5 621 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Luft-luft för att stötta bergvärme?
Sida 1 av 3
Vårt hus har en gammal bergvärmepump från tiden då man tyckte att bergvärmepumpar skulle underdimensioneras. Den klarar hela huset plus varmvatten ner till några få minusgrader, sen stöttar den med direktel. Pumpen lär snart behöva bytas då den är ca 20 år gammal, men det går inte att skaffa en större eftersom borrhålet knappt räcker som det är nu, köldbärare in går ner mot 0°C redan på senhösten och minusgrader strax efter jul, en större pump skulle alltså bara frysa hålet.
Min tanke är därför att skaffa en luft-luft pump för att stötta bergvärmen. På så sätt får bergvärmen sköta varmvatten och värma gamla delen av huset medan luft-luft får värma utbyggnaden. Är detta bra idé?
Bäst på lång sikt hade såklart varit att tilläggsisolera, men husets konstruktion med puts och delvis platt tak utan utsprång gör det rätt besvärligt (bara insida väggar).
Min tanke är därför att skaffa en luft-luft pump för att stötta bergvärmen. På så sätt får bergvärmen sköta varmvatten och värma gamla delen av huset medan luft-luft får värma utbyggnaden. Är detta bra idé?
Bäst på lång sikt hade såklart varit att tilläggsisolera, men husets konstruktion med puts och delvis platt tak utan utsprång gör det rätt besvärligt (bara insida väggar).
Sätta in kamin?K KungAnka skrev:Vårt hus har en gammal bergvärmepump från tiden då man tyckte att bergvärmepumpar skulle underdimensioneras. Den klarar hela huset plus varmvatten ner till några få minusgrader, sen stöttar den med direktel. Pumpen lär snart behöva bytas då den är ca 20 år gammal, men det går inte att skaffa en större eftersom borrhålet knappt räcker som det är nu, köldbärare in går ner mot 0°C redan på senhösten och minusgrader strax efter jul, en större pump skulle alltså bara frysa hålet.
Det går ju att borra ett hål till, eller om det finns plats lägga en slinga med jordvärme. Har ni mekanisk frånluft går det också att utvinna energin från den. En eller flera av dessa åtgärder i kombination när ni byter värmepump borde råda bot på problemen. Men sannolikt är en luft/luft värmepump bra mycket billigare men frågan är om det går att få en bra komfort.
Kamin finns, men att hålla på och elda med den, det blir inte av, är ute för mycket och hittar på saker. Skulle vara att återinstallera kakelugn, men det kostar en del och den ska också eldas, även om man i och för sig kan göra det vid färre tillfällen.
Extra hål och större pump, det blir lika dyrt som en helt ny anläggning. Jag är rätt irriterad på att dom inte gjorde rätt från början, hade inte varit många kronor då.
Frånluft finns inte, huvudbyggnad byggd 1922. Det går att stoppa in vedpanna och man kan köra den på självcirkulation. Man kan stoppa in en stor acctank i källaren, koppla in både solvärme, bergvärme och vedpanna, cirkulera solvärme ner i berghålet osv. Men luft luft är klart enklast.
Men det var ju det där med komfort. Luftpumpen skulle alltså sitta i en utbyggnad. Kök och vardagsrum nere (40m2) och toa, hall+2 sovrum uppe. Tänkte sätta pumpen nere så pyser i alla fall lite värme upp till sovrummen. Tänker mig att man kan stänga av element nere och köra dom uppe.
Extra hål och större pump, det blir lika dyrt som en helt ny anläggning. Jag är rätt irriterad på att dom inte gjorde rätt från början, hade inte varit många kronor då.
Frånluft finns inte, huvudbyggnad byggd 1922. Det går att stoppa in vedpanna och man kan köra den på självcirkulation. Man kan stoppa in en stor acctank i källaren, koppla in både solvärme, bergvärme och vedpanna, cirkulera solvärme ner i berghålet osv. Men luft luft är klart enklast.
Men det var ju det där med komfort. Luftpumpen skulle alltså sitta i en utbyggnad. Kök och vardagsrum nere (40m2) och toa, hall+2 sovrum uppe. Tänkte sätta pumpen nere så pyser i alla fall lite värme upp till sovrummen. Tänker mig att man kan stänga av element nere och köra dom uppe.
Jag har inte sett lösningen, men visst borde man både kunna avlasta hålet och återladda med en luftkonvektor sommartid. Även nu under dagtid.
Bästa svaret
Jag hade i princip ett identiskt scenario. Jag funderade länge på nytt hål och pump, lvvp, llvp eller att inte göra något. Jag har även en kamin.
Valet föll på att installera en llvp, köra slut på bergvärmepumpen och ta nya beslut när den gjort sitt. Med llvp har jag minskat elförbrukningen med 6000 KwH på ett år, från 19000 till 13000 inklusive hushållsel. Då har jag haft en kallare vinter, mycket varmare inomhus och använts flitigt som AC. Den fungerar helt klart över förväntan!
Nu är min preliminära bedömning att installera en ny llvp på övervåningen när bergvärmepumpen pajar. Då måste jag räkna mer på varmvattenkostaden men jag kan inte se det som lönsamt att borra hål och få en ny pump för 160k.
Valet föll på att installera en llvp, köra slut på bergvärmepumpen och ta nya beslut när den gjort sitt. Med llvp har jag minskat elförbrukningen med 6000 KwH på ett år, från 19000 till 13000 inklusive hushållsel. Då har jag haft en kallare vinter, mycket varmare inomhus och använts flitigt som AC. Den fungerar helt klart över förväntan!
Nu är min preliminära bedömning att installera en ny llvp på övervåningen när bergvärmepumpen pajar. Då måste jag räkna mer på varmvattenkostaden men jag kan inte se det som lönsamt att borra hål och få en ny pump för 160k.
Ja, det är det mest uppenbara. En hängslen och livremlösning, ungefär som jag fått om jag anlitat en konsult. Och som jag var inne på i början. Det är som sagt det första man tänker sig. Men det innebär att köpa en helt ny anläggning med pump, borrhål och överföringar. Visst kan man försöka nyttja även det gamla hålet, så spar man några tiotusen jämfört med att förlänga det nya hålet, men det är lite i sammanhanget.MathiasS skrev:
Jag har ju en anläggning som fixar både värme och varmvatten minst 8 månader om året, saknas bara lite effekt mitt i vintern. Den går ju ändå till största delen på BV även då. Tror det tar rätt lång tid att tjäna in ett nytt hål på spetsen anläggningen drar dec-mars.
En hel anläggning som ersätter elpanna, den är kanske prisvärd. Att ersätta spetsen på en för liten anläggning, nja.
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Fast du kan råka ut för ett nytt problem den dag du byter ut värmepumpen. En modern BVP har högre verkningsgrad än din bef. Så den behöver därmed ett bättre hål.
Om du idag har en VP som ger 8kW värme, så får du kanske skicka in 3 kW el. Den tar alltås 5 kW från hålet.
Om du köper en ny BVP som ger 8kW värme. så drar den bara 2 kW el, och tar 6 kW från hålet. Är då hålet för dåligt så klarar den inte att plocka ut så mycket.
Om du idag har en VP som ger 8kW värme, så får du kanske skicka in 3 kW el. Den tar alltås 5 kW från hålet.
Om du köper en ny BVP som ger 8kW värme. så drar den bara 2 kW el, och tar 6 kW från hålet. Är då hålet för dåligt så klarar den inte att plocka ut så mycket.
Någon som redan testat alltså. Och är nöjd. Det verkar ju lovande.H Hammarfall skrev:Jag hade i princip ett identiskt scenario. Jag funderade länge på nytt hål och pump, lvvp, llvp eller att inte göra något. Jag har även en kamin.
Ok, mitt resonemang skulle nog vara lite annorlunda:
Jag uppfattade att din nuvarande anläggning - bergvp och llvp nästan klarar behovet samt att din bergvp var +20 år gammal.
Jag räknar då bergvp som avskriven/intjänad från ett finansperspektiv och ur ett tekniskt perspektiv något som kan sluta fungera redan ikväll.
Det leder till slutsatsen att den nya tekniska lösningen ska fungera utan befintlig bergvp. Om du kan få ytterligare en llvp att räcka tillsammans med den du har så är det förstås något som ska utvärderas som ett relevant alternativ. Om det inte går verkar det rimliga vara att ersätta bergvp med en ny+hål, inte för att det är ekonomiskt utan för att du inte har så många andra alternativ. Men som sagt, llvp kan mycket väl vara ett alternativ OM det täcker ditt hela behov. Hur blir kostnaden för llvp över nästa 20 år? Hur många enheter behöver du köpa under den perioden?
Ibland går det också lite troll i att räkna hem saker. Min bvp är också i slutet av teknisk livslängd. Det är bara en kostnad att ersätta den med en ny men det är ändå ett enkelt beslut givet komfort med golvvärme etc etc. Dvs, investeringsbeslut kan göras av andra skäl än ekonomiska.
Försöker inte tala om för dig hur saker är eller vad som är rätt, bara ge lite perspektiv att utvärdera.
Jag uppfattade att din nuvarande anläggning - bergvp och llvp nästan klarar behovet samt att din bergvp var +20 år gammal.
Jag räknar då bergvp som avskriven/intjänad från ett finansperspektiv och ur ett tekniskt perspektiv något som kan sluta fungera redan ikväll.
Det leder till slutsatsen att den nya tekniska lösningen ska fungera utan befintlig bergvp. Om du kan få ytterligare en llvp att räcka tillsammans med den du har så är det förstås något som ska utvärderas som ett relevant alternativ. Om det inte går verkar det rimliga vara att ersätta bergvp med en ny+hål, inte för att det är ekonomiskt utan för att du inte har så många andra alternativ. Men som sagt, llvp kan mycket väl vara ett alternativ OM det täcker ditt hela behov. Hur blir kostnaden för llvp över nästa 20 år? Hur många enheter behöver du köpa under den perioden?
Ibland går det också lite troll i att räkna hem saker. Min bvp är också i slutet av teknisk livslängd. Det är bara en kostnad att ersätta den med en ny men det är ändå ett enkelt beslut givet komfort med golvvärme etc etc. Dvs, investeringsbeslut kan göras av andra skäl än ekonomiska.
Försöker inte tala om för dig hur saker är eller vad som är rätt, bara ge lite perspektiv att utvärdera.
Ja, det har jag också tänkt på. Det är hålet som begränsar hur mycket gratisvärme jag kan plocka ut, den dagen jag byter själva pumpen så behöver jag troligen stoppa in mindre el för att få ut den, så totalsumman värme blir mindre. Spetsen får kompensera för att nya pumpen blir mer effektiv.H hempularen skrev:Fast du kan råka ut för ett nytt problem den dag du byter ut värmepumpen. En modern BVP har högre verkningsgrad än din bef. Så den behöver därmed ett bättre hål.
Aha. Ja, jag har alltså bara BV idag, inget tillskott utöver lite myseldning. BV räcker nästan, den är på 9 kW. Men på vintern går spetsen in lite onödigt mycket, speciellt nu med 6 personer i huset, varav vissa gillar att duscha mycket. Hade jag haft bara elpanna hade valet vart lättare.MathiasS skrev:Ok, mitt resonemang skulle nog vara lite annorlunda:
Att det blir minusgrader från hålet behöver inte betyda att det kommer att frysa. Dimensioneringsprogrammen installatörer och tillverkare använder brukar räkna med ett par minusgrader på inkommande brine i slutet av värmesäsongen.
Hur mycket eltillskott går det åt per år?
Hur mycket eltillskott går det åt per år?
Det fryser inte nu, men jag tänker att det är en indikation på att jag inte kan sätta dit en större pump än den som är där den dag jag byter. Totaldjup är 170m, men kallt berg enligt en BV-expert i området. Antar att det är tätt med dålig återladdning från grundvatten.useless skrev:
Jag vet faktiskt inte hur många kWh som går åt, pumpen mäter bara antalet timmar. Tror det är knappt 1000 h per år. Instruktionsboken säger att min BV kan levereras med patron på 6 eller 9 kW (borde finnas en skylt om jag bara letar). Mellan 6 och 9 kWh går det alltså åt. Inte jättemycket, men kan man ta det med LLVP så kan BV ta hand om varmvatten och huvudbyggnaden. Tänkte jag.