68 988 läst · 142 svar
69k läst
142 svar
Anlägga ny privat väg mm - granne fullständigt rabiat
Var tvungen speja lite var detta var. Om TS äger fastigheten där den rödstreckade vägen går (Kråkhult 1:14) så skulle jag rekommendera att flytta fordonsförvaringen till den egna tomten.
Där ser ju inte några grannar skiten och det är säkert lättare att få bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser ju inte några grannar skiten och det är säkert lättare att få bygglov.
Oftast är det inget problem heller (tills någon klagar), men det är ett problem enligt lagboken om det är ett en- eller tvåbostadshus på fastigheten, själva parkeringen kräver då bygglov.Andreas_kalmar skrev:
Så om någon granne skulle klaga, skulle det kunna bli jobbigt även för dig.. Men det hoppas vi väl inte händer, de flesta är ändå trevliga och vettiga människor som inte börjar med att ringa till byggnadsnämnden och klaga.
Nu var ju inte TS ägare till den fastigheten, men den fastighetens ägare hade inga problem med parkering på dess mark.Appendix skrev:
Du skrev att "bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv". Men tidigare verkar det i alla fall ha stått ca 20 bilar och några båtar på tomten. Om det nu ska ställas upp 6-7 flak och en lastbil så kan jag iofs förstå grannens frustration. Har du inte en färsk bild som visar hur det ser ut nu? (det är ung. samma antal bilar på både Eniro och google maps, dock ser det lite mer städat ut på Apples kartor).
Generellt så tycker jag själv att om man har köpt en tomt man vill bo på så brukar man vilja ha fint runt ikring sig och jag kan förstå att det måste vara jobbigt att ifall man tycker sig ha hamna bredvid något som man själv liknar vid ett industriområde. Det verkar ju vara ett lugnt och lantligt område för övrigt.
Sen att du vill anlägga en väg som stryker med grannens tomtgräns tycker jag verkar som om du söker strid med någon som kanske bara vill ha lite frid och ro och som faktiskt bryr sig om hur det ser ut?
Inte vet jag, men jag kommer i alla fall inte ge några råd på det här forumet kring hur du ska få till en väg som bara spär på eventuella stridigheter med grannen.
M
Generellt så tycker jag själv att om man har köpt en tomt man vill bo på så brukar man vilja ha fint runt ikring sig och jag kan förstå att det måste vara jobbigt att ifall man tycker sig ha hamna bredvid något som man själv liknar vid ett industriområde. Det verkar ju vara ett lugnt och lantligt område för övrigt.
Sen att du vill anlägga en väg som stryker med grannens tomtgräns tycker jag verkar som om du söker strid med någon som kanske bara vill ha lite frid och ro och som faktiskt bryr sig om hur det ser ut?
Inte vet jag, men jag kommer i alla fall inte ge några råd på det här forumet kring hur du ska få till en väg som bara spär på eventuella stridigheter med grannen.
M
Vägen bör ju inte spä på något, den bör rimligen bara göra det snyggare.
Parkering av fordon hur som helst är något som ägare till jordbruksfastigheter har monopol på, vilket tydligt syns i form av reklamsläpar längs vägarna.
Om det inte går att komma överens med husägaren, så får man gå runt reglerna, men som tidigare föreslagits,visa planerna för denne och fråga hur ni kan komma överens istället.
Parkering av fordon hur som helst är något som ägare till jordbruksfastigheter har monopol på, vilket tydligt syns i form av reklamsläpar längs vägarna.
Om det inte går att komma överens med husägaren, så får man gå runt reglerna, men som tidigare föreslagits,visa planerna för denne och fråga hur ni kan komma överens istället.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Fy fasiken för ogina grannar! Är det deras tomtmark du vill bygga vägen mot? Är väl bara att utarbeta 4 - 5 förslag till kommunen att ta ställning till och gradera dem efter dina önskemål? Grannen /grannar som är berörda kommer ju ändå få uttrycka sina åsikter. Obs! är inte någon expert inom området. Du har alltså inget hus på fastigheten utan det är bara mark? Hägnar du in sen så kan du ju ta betalt för uppställning /vinterförvaring av diverse men det är kanske planen?M Marcus K skrev:Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger. Grannen har nu anmält detta till kommunen som säger att jag måste ha bygglov för parkering. Ansökte om bygglov. Men nu har vi kommit till läget att det kan bli tal om sanktionsavgifter för att jag nyttjat marken som parkering innan bygglovet är klart. Enl beräkningen blir det 770 000 för 3300m2. Lite dyrt tycker jag.
Lösningen är nu att dra tillbaka bygglovs ansökan och ställa lastbilen på vägen som tillhör grannfastigheten som är klassad som jordbruksfastighet. Där får man nämligen ställa upp fordon utan bygglov för parkering. På bilden nedan ser man det aktuella området. De vitmarkerade strecken är där jag vill anlägga en ny väg. Den nya vägen skall då användas som utfart för personbilar när lastbilen står uppställd på det rödmarkerade området. Utfart till allmän väg är i det övre vänstra hörnet. Till höger finns bara mina fastigheter och ingen annan använder vägen. Det rödmarkerade är det område som planeras att använda som uppställningsplats för lastbilen.
Bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv.
Har varit i kontakt med kommunen och frågat om det är ok att ställa lastbilen på existerande vägen. Markägaren har inga problem med det. Dock dröjer svaret och jag behöver flytta lastväxlarflak och lastbilen ganska snart för att slippa sanktionsavgift på 770 000 kr.
Finns ingen vägsamhällighetsförening. Det är vi som sköter all skötsel av vägen. Min mark går ju ända fram till grannens husknut. Grannarna i 1:16 bryr sig inte ett dugg vad vi gör.
[bild]
Så vad tror ni. Kan jag få bygglov att anlägga den vitmarkerade vägen? har letat i anläggningslagen, jordbalken, plan och bygglagen men hittar inget om var man får bygga en väg. Helst skulle jag vilja bygga vägen precis på tomtgränsen mot grannens hus.
Redigerat av moderator:
Fr o m i år behövs inget bygglov för uppställning av egen båt och husvagn på egen fastighet. Tråden här avserMikael_L skrev:Jag tänkte precis som dig, men så googlade jag lite och hittade detta:
[länk]
Det finns nog inga fasta regler, skrivet i sten. Om det finns angivna gränser och regler på det där viset (grannehörande, antal meter, antal månader osv) så är det troligen kommunens egna tillyxade regler, som kanske inte skulle hålla i domstol, eller så håller de ...
upplåtande av uppställning av lastbil och flak som del i annans näringsverksamhet som är något helt annat vilket förmodligen grannen
anser vara störande på kvällar och helger. Om det är en näringsfastighet och del i dess verksamheten är det ok. Att använda privat fastighet som näringsfastighet kräver bygglov så berörda grannar får
möjlighet att yttra sig och klaga. Nya uppställningsplatsen riskerar även att miljöprövas .
möjlighet att yttra sig och klaga. Nya uppställningsplatsen riskerar även att miljöprövas .
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
franzke skrev:Oftast är det inget problem heller (tills någon klagar), men det är ett problem enligt lagboken om det är ett en- eller tvåbostadshus på fastigheten, själva parkeringen kräver då bygglov.
Tvärtom är det väl? Finns det ett en eller tvåfamiljshus som behöver parkeringsplats så behövs inget bygglov men har du bara mark och upplåter den till parkering så behövs bygglov....
Så om någon granne skulle klaga, skulle det kunna bli jobbigt även för dig.. Men det hoppas vi väl inte händer, de flesta är ändå trevliga och vettiga människor som inte börjar med att ringa till byggnadsnämnden och klaga.
Med all respekt, jag hade nog inte heller gillat att min granne använde sin tomt som en industrifastighet. Det finns en anledning till att bostadsområden och företag/industrier är separerade i samhället.M Marcus K skrev:Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger. Grannen har nu anmält detta till kommunen som säger att jag måste ha bygglov för parkering. Ansökte om bygglov. Men nu har vi kommit till läget att det kan bli tal om sanktionsavgifter för att jag nyttjat marken som parkering innan bygglovet är klart. Enl beräkningen blir det 770 000 för 3300m2. Lite dyrt tycker jag.
Lösningen är nu att dra tillbaka bygglovs ansökan och ställa lastbilen på vägen som tillhör grannfastigheten som är klassad som jordbruksfastighet. Där får man nämligen ställa upp fordon utan bygglov för parkering. På bilden nedan ser man det aktuella området. De vitmarkerade strecken är där jag vill anlägga en ny väg. Den nya vägen skall då användas som utfart för personbilar när lastbilen står uppställd på det rödmarkerade området. Utfart till allmän väg är i det övre vänstra hörnet. Till höger finns bara mina fastigheter och ingen annan använder vägen. Det rödmarkerade är det område som planeras att använda som uppställningsplats för lastbilen.
Bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv.
Har varit i kontakt med kommunen och frågat om det är ok att ställa lastbilen på existerande vägen. Markägaren har inga problem med det. Dock dröjer svaret och jag behöver flytta lastväxlarflak och lastbilen ganska snart för att slippa sanktionsavgift på 770 000 kr.
Finns ingen vägsamhällighetsförening. Det är vi som sköter all skötsel av vägen. Min mark går ju ända fram till grannens husknut. Grannarna i 1:16 bryr sig inte ett dugg vad vi gör.
[bild]
Så vad tror ni. Kan jag få bygglov att anlägga den vitmarkerade vägen? har letat i anläggningslagen, jordbalken, plan och bygglagen men hittar inget om var man får bygga en väg. Helst skulle jag vilja bygga vägen precis på tomtgränsen mot grannens hus.
Så, det är väl bättre att du hyr någon plats ett stycke från bostadshusen?
Det är ju det som är planen (dock inte hyra utan gratis), på grannfastigheten som är jordbruksfastighet.Nissens skrev:
Men den lösningen som ni skissat på är väl på inget sätt bättre för grannen? Har jag uppfattat det rätt så försöker ni hitta ett kryphål och slippa söka bygglov för parkering genom att parkera den på vägsnutten. För den "rabiata" grannen kommer det väl fortfarande handla om att det dagligen kör lastbilar och ut på gatan?pacman42 skrev:
Du missade min poäng.pacman42 skrev:
Att ha alla prylarna någon annanstans, en bra bit från bostadsområdet.
Ingen vill väl ha sådan tung trafik inpå husknuten. Jag kan förstå att grannen är missnöjd. Lite knepigt att du själv vill bo i en sån miljö. Det blir ju som att bo på ett åkeri...
Om man läser beslutet du bifogat, och antar att det grannen skriver är sant så förstår jag att han blir störd:
Fordonen var timmerbil med släp, en lastbil med liftdumperfunktion med släp och en större hjullastare. På sommaren 2017 blev måttet rågat när man började köra in med fullastad timmerbil med släp, cirka 28 meter lång och cirka 60 tons vikt. Dessa transporter skedde 7 dagar i veckan och på vilka tider som helst på dygnet. Klaganden nämnde även att man bedrev bilverkstad på fastigheten och arbetade till sent på kvällarna ibland till 23.00, spelade musik med mycket bas och hög volym. Musiken trängde in i huset även när man satt och såg på TV.
Jag skulle också bli störd om nån envisades med att köra förbi med långtradare precis utanför mitt hus dygnet runt, och dessutom spelade musik till sent på kvällen på så hög volym att det störde mitt privatliv.
Kanske ska du försöka vara lite smidig och se till att musik inte spelas så det hörs utanför den egna fastigheten, och att timmerbilar inte dånar in mitt i natten. Tänk på att grannen kanske bara vill ha ett drägligt liv, få lyssna på den musik han själv vill och sova ostört på nätterna.
Fordonen var timmerbil med släp, en lastbil med liftdumperfunktion med släp och en större hjullastare. På sommaren 2017 blev måttet rågat när man började köra in med fullastad timmerbil med släp, cirka 28 meter lång och cirka 60 tons vikt. Dessa transporter skedde 7 dagar i veckan och på vilka tider som helst på dygnet. Klaganden nämnde även att man bedrev bilverkstad på fastigheten och arbetade till sent på kvällarna ibland till 23.00, spelade musik med mycket bas och hög volym. Musiken trängde in i huset även när man satt och såg på TV.
Jag skulle också bli störd om nån envisades med att köra förbi med långtradare precis utanför mitt hus dygnet runt, och dessutom spelade musik till sent på kvällen på så hög volym att det störde mitt privatliv.
Kanske ska du försöka vara lite smidig och se till att musik inte spelas så det hörs utanför den egna fastigheten, och att timmerbilar inte dånar in mitt i natten. Tänk på att grannen kanske bara vill ha ett drägligt liv, få lyssna på den musik han själv vill och sova ostört på nätterna.