Det finns ingen som skrivit något som påminner om det.

Hantverkaren bör göra det som är mest kostnadseffektivt. Då ingår både inköpspris och arbetstid för hantering och inköp.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du klipper och klistrar som Marjasin och det du efterfrågar hade du fått svar på om du inte klippt bort de delarna.
Tillverkarens riktpris är att se som gängse pris vilket den nämnda instanserna hade kommit fram till.
Här skulle även jag vilja ha en källa, har verkligen Arn ansett att riktpris är gängse pris? Och i vilket sammanhang?
 
N NTD skrev:
Så sammanfattningsvis förväntar sig flertalet konsumenter följande:

*En hantverkare som scannar marknaden efter lägsta pris på varje enskild produkt. Åker omvägar för att hämta i det här fallet låsdetaljer. Naturligtvis utan ersättning.

*En hantverkare som står för garanti på ovan nämnda produkt med samma omväg både besök 2 och eventuellt 3 vid fel.

*Helst utan någon form av debitering för restid

*Gärna någon av marknadens skickligare hantverkare som dessutom gör det snabbt

*Och det viktigaste: så låg timdebitering som möjligt, människan är ju inte ens högskoleutbildad!

Som om inte det räcker ska denne hantverkare redovisa denna modell utan att kunden ställer frågor själv.

Lycka till!
Med den filosofin kommer hantverkaren som yrkesgrupp snart vara utdöd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Förr då grossistens rekommenderade pris. Knappast tillverkarens..
I låssmedsbranschen är det tillverkares rekommenderade pris som styr.
En grossist utgår från tillverkarens rekommenderade pris och ger en procentuell rabatt på det priset som i stort sett är samma för samtliga med vissa avvikelser.
Nu är lås branschen inte riktigt frisk utan hårt hållen av ASSA.
Yale Doorman är en produkt från ASSA som även äger grossisten Copiax, ASSA även äger vissa låssmedsföretag och kontrollerar hela ledet.
Tidigare var det även vanligt med SLR prislistan men det har fallit ur tiden.
 
lärjungen
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen som skrivit något som påminner om det.
Nog för att det kanske var raljant och skämtsamt skrivet, men det är flera som skriver saker som absolut kan tolkas på liknande sätt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen som skrivit något som påminner om det.

Hantverkaren bör göra det som är mest kostnadseffektivt. Då ingår både inköpspris och arbetstid för hantering och inköp.
Men läser man allt ni skrivit och summerar det så ska hantverkaren helst ge bort låset samt montera det gratis. För tar hantverkaren betalt ska han göra det utan att tjäna en nickel.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.

Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Summa kardemumma så är det faktiskt så att alla privata företag (inklusive hantverkarna) är de som ser till att Sverige över huvud taget kan erbjuda näst intill gratis sjukvård, betala löner till statligt och kommunalt anställda etc.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.

Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Det får du om du frågar, precis som när du köper en öl på systemet. Frågar du får du reda på priset om den uppgiften saknas på hyllkanten. Men när du handlar får de väll ropa ut priset i högtalarna när du tittar på en vara.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Summa kardemumma så är det faktiskt så att alla privata företag (inklusive hantverkarna) är de som ser till att Sverige över huvud taget kan erbjuda näst intill gratis sjukvård, betala löner till statligt och kommunalt anställda etc.
Det där är ju som att säga att det är pallens tredje ben som gör att den kan stå upp.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det får du om du frågar, precis som när du köper en öl på systemet. Frågar du får du reda på priset om den uppgiften saknas på hyllkanten. Men när du handlar får de väll ropa ut priset i högtalarna när du tittar på en vara.
Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.

Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.

Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Om man vet med sig att man är väldigt prismedveten så kan det vara idé att faktiskt fråga den man beställer tjänsten av vad det kommer att kosta.

Det är ett sätt att slippa överraskningar som i många fall fungerar bättre än att hoppas på att
den man beställer tjänst + produkt har full koll på var det går att köpa produkten billigast just idag.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
N NTD skrev:
Om man vet med sig att man är väldigt prismedveten så kan det vara idé att faktiskt fråga den man beställer tjänsten av vad det kommer att kosta.

Det är ett sätt att slippa överraskningar som i många fall fungerar bättre än att hoppas på att
den man beställer tjänst + produkt har full koll på var det går att köpa produkten billigast just idag.
Givetvis blir det enklare att fråga först, men om man glömmer bort det så är lagstiftningen som så att näringsidkaren inte ska kunna nyttja detta till sin fördel.

Jag förstår verkligen inte varför folk inte tycker att hantverkaren inte ska informera, det blir ju ofantligt mycket enklare att undvika en missnöjd kund om man informerat innan, vad är ni så rädda för?
 
E
Bauhaus tar 3195:- för låset samt montage servicekostnad på 1395:- (fast pris) om man vill ha hjälp med det.
Varför ringa en låssmed?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.

Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.
13th Marine 13th Marine skrev:
Dina liknelser haltar, på systemet finns priset på hyllan, systemet har gjort det enkelt för mig att kolla priset genom att skriva ut det på hyllan. Det är dessutom sällan man får lov att dricka ölen innan man betalat för den.

Återigen, det är hantverkaren som har huvudansvaret att informera om pris, inte kunden som ska fråga. Allt enligt KKL/KTjL.
Läste precis KTL och enligt den står det ingenting om att hantverkaren är skyldig att informera kunden om priset om inte kunden frågar. Tror du blandar ihop olika lagar
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.