51 870 läst · 351 svar
52k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Det finns ingen som skrivit något som påminner om det.
Hantverkaren bör göra det som är mest kostnadseffektivt. Då ingår både inköpspris och arbetstid för hantering och inköp.
Hantverkaren bör göra det som är mest kostnadseffektivt. Då ingår både inköpspris och arbetstid för hantering och inköp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Här skulle även jag vilja ha en källa, har verkligen Arn ansett att riktpris är gängse pris? Och i vilket sammanhang?1 123abc skrev:
Med den filosofin kommer hantverkaren som yrkesgrupp snart vara utdöd.N NTD skrev:Så sammanfattningsvis förväntar sig flertalet konsumenter följande:
*En hantverkare som scannar marknaden efter lägsta pris på varje enskild produkt. Åker omvägar för att hämta i det här fallet låsdetaljer. Naturligtvis utan ersättning.
*En hantverkare som står för garanti på ovan nämnda produkt med samma omväg både besök 2 och eventuellt 3 vid fel.
*Helst utan någon form av debitering för restid
*Gärna någon av marknadens skickligare hantverkare som dessutom gör det snabbt
*Och det viktigaste: så låg timdebitering som möjligt, människan är ju inte ens högskoleutbildad!
Som om inte det räcker ska denne hantverkare redovisa denna modell utan att kunden ställer frågor själv.
Lycka till!
I låssmedsbranschen är det tillverkares rekommenderade pris som styr.P Putte 9497 skrev:
En grossist utgår från tillverkarens rekommenderade pris och ger en procentuell rabatt på det priset som i stort sett är samma för samtliga med vissa avvikelser.
Nu är lås branschen inte riktigt frisk utan hårt hållen av ASSA.
Yale Doorman är en produkt från ASSA som även äger grossisten Copiax, ASSA även äger vissa låssmedsföretag och kontrollerar hela ledet.
Tidigare var det även vanligt med SLR prislistan men det har fallit ur tiden.
Men läser man allt ni skrivit och summerar det så ska hantverkaren helst ge bort låset samt montera det gratis. För tar hantverkaren betalt ska han göra det utan att tjäna en nickel.D Daniel 109 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.
Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Summa kardemumma så är det faktiskt så att alla privata företag (inklusive hantverkarna) är de som ser till att Sverige över huvud taget kan erbjuda näst intill gratis sjukvård, betala löner till statligt och kommunalt anställda etc.
Det får du om du frågar, precis som när du köper en öl på systemet. Frågar du får du reda på priset om den uppgiften saknas på hyllkanten. Men när du handlar får de väll ropa ut priset i högtalarna när du tittar på en vara.13th Marine skrev:
Det där är ju som att säga att det är pallens tredje ben som gör att den kan stå upp.P Putte 9497 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.P Putte 9497 skrev:
Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.
Om man vet med sig att man är väldigt prismedveten så kan det vara idé att faktiskt fråga den man beställer tjänsten av vad det kommer att kosta.13th Marine skrev:
Det är ett sätt att slippa överraskningar som i många fall fungerar bättre än att hoppas på att
den man beställer tjänst + produkt har full koll på var det går att köpa produkten billigast just idag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 078 inlägg
Givetvis blir det enklare att fråga först, men om man glömmer bort det så är lagstiftningen som så att näringsidkaren inte ska kunna nyttja detta till sin fördel.N NTD skrev:Om man vet med sig att man är väldigt prismedveten så kan det vara idé att faktiskt fråga den man beställer tjänsten av vad det kommer att kosta.
Det är ett sätt att slippa överraskningar som i många fall fungerar bättre än att hoppas på att
den man beställer tjänst + produkt har full koll på var det går att köpa produkten billigast just idag.
Jag förstår verkligen inte varför folk inte tycker att hantverkaren inte ska informera, det blir ju ofantligt mycket enklare att undvika en missnöjd kund om man informerat innan, vad är ni så rädda för?
13th Marine skrev:Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.
Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.
Läste precis KTL och enligt den står det ingenting om att hantverkaren är skyldig att informera kunden om priset om inte kunden frågar. Tror du blandar ihop olika lagar13th Marine skrev:Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.
Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.