3 395 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Takpappsfrågor
Jag har tänkt lägga om mitt yttertak, och ersätta befintligt tegel med ett papptak. Nu undrar jag om någon här på forumet har någon erfarenhet av Duo F1?
Sedan hade jag tänkt mig att lägga taket själv. Duo F1 är en "entreprenadprodukt", vilket tydligen innebär att man skall svetsa skarvarna. Jag har tänkt att lägga våderna tvärs takfallet (22 grader). Skulle det inte med såpass stor taklutning gå lika bra att klistra ihop våderna med "mataki specialklister", eller kallasfalt?? Jag gillar inte tanken (och får väl inte heller lov) att springa runt och elda med en gasolbrännare på taket.
Slutligen undrar jag om man måste förankra takstolarna i de bärande väggarna, eftersom man ju blir av med en hel del tyngd, från teglet, som hittills hållit taket på plats (kanske dum fråga, men jag bor precis ner vid havet, där det blåset en hel del).
Dumma frågor kanske, men hoppas på svar.
/Lommabon
Sedan hade jag tänkt mig att lägga taket själv. Duo F1 är en "entreprenadprodukt", vilket tydligen innebär att man skall svetsa skarvarna. Jag har tänkt att lägga våderna tvärs takfallet (22 grader). Skulle det inte med såpass stor taklutning gå lika bra att klistra ihop våderna med "mataki specialklister", eller kallasfalt?? Jag gillar inte tanken (och får väl inte heller lov) att springa runt och elda med en gasolbrännare på taket.
Slutligen undrar jag om man måste förankra takstolarna i de bärande väggarna, eftersom man ju blir av med en hel del tyngd, från teglet, som hittills hållit taket på plats (kanske dum fråga, men jag bor precis ner vid havet, där det blåset en hel del).
Dumma frågor kanske, men hoppas på svar.
/Lommabon
Jag hoppas för allas del att de redan är fastnaglade i ytterväggarna. En sak som iaf jag skulle ta förgivet... :-/
Snickarpelle är rätt på det tycker jag. ska du fixa det själv rekomenderar jag INTE svetspapp, då det kräver specialkunskaper vad det gäller svetsning mm. våderna lägger man normalt uppifrån och ner och inte tvärs takfallet, och visst får du elda på taket om du vill, din hemförsäkring gäller. men som sagt entreprenör-produkterna bör man definitivt låta experterna lägga om man inte är jävl...t hemma på vad man gör.
Däremot shingel är utmärkt för hemmapularen, dessutom relativt billigt då den stora kostnaden ligger på arbetstiden, okej det är drygt att jobba med, men har man tiden så är det definitivt värt mödan.
Fler tips, trix & ideer ??........ -hör av dig, antingen via PM eller ställ dina frågor här.
Däremot shingel är utmärkt för hemmapularen, dessutom relativt billigt då den stora kostnaden ligger på arbetstiden, okej det är drygt att jobba med, men har man tiden så är det definitivt värt mödan.
Fler tips, trix & ideer ??........ -hör av dig, antingen via PM eller ställ dina frågor här.
Själv lade jag i somras Mataki Självtäck 5000 över en liten tillbyggnad (ville ha den skiffergrå färgen). Var enkelt att lägga och klistra ("förklistrad via avdragbar plastremsa"). Shingel passar tyvärr inte med husets stil. Båda finns på
http://www.mataki.com/template/T074.asp?id=1135&lang=1
Ett problem för mig blir att maxlängden är 7 m och jag vill helst inte ha lodräta skarvar (min längd 11 m och då måste man svetsa, vilket inte var så lätt, som reklamen påstod).Vilka erfarenheter har Ni av Självtäck 5000 och har någon en lösning för undvika ovan svetsning?
http://www.mataki.com/template/T074.asp?id=1135&lang=1
Ett problem för mig blir att maxlängden är 7 m och jag vill helst inte ha lodräta skarvar (min längd 11 m och då måste man svetsa, vilket inte var så lätt, som reklamen påstod).Vilka erfarenheter har Ni av Självtäck 5000 och har någon en lösning för undvika ovan svetsning?
Jag lade Mataki 5000 på mitt platta garagetak i somras.
Det fick bli skarvar, då taket är 10 m långt. Vi använde dubbla varmluftsblåsar, och smälte ytorna, sedan trycka ihop. Funkade jättebra. Lägg minst 10 cm omlott, och skär den övre lite snett så att vattnet rinner från skarven, enligt instruktionen på omslaget.
Med hjälp av 5 vänner blev taket på 10x8 meter klart på en dag, det sista under en presenning pga störtskur med åska o kastvindar Då var man rätt liten uppe på taket...
Det fick bli skarvar, då taket är 10 m långt. Vi använde dubbla varmluftsblåsar, och smälte ytorna, sedan trycka ihop. Funkade jättebra. Lägg minst 10 cm omlott, och skär den övre lite snett så att vattnet rinner från skarven, enligt instruktionen på omslaget.
Med hjälp av 5 vänner blev taket på 10x8 meter klart på en dag, det sista under en presenning pga störtskur med åska o kastvindar Då var man rätt liten uppe på taket...
Jag tyckte inte att det verkade så märkvärdigt med svetsningen, ett varmluftspistol ala´ Biltema och ett bra munstycke? Men det går väl alltid att klistra kanten kanske även kompl. klistra efter svets?
Tja, problemet med "självtäck" är om man har uppdragningar typ skorstenar, huvar och stosar samt om man har bakfall eller stående vatten på taket. har man en fri yta med någotsånär fall så är det kanske inget större problem. tycker dessutom att den är förhållandevis dyr. mellanskillnaden till att få det fackmannamässit utfört är helt enkelt för liten.