Bygg färdigt, och köp sedan en energimätare som tidigare nämnts.
Då vet du exakt efter ett tag.

Har själv satt in ett element i en ekonomidel av huset/stallet. Håller ca 12-16C beroende på utetemp. Tycker att på-dioden lyser ofta, men elementet är oftast bara fisljummet, utom när det är full vinter, då det är rejält varmt. Så bara för att det är påslaget/värmer så betyder inte det på långa vägar att det tuggar i sig massor av kW. => Energimätare är ett måste för att ens komma i rätt härad av förbrukningen.
 
Cheesen
Ingen som nämnt att plattan antagligen inte torkat färdigt om du har ett nybygge... Det går åt en himla massa energi bara för att torka ut plattan färdigt. Med så låg temp som 10 grader så kan det ta större delen av vintern.
Att du sen hade väldigt lite isolering i mina ögon beror nog på att jag har det dubbla... Men bor antagligen närmare nordpolen än vad TS gör.
Mitt garage är ungefär lika stort och håller efter första vintern ungefär 10 grader med lilla 1000w konvektorelementet så länge som utetempen håller sig över -15..
Första vintern gick avfuktare och byggfläkt konstant till mars månad ungefär, då var plattan torr. Kom nog aldrig över 15 grader inne den vintern.
 
Redigerat:
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Element går faktiskt på lite mindre nu fast det är samma temp eller lite kallare ut. Jag var uppe på vinden och försökte hitta och täta till glipor i isoleringen. Seda har väl kanske själva garaget blivit mer uppvärmt och ev fukt torkat upp. Det ska bli intressant med lite mer isolering på vinden och skivor på väggar och tak.

Mats
Köp/låna/hyr en värmekamera så går det bra mycket enklare att hitta värmeläckor. Helst ska det vara lite större skillnad mellan inne/ute innan användning men går nog bra nu också.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Bygg färdigt, och köp sedan en energimätare som tidigare nämnts.
Då vet du exakt efter ett tag.

Har själv satt in ett element i en ekonomidel av huset/stallet. Håller ca 12-16C beroende på utetemp. Tycker att på-dioden lyser ofta, men elementet är oftast bara fisljummet, utom när det är full vinter, då det är rejält varmt. Så bara för att det är påslaget/värmer så betyder inte det på långa vägar att det tuggar i sig massor av kW. => Energimätare är ett måste för att ens komma i rätt härad av förbrukningen.
Jag gissar att ditt element är mer avancerat än mitt. Det jag använder är nog endera på och drar 2000 W eller så är det av. Jag får se när det blir någon tur till någon byggmarknad.

Hur som helst åker gipskivorna upp i morgon och jag litar på att dom räcker som lufttätning, Jag orkar inte hålla på att sätta ditt någon vindduk. Däremot har jag farit runt med isoleringkniven och snittat upp isoleringen vi plywoodskivorna på underramen. Det märktes att gliporna försvann ganska effektivt och det borde göra lite skillnad.

Mats
 
Cheesen
S senmathal skrev:
Jag gissar att ditt element är mer avancerat än mitt. Det jag använder är nog endera på och drar 2000 W eller så är det av. Jag får se när det blir någon tur till någon byggmarknad.

Hur som helst åker gipskivorna upp i morgon och jag litar på att dom räcker som lufttätning, Jag orkar inte hålla på att sätta ditt någon vindduk. Däremot har jag farit runt med isoleringkniven och snittat upp isoleringen vi plywoodskivorna på underramen. Det märktes att gliporna försvann ganska effektivt och det borde göra lite skillnad.

Mats
Köp ett par rullar papp och sätt under gipset... Så gjorde man förr och det funkar nästan lika bra som plast. Du får en diffusionsöppen konstruktion utan onödigt drag. Har själv gjort så i garaget då jag håller låg temp därinne.
 
Håller inte gipsen lika tätt som pappen? Jag kommer att remsa och spackla skarvarna. Har man ett planktak kan jag förstå att man behöver vindpappp. Man använder ju gips på utsidan som vindskydd.

Mats
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Den gamla metoden med papp gällde ju på plankväggar med springor. Spacklar du skarvarna och hörnen på skivorna med remsor blir det minst lika tätt som papp.
 
Tomture61
S senmathal skrev:
Håller inte gipsen lika tätt som pappen? Jag kommer att remsa och spackla skarvarna. Har man ett planktak kan jag förstå att man behöver vindpappp. Man använder ju gips på utsidan som vindskydd.

Mats
Om du monterar utanpåliggande el så blir det nog skapligt tätt.
 
Ja elen blir utanpåliggande på brorsans inrådan som är elektriker. Då blir det lättare att komplettera i efterhand. Sen är det bara ett enkelt mekargarage.

Tack för alla input och förslag. Det har hjälpt mig framåt. Nu ska dom tre sista skivorna upp. Har hyrt en superb skivhiss och en skruvautomat. Hissen är en variant med stolpen helt utanför skivan viket gör att jag kan ha ställningen jag står på mitt under skivan. Starke Arvid heter den.

Mats
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ingen som nämnt att plattan antagligen inte torkat färdigt om du har ett nybygge... Det går åt en himla massa energi bara för att torka ut plattan färdigt. Med så låg temp som 10 grader så kan det ta större delen av vintern.
Att du sen hade väldigt lite isolering i mina ögon beror nog på att jag har det dubbla... Men bor antagligen närmare nordpolen än vad TS gör.
Mitt garage är ungefär lika stort och håller efter första vintern ungefär 10 grader med lilla 1000w konvektorelementet så länge som utetempen håller sig över -15..
Första vintern gick avfuktare och byggfläkt konstant till mars månad ungefär, då var plattan torr. Kom nog aldrig över 15 grader inne den vintern.
Jag missade av någon anledning ditt inlägg. Plattan gjordes i september förra året och garaget har stått väderskyddat sedan i oktober förra året så den borde vara ganska torr.

Ja lite längre söderut bor jag om än fortfarande i Norrland och i ett kallhål på vintern. Det är nog möjligt att jag skulle kunna hålla tio grader med ett 1000 W element också. Frågan är väl hur ofta det går. Men det är klart att det gör skillnad med dubbelt så mycket isolering. På vinden ska jag ha upp mer men jag får se hur mycket.

/Mats
 
Cheesen
S senmathal skrev:
Jag missade av någon anledning ditt inlägg. Plattan gjordes i september förra året och garaget har stått väderskyddat sedan i oktober förra året så den borde vara ganska torr.

Ja lite längre söderut bor jag om än fortfarande i Norrland och i ett kallhål på vintern. Det är nog möjligt att jag skulle kunna hålla tio grader med ett 1000 W element också. Frågan är väl hur ofta det går. Men det är klart att det gör skillnad med dubbelt så mycket isolering. På vinden ska jag ha upp mer men jag får se hur mycket.

/Mats
Plattan torkar som regel aldrig klart förens du har den vädertät och får på värme. Mitt garage kom upp i maj men plattan var inte torr före februari... värme hade jag då haft på sen oktober..
Har fått det förklarat av flera husbyggare att plattan inte torkar ordentligt innan man har huset vädertätt och uppvärmt.
Husets platta tog nära fyra månader på sig att torka ut, med byggfläkt och tork på under tiden, samt en byggherre som var inne och öppnade samtliga fönster en stund för att vädra ut fukten varenda dag.
 
Mikael_L
Mina tankar går såhär:
* Plast hade knappast blivit något problem för dig, men det går nog bra att skippa den också ifall du normalt sett inte tillför så mycket fukt i lokalen, om det sällan är mer än en person som andas så är det relativt lite fukt som ska vädras/diffundera ut (en person andas ut ca en liter vatten per dygn som måste ut ur garaget på något vis)

*Vindtätt är väldigt viktigt, oavsett om man har plast eller inte. Små små glipor i isoleringen blir förödande om det inte är vindtätt, är det vindtätt gör de knappt märkbar skada.

* Vindtätt är viktigt för isoleringen själv också, dels går vind genom dels lyfter extern luftrörelse ut varmare luft ur isoleringens ytskikt (en bit ner), och sen så finns det en viss självkonvektion driven av temperaturskillnad i isoleringen som minskar om det är vindtäta skikt mot isoleringen.

Du ser vart det barkar, jag kommer be dig fokusera på vindtätheten. :)

Om du har isolering i vindsbjälklaget som inte är vindtät både uppåt och neråt så har du troligen en stor bov där.
Sätt papp, vindduk eller något liknande uppe på (eller som du skrev, ett lager pappklädd isolering med pappen uppåt - blir jättebra.

Vad gäller väggar, tror du med dig att du har fått till vindskyddet mot utsidan riktigt bra ska det i princip räcka, men vill du kan du även förstärka vindskyddet på insidan. Både väggar och tak är OK eller bra ... ;) Dvs du gör lite som du vill, men lite vindduk eller plast och jobb nu, och sen veta att det kunde inte bli bättre, är väl kanske inte helt fel.

Du kan sätta vindduk/plast precis bakom gips/ osb+gips, den behöver inte vara bakom glespanelen. Om man ska ha infälld el och vissa andra installationer så är det trevligt med ett installationsskikt mellan plast/vindskydd och rummet, men genomföringar går att täta rätt bra ändå, bara lite mer jobb. Men om du dessutom tänkt utanpåliggande el så är det ganska valfritt var du sätter spärren.

När du skivar upp insidan så blir det också ett bra vindskydd, remsar och spacklar du skarvar, och gör allt noga är detta lika bra som vindskydd som ev vindskyddsväv. Målar du sen dessutom så minskar du vattenångans diffusion rätt ordentligt, och det är bra, man vill att insidan av väggen ska ha högre diffusionsmotstånd än utsidan av väggen.
Det är därför plast på insidan och vindduk på utsidan, det är för att väggen ska torka upp snabbare än den fuktas.

Sätter du vindduk + skivor på utsidan har du förstärkt detta förhållande ytterligare, vilket är bra.


Så jag manar dig helt enkelt till att jobba med vindskyddet, på insidan utgör skivmaterialet på väggarna vindskydd, och du kan förstärka detta med ett lager vindväv.
Och på vinden tycker jag absolut du ska vindskydda översidan av isoleringen.

Jag är inte av åsikten att 145mm i väggarna och 170mm på vinden är något dåligt förhållande, du vinner ganska marginellt med att tokisolera där. Men visst kan du rulla ut en pappklädd 45'a där, för att få lite extra isolering samtidigt med vindskyddet.

Och luft/luft-VP är faktiskt rätt bra. :)
Men utedelen må du ställa så den är riktad ifrån där ni normalt befinner er, dvs "bakom garaget". Sen kan man prova lite med att bygga något litet väderskyddande tak, som även reducerar ljudutstrålningen i den rikttingen lite, och kanske lite andra trix. Jag hör inte vår utedel, som står "bakom garaget".
 
Tack för en väldigt bra sammanfattning.

Det stämmer nog i det mest som jag har gjort. Jag litar på att spacklade och remsade skivor blir så vindtätt det kan bli på insidan. Utsidan är gjord för ett år sedan och är nog så vindtät den kan bli. Jag använde diffusionsöppen vindduk som jag klämde fast helt med lister mot reglarna. Uppe på vinden har jag inget vindtätt på isoleringen men det verkar inte brukligt numera om man läser på. Men då kanske man räknar med 400- 500 mm isolering. Är det ingen nackdel för fuktens skull så är det ju enkelt att välja isolering med papp på ensa sidan.

När det gäller luftpumpen är problemet att på baksidan av garaget utfodras hästarna och önskas tystnad även där. Men som sagt tror jag det kommer i ett annat läge om elräkningarna drar iväg. Sedan tror jag frun fått för sig att det låter mer än vad det gör.

/Mats
 
Tomture61
Papp på åvansidan av isoleringen har man för att vindrörelser på vinden ej ska blåsa genom isoleringen.
 
Och det är därför lösull är ca 10 cm tjockare än vad som behövs om man har vindskydd på ovansidan.

Vi har en LL-utedel i ett hörn av hästarnas vinterhage/stallbacke. Visst hör man den när man är där i närheten, men den är inte tillnärmelsevis så störande som vägbrus eller gevärsknallar när det jagas i skogen. Men, det är helt riktigt, hade det inte varit för att plånboksgnället är ännu högre om man ohämmat göder EON medelst direktel, så hade det ju inte stått ngn utedel där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.