runt. han satt i beredskap för att göra sin lilla detalj med bardisken. När det väl var dags att montera bardisken, så tålde inte tidsschemat en enda minuts fördröjning. Så han kunde sitta i 40h och vänta på att göra 30 minuters arbete. Och fick fullt betalt för hela tiden.
Den montören, fick han veta strax innan eller var det planerat sedan "länge" att det skulle ske?

T topmount skrev:
Svårt att förstå din ilska, de skall göra något som är bra för dig! En vecka är nog för de flesta. Mer framförhållning och specifika tider fördyrar processen vilket i slut ända hamnar på din hyra. Hur många gånger per år ber värden om tillträde?
De höjer hyran helatiden iaf, så det blir ingen skillnad.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller gör det av princip och var tydlig med att deras framförhållning är oacceptabel. Om ingen påtalar felaktigheter minskar sannolikheten till förbättringar.

Här är vi helt klart oense. Jag anser att det är helt oacceptabelt kort tid. Så verkar även "juristen" i TS första inlägg tycka.

Sen kan man naturligtvis skämta om odlingar men det kan finnas många skäl till att man inte låter okända vistas i bostaden okontrollerat. Är väl egentligen tämligen självklart kan jag tycka.
Fram till April i år, så veckopendlade jag i jobbet och var borta oftast en vecka, ibland hände det att det blev 2 veckor när jag väl var borta.

Påtala för hyresvärden att de måste meddela sådant här tidigare, och säg att det inte är möjligt nu pga deras dåliga framförhållning så de får gott boka om längre fram i tiden. Det som står i Lawline-texten blir väl mest intressant att påtala om de motsätter sig, försöker ta ut någon avgift eller tänker gå in i din lägenhet utan din tillåtelse. Fram tills dess tänker jag att det är deras problem om de aldrig får tillgång pga att de inte kan meddela i tid.
När jag själv bodde i hyresrätt lät jag aldrig någon annan gå in utan att jag var där, jag hade varken några spännande plantor eller ovärderliga föremål, men däremot en stark känsla för min personliga integritet och det tycker jag inte är något fel med.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Jag hade nog motvilligt accepterat datumet och tiden denna gången - förutsatt att jag faktiskt kunde vara där - men varit vääääldigt tydlig med att nästa gång vill jag ha längre framförhållning.Minsta problem med att vara där denna gång så hade jag bett dem komma med en ny tid, eller lämnat förslag när JAG kan.

Då jag själv har stått som samordnare av hantverkares tillträde så har det varit en balans mellan att meddela långt innan (och en del hinner glömma) och kort tid innan (en del inte kan). Valde oftast kort tid innan dels för att de oftast gav bäst tillträde samt att de va enklare för hantverkarna. Att låta de boende välja helt fritt skulle aldrig fungera ibland behöver jobb göras i fler lägenheter samtidigt.
De roliga va att när de själv beställde tjänster va de flesta väldigt flexibla men när fastigheten behövde tillträde funkade det bara mellan 2 och 3 varan torsdag.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Då jag själv har stått som samordnare av hantverkares tillträde så har det varit en balans mellan att meddela långt innan (och en del hinner glömma) och kort tid innan (en del inte kan).
Det borde vara fullkomligt självklart att välja både och!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.