Hej forumet!
Jag sitter på kvällarna och ritar på vårat tänkta hus, och jag skulle uppskatta input. Just nu är det två förslag jag har.

Bostadsort: Norrbotten

Bra att veta:

* Alla innerväggar kommer ljudisoleras med 70 mm ljudisolering, samt osb+gips.

* Golvvärme uppe+nere.

* Tak över balkong uppe pga. enorma mängder snö på balkong annars, taket under är riskkonstruktion pga platt osv. Dessutom kan man sitta där när det regnar med tak.

* Full takhöjd uppe

*Jag kan i princip ändra vad jag vill hur jag vill, ej låst till någon katalogvariant.

Förslag 1 (det första vi tog fram).
Tanken var först fristående garage, men det lutar åt att bygga ihop med huset, så då blir entré, toalett och tvättstuga flyttat som jag skissat i den röda rutan.

En stor anledning till att övervåningen ser ut som den gör är för att balkongen är i söderläge, således lade vi sovrummet på den "svala sidan" av huset.

Innermått är 13,8 x 6,6, tot 195 m2 boyta.
(utformning kök har ändrats sen denna bild). Övervåningen är så som den ser ut.

OBS; fönstersättningar stämmer ej heller. Vissa fönster blir större och flyttas osv.

Arkitektritning av ett hus där matplats, kök, sovrum, entré och tvättstuga är markerade, inklusive ändringar skissade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av ett hus övervåning med sovrum, badrum, bastu och klädkammare.
Skapa konto

Några saker jag inte gillar med denna planlösning var:
- litet sovrum nere, om vi nån gång på äldre dagar vill flytta ner.
- u-trapp utan vilplan, hade gärna haft en "rejälare" trapp.
- Lite väl smalt vardagsrum nere och uppe, kan upplevas trångt?

Saker jag gillar med denna planlösning:
+ Sovrum i svala lägen (så svalt det nu kan bli på en övervåning varma dagar)
+ Klädkammare i alla rum (blir extra ljudisolerat mellan barnrummen)

Jag funderade ganska mycket på det här, och bestämde mig för att göra huset 60 cm kortare och 60 cm djupare.

Då blev det så här;
Ritning av husplan med mått och layout för ett plan, inklusive garage, rum och WC.
Skapa konto

Det jag åstadkom med den här lösningen var att få ett större sovrum nere, samt en rejälare trappa. Huset är alltså utdraget 60 cm i "bakkant" (åt det håller garagedörren öppnas på baksidan).

Men..att flytta trappen är ju alltid spännande :)
Handritad planlösning av ett tvåvåningshus med mått, inklusive sovrum, allrum, balkong och WC.
Skapa konto

"barnens sovrum" är som tidigare hade klk har blivit lite större, men nu utan klk, så det är typ samma.
Badrum något mindre (men "effektivare").

Totalt så är varje plan 4 m2 större i alternativ 2.
Omkretsen är dock densamma, så det går lika mycket väggisolering som tidigare. Det blir dock 4 m2 större platta och 4 m2 större yttertak. Längre takstolar men 1 färre.

Fördelar med den här planlösningen som jag ser:
+ Större allrum uppe
+ Större sovrum nere
+ Bättre trapp
+ Klk kan vid eventuella behov framöver vara gästrum. Lite oklar om dörren dit ska gå från allrummet eller från sovrummet.
+ Badrummet känns bättre när det inte har "konstigt" utformning.
+ Sovrum med klk intill, "föräldrarummet" blir avskilt från "barnrummen".
+ Badrum hamnar i mitten så att "alla har nära till toaletten på natten".

Nackdelar:
- Större (borde vara dyrare alltså, dock samma omkrets, så samma mängd väggisolering, väggmaterial mm)
- Entrén blir något smalare.
- Har ej fått in kaminen på något bra ställe ännu, men har inte funderat så mycket på detta än.

Sen, till det största (?) minuset.
- Två av sovrummen hamnar i söderläge. Jag har pratat med ett par som har sovrum i liknande läge och dom tycker det blir väldigt varmt på sommaren.
Om vi kör på den här planlösningen så kommer jag sätta solskyddsglas i sovrummen som behöver detta. LT-värdet är något lägre (ljusinsläpp), men g-värdet är markant lägre (solvärmeinstrålning). Har mailat fönstertillverkare och bett att få ut datablad på klarglas kontra solskyddsglas.

Så, forumet.
Vad tycker ni? Problematiskt med placering av sovrum i alternativ 2?

Jag lutar mest åt alternativ 2. Jag tror solskyddsglas (och markiser är ju det bästa) kommer göra tillräckligt. I Norrbotten är det kallt 10 månader om året, och dom varmaste dagarna på sommaren kan man köra en portabel AC i sovrummet dom få dagar det behövs.

Men jag tar gärna emot era åsikter!

Jag har tyvärr ingen fin sketchup på alternativ 1 ännu, och hela den här tråden blev lite hastigt ihopkastad.
Är det något mått ni undrar över så hojta till.

Mvh

Har nu hittat lite mer information om fönster.

Vanliga klarglas: 75/60 (Ljusinsläpp/solvärme)
Solskyddsglas: 70/40 eller 66/33

66/33 låter bra i mina öron. Nästa steg verkar vara 50/25 och det känns för mörkt.

BirgitS
Jag tycker det är svårt att uttala mig om planlösningar som saknar möbler för det blir så mycket lättare att visualisera det hela med möbler. Men några synpunkter om alternativ 2 i alla fall:
Som någon alltid brukar skriva när den typen av planlösning för nedre plan visas i forumet: Det är många kvm oanvänt utrymme i mitten.
Inte ha dörr till KLK bara från ett barnsovrum, tänk situationen med ilsken tonåring som hävdar att ingen annan får gå in i sovrummet.
Barnsovrum bör vara lika stora för att inte underblåsa syskonavundsjuka.
Det varmaste sovrummet bör föräldrarna ha eftersom de går och lägger sig senare och därmed får större chans att vädra innan läggdags, dessutom är de inte mycket i sovrummet under eftermiddagar och kvällar heller, dvs. eftersom barnen vistas mer i sina sovrum är det bättre att deras är svalare.
Osäker på om man av brandsäkerhetsskäl får ha bara en dörr mellan garaget och vardagsrummet, ev. behövs det en sluss, dvs. dörren till garaget behöver vara från tvättstugan och inte hallen.
Det är trevligare om dörren till badrummet där nere är från hallen så att man inte känner sig uttittad av dem som sitter i soffan när man kommer ut därifrån.
Även om nu sovrummet där nere är större undrar jag om det är tillräckligt för att rymma ordentligt med garderober, vilket ju krävs om man på gamla dar vill bo där.

För att få sovrummet där nere större, oavsett alternativ 1 eller två, kan man flytta väggen mellan köket och sovrummet och i gengäld låta köket växa mot mitten av huset (mindre oanvänd yta). Finns väl ingen anledning att kökshalvön ska sluta innan utbyggnaden med matplatsen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är svårt att uttala mig om planlösningar som saknar möbler för det blir så mycket lättare att visualisera det hela med möbler. Men några synpunkter om alternativ 2 i alla fall:
Som någon alltid brukar skriva när den typen av planlösning för nedre plan visas i forumet: Det är många kvm oanvänt utrymme i mitten.
Jag håller med om att det är en hel del oanvänd yta i mitten på nedre plan. Svårt att komma ifrån helt. Ska se vad jag kan göra, bra tips med köket.

Har inte hunnit rita in möbler ännu, det kommer en uppdaterad möblerad version när jag hinner med.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte ha dörr till KLK bara från ett barnsovrum, tänk situationen med ilsken tonåring som hävdar att ingen annan får gå in i .
- Den klk som är inritad i lösning nr 2 skulle i så fall bli till "föräldrarummet".

BirgitS BirgitS skrev:
Osäker på om man av brandsäkerhetsskäl får ha bara en dörr mellan garaget och vardagsrummet, ev. behövs det en sluss, dvs. dörren till garaget behöver vara från tvättstugan och inte hallen.
Jag tror man får ha så som det är ritat nu, vet om nybyggen där det gjorts så. Men värt att kolla upp.

BirgitS BirgitS skrev:
För att få sovrummet där nere större, oavsett alternativ 1 eller två, kan man flytta väggen mellan köket och sovrummet och i gengäld låta köket växa mot mitten av huset (mindre oanvänd yta). Finns väl ingen anledning att kökshalvön ska sluta innan utbyggnaden med matplatsen.
Ja, bra tips!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är trevligare om dörren till badrummet där nere är från hallen så att man inte känner sig uttittad av dem som sitter i soffan när man kommer ut därifrån.
Hm, kanske. Nu öppnas ju dörren åt det håll så att man inte ser in från vardagsrummet, men jag förstår din poäng.

Nackdelen med att ha dörren från entrén är att man dels tappar väggyta i entren för tex hatthylla/skoställ, samt att det ofta är grus/sand/snö/vatten på golvet i entrén som man kan kliva i när man ska in/ut från toaletten.

Gammelnörden
Ritning av en planlösning för en lägenhet med möblering, kök, badrum och vardagsrum.
Skapa konto
Digital illustration av ett inre hallområde med trappa, öppen dörr och modernt golv.
Skapa konto
Modernt öppet kök och vardagsrum med köksö, matplats och soffgrupp, neutral färgpalett.
Skapa konto
3D-rendering av öppen planlösning med vardagsrum och kök, modern inredning, ljusa färger.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt kök med öppen planlösning, köksö och inbyggda vitvaror.
Skapa konto
Arkitektritning av en lägenhetsplan med markerade rum och storlekar.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Låset skrev:
Jag tror man får ha så som det är ritat nu, vet om nybyggen där det gjorts så. Men värt att kolla upp.
Kolla om du i så fall behöver någon särskild dörr som står emot brand bättre, liksom om väggarna behöver byggas på något speciellt sätt också..

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Oj, tack för skisserna! Vilket program är det ritat i? Jag ritar i sketchup men tycker möblering är lite segt (har inte lärt mig allt än) . Men det kanske går.

Jag ska vid tillfälle sätta mig vid datorn och kika igenom det noggrannt och se vad jag landar i.
M

BirgitS BirgitS skrev:
Kolla om du i så fall behöver någon särskild dörr som står emot brand bättre, liksom om väggarna behöver byggas på något speciellt sätt också..
Yes, det ska kollas

Gammelnörden
L Låset skrev:
Oj, tack för skisserna! Vilket program är det ritat i? Jag ritar i sketchup men tycker möblering är lite segt (har inte lärt mig allt än) . Men det kanske går.

Jag ska vid tillfälle sätta mig vid datorn och kika igenom det noggrannt och se vad jag landar i.
M
De är lite hastigt hopknåpade i RoomSketcher med andra förslagets planlösning som mall. :)

• Gilla
Frelli2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.