murak
Jag tänkte berika tråden med lite bilder på installation av tilluft-ventiler.

Först två bilder på hur det INTE ska se ut.
Felaktigt installerad tilluft-ventil med synligt fogskum och otillräcklig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av tilluft-ventil med dålig tätning och synligt fogskum vid vindduk och diffspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej tätat mot vindduk, ej tätat mot diffspärr (plast), till viss del obefintlig isolering runt röret. Efter första provtryckningen "tätades" genomförningarna med fogskum, men som bilderna visar misslyckades detta vilket även andra provtryckningen bekräftade. Fogskummet har snarare förvärrat saken.

Sen ett par bilder på egen åtgärd, vilket jag tror kommer förbättra situationen.
Rund tilluft-ventil tätad med tejp mot vindduk och diffspärr på en isolerad vägg under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör tätat med tejp mot vindduk och diffspärr i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätat med tejp mot vindduk och diffspärr. Det snyggaste hade varit en gummikrage, men detta får duga.
För info så är väggen på bilderna uppbyggd på detta vis: Panel, luftspalt, vindduk, 200mm stenull, diffspärr (plast), 70mm stenull, osb, gips.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Kan man inte köpa runda såna tejpbitar och dra över röret?
 
Trodde att man borrade för ventiler det sista man gör, Dvs genom ytskikt osv!?
Jag har inte gjort det själv ännu, men det är
gipsat(ej spacklat)...hmm
 
C CIW skrev:
Trodde att man borrade för ventiler det sista man gör, Dvs genom ytskikt osv!?
Jag har inte gjort det själv ännu, men det är
gipsat(ej spacklat)...hmm
ja, så kommer jag också att göra och som man oftast gör. Man får borta försiktigt för att sedan skära upp diff.spärren lite fram och trycka igenom friskluftsventilen.
 
  • Gilla
Sakarias80 och 1 till
  • Laddar…
murak
Det finns många sätt att göra det på.

Hade jag gjort det själv så hade jag borrat hålet när osb och gips var färdigkapade men inte uppskruvade. Då kommer hålet på rätt plats och man har möjligheter att täta mot både vindduk och diffspärr på ett klokt sätt, medels gummimanchett med klisteryta.

Att borra hålet i efterhand går också förutsatt att man ser till att hålet i diffspärren är något mindre än röret så att det sluter tätt.

Mitt tilltag med tejpen var pga att entreprenören som byggt åt mig gjort ett dåligt jobb.
 
Ja man blir bara irriterad och får betala iallafall,
Synd att de inte gjorde rätt från början
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Tjena.

Hur har ni isolerat runt fönstrena ? Vanligt drev eller skummat ?

Och om någon har salat på 70 regel på gavlarna för att få 2x 95 isolering att passa fint, hur och var har ni fäst plasten ? Speciellt intresserad om hur ni har gjort vid första takstolen för att få tätt? (den kommer ju väldigt nära )
 
Har för mig att jag körde 3*95 i snetaket och minst 23.5 i takkupan och lite mer i gavelväggarna, men beror ju på husets läge också.

Man får ju dra runt plasten i hörnet/lägga på en extra remsa så kommer ordentligt omlott. Om man har tjockare isolering så passerar man väl närmaste regeln ändå?
 
helrob helrob skrev:
Har för mig att jag körde 3*95 i snetaket och minst 23.5 i takkupan och lite mer i gavelväggarna, men beror ju på husets läge också.

Man får ju dra runt plasten i hörnet/lägga på en extra remsa så kommer ordentligt omlott. Om man har tjockare isolering så passerar man väl närmaste regeln ändå?
Lite sent svar här, nu har det blivit dax för detta moment jag skrev om Helrob. Bifogar bilder på mitt problem.
Hand som pekar på hur en plastduk överlappar en träyta vid en takstol i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastfolie som överlappar på en isolerad yta med synlig takstol och en fråga om hur man skär för täthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte riktigt hur jag skall skära plasten på bästa sätt så det blir tätt på baksidan / runt om takstolen. Tanken är ju att det skall på plast på nuvarande skikt på gaveln.

Detta är plasten som kommer som överlapp från långsidan
 
@DlcEksjö
Lite svårt att se vad bilderna visar. Kan du lägga upp några bättre med tydlig förklaring vad man ser?
 
@DlcEksjö
Tror jag fattar, alltså övergången i vinkel längs med gaveln och snedtaket?
Visst det var lite tänk och satte nog en extra regel för att det skulle gå jämnt ut och ha något att tejpa mot och men sedan löste det sig. Fyllde nog lite uppifrån på gaveln också. Gjorde gavelisoleringen lite tjockare än vad det ”såg ut som att det var dimensionerat för” har jag för mig.
 
helrob helrob skrev:
@DlcEksjö
Tror jag fattar, alltså övergången i vinkel längs med gaveln och snedtaket?
Visst det var lite tänk och satte nog en extra regel för att det skulle gå jämnt ut och ha något att tejpa mot och men sedan löste det sig. Fyllde nog lite uppifrån på gaveln också. Gjorde gavelisoleringen lite tjockare än vad det ”såg ut som att det var dimensionerat för” har jag för mig.
Ja precis, det är ju första takstolen som kommer väldigt nära gaveln, både jag och pappa stod och klia oss i huvudet när vi kom dit med plasten. Optimala hade ju vart om man isolerade förbi den men då förlorar man för mkt plats tycker jag
 
Vi tyckte det var rimligt att ha minst lika tjock isolering på gaveln på övervåningen som på bottenvåningen - borde vara mer utsatt för blåst där. Så man får tänka så att det inte blir någonstans i något hörn med tunnare isolering än så.
Kan finnas bilder i den här tråden på hur det är gjort.
 
Är det ok att sätta fast insektsnätet med häftpistol på oljehärdade board? Tänker om det gör onödig skada på taket?
 
Borde ju vara lugnt, klammerna är väl inte så kraftiga så de går genom boarden i vilket fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.