Ju större skivor desto färre skarvar att spackla. Jag körde 120 skivor i taket i min snickarbod, med en skivhiss så var det inga problem att sätta dessa ensam.

Men några saker angående energiåtgång. Det är så att när du höjer värmen där inne så sänker du också den relativa luftfuktigheten. När den sänks så börjar allt organiskt (främst trä) att torka. Energin som krävs för vattnets fasövergång (flytande->ånga) kyler ned materialet (jämför med att svettas). Således kommer du ha en större energiåtgång den första tiden. Eftersom du har så få grader över utomhustemperaturen så blir det visserligen ingen extrem effekt av detta, men ändå värt att tänka på.

Pratar vi normal rumstemperatur och ett nedkylt/uppfuktat hus, så kommer upptorkningen leda till ökad energiåtgång under åtminstone en månads tid, kanske mer.

Se till att ventilera ordentligt så all fukt som tillförs från torkande organiskt material vädras ut.

Jag hade definitivt satt en vindduk på insidan om jag inte hade haft plast. Täthet är A och O för bra isoleringsförmåga.

Intressanta och kloka tips. Man har ju hört talas om att man förr vattnade i jordkällare för att sänka temperaturen. En form av AC om än lite ineffektiv.

Att skära till vinduk och dra in mellan isolering och gles är nog inget större jobb. Jag får göra dryg 120 breda remsor som passar mellan underarmarna. Men den ska nog vara diffusionsöppen då det blir omöjligt att få helt tätt i efterhand. Annars är väl risken att ev. fukt koncentreras till vissa punkter där det läcker lite. Eller tänker jag fel?

Mats

Bara att lägga med överlapp över en regel/takstol så är det tillräckligt. Har man dessutom undertryck som i ett hus läcker det inte ut luft.

Grejen är att glespanelen och isoleringen redan sitter där så man måste dra in duken mellan isolering och gles. Och sedan går det ju inte att klämma fast duken med glesen. Synd att jag inte gjorde det i ett tidigare skede. Men jag har testat med lite överbliven vindduk och det blir nog rätt tätt ändå. Jag får skära till lämpliga bredder mellan två takstolar och häfta fast.

Om det blir något direkt undertryck är väl mera osäkert. Det krävs väl någon typ av fläktventilation för det gissar jag.

/Mats

T
L Låset skrev:
Låter som klent med isolering i taket. Jag hade lätt lagt ner några tusenlappar till för mer isolering där.
Vad har du för isolering under plattan? Inte för att det går att ändra nu, men för informationens skull.
Jag har 170 i mitt garage, räcker hur bra som helst!

Tomture61
S senmathal skrev:
Grejen är att glespanelen och isoleringen redan sitter där så man måste dra in duken mellan isolering och gles. Och sedan går det ju inte att klämma fast duken med glesen. Synd att jag inte gjorde det i ett tidigare skede. Men jag har testat med lite överbliven vindduk och det blir nog rätt tätt ändå. Jag får skära till lämpliga bredder mellan två takstolar och häfta fast.

Om det blir något direkt undertryck är väl mera osäkert. Det krävs väl någon typ av fläktventilation för det gissar jag.

/Mats
Vindduken kan även monteras närmast takgips , måste inte ligga dikt mot isoleringen.
Har du kollat detta , för styrning av tex elelement https://www.styrahem.se/p/404/strombrytare-paav-16a-wifi-sonoff-th16 kräver iofs WiFi

Jo det räcker nog långt om man inte ska ha mer än 10 grader men sedan beror det ju på hur mycket det får kosta att värma upp. Jag kommer oavsett att rulla ut minst 45 till för att täta glipor och får bort köldbryggor. Det kostar inte mer än en tusenlapp eller två. Och då kommer jag att vara någon med att täta runt benen på takstolarna.

Jag var upp på vinden igår kväll och kolla efter glipor med ljuset tänt i garaget. På samtliga ställen där det satt Plywood på takstolarna var det glipor rakt ner. Isoleringen smiter inte in direkt där plywooden slutar så det blir en glipa i hörnet mellan underram och plywood. På varje takstol blir det 10 sådana glipor, större eller mindre. Jag testa att med en kniv skära ett jag i isoleringen vi varje plywood och det blev faktiskt bättre. Alternativt skulle man kunna försöka täta med fönsterdrev. Risken är väl att man bara göra det värre genom att hålla på och peta i isoleriingen. Man skulle ha kostat på lösull istället och helst ekofiber så hade man sluppit dilemmat med plast eller inte.

Mats

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vindduken kan även monteras närmast takgips , måste inte ligga dikt mot isoleringen.
Har du kollat detta , för styrning av tex elelement [länk] kräver iofs WiFi
Ja det vore ju mycket enklare att slippa dra in isolering mellan glesen och isoleringen. Samtidigt funderar jag på om inte väl satta och spacklade gipsskivor tätar lika bra?

Den där styrningen var ju intressant. Jag får för mig att termostaten av den här typen av billiga element störs en de av strålningsvärmen från elementet. Bättre då med en termostat en bit ifrån elementet.

/Mats

Hej

Jag kan bara rekommendera att bygga garaget färdigt.
Sen monterar du en luftvärmepump, du kommer bli svinnöjd!

Det byggs varje ledig stund och förhoppningsvis kommer skivorna upp den här veckan. Men om det finns förbättringar att göra vill man ju göra det innan det är försent. Lite extra jobb nu kan man ju dra nytta av så länge vi bor kvar här.

Det här med luftpump har jag skrivet om i början av tråden. Jag tvivlar inte på att jag skulle bli nöjd men en ljudöverkänslig fru vill ha tyst ute på gården när hon pysslar med sina hästar. Hon är tillräckligt irriterad på att vi fått vindkraftverk inom hörhåll och dom får jag anstränga mig för att höra. Men det kan hända att förhandlingsläget blir bättre efter nästa elräkning. Annars får jag höja värmen till ännu nästa räkning :)

/Mats

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Det byggs varje ledig stund och förhoppningsvis kommer skivorna upp den här veckan. Men om det finns förbättringar att göra vill man ju göra det innan det är försent. Lite extra jobb nu kan man ju dra nytta av så länge vi bor kvar här.

Det här med luftpump har jag skrivet om i början av tråden. Jag tvivlar inte på att jag skulle bli nöjd men en ljudöverkänslig fru vill ha tyst ute på gården när hon pysslar med sina hästar. Hon är tillräckligt irriterad på att vi fått vindkraftverk inom hörhåll och dom får jag anstränga mig för att höra. Men det kan hända att förhandlingsläget blir bättre efter nästa elräkning. Annars får jag höja värmen till ännu nästa räkning :)

/Mats
En fungerande utedel till en luftvärmepump är så gott som ljudlös. Visst, är det helt vindstilla och i övrigt tyst kan man nog uppfatta den på upp till 20 meter med fri sikt om man verkligen anstränger sig.

Innedelen kan jag hålla med om att den kan störa dock, men nu var det ju ett garage.

T
V vectrex skrev:
En fungerande utedel till en luftvärmepump är så gott som ljudlös. Visst, är det helt vindstilla och i övrigt tyst kan man nog uppfatta den på upp till 20 meter med fri sikt om man verkligen anstränger sig.

Innedelen kan jag hålla med om att den kan störa dock, men nu var det ju ett garage.

Skulle nog säga 10 meter... då ska det vara vindstilla som du säger.

S senmathal skrev:
Jo det räcker nog långt om man inte ska ha mer än 10 grader men sedan beror det ju på hur mycket det får kosta att värma upp. Jag kommer oavsett att rulla ut minst 45 till för att täta glipor och får bort köldbryggor. Det kostar inte mer än en tusenlapp eller två. Och då kommer jag att vara någon med att täta runt benen på takstolarna.

Jag var upp på vinden igår kväll och kolla efter glipor med ljuset tänt i garaget. På samtliga ställen där det satt Plywood på takstolarna var det glipor rakt ner. Isoleringen smiter inte in direkt där plywooden slutar så det blir en glipa i hörnet mellan underram och plywood. På varje takstol blir det 10 sådana glipor, större eller mindre. Jag testa att med en kniv skära ett jag i isoleringen vi varje plywood och det blev faktiskt bättre. Alternativt skulle man kunna försöka täta med fönsterdrev. Risken är väl att man bara göra det värre genom att hålla på och peta i isoleriingen. Man skulle ha kostat på lösull istället och helst ekofiber så hade man sluppit dilemmat med plast eller inte.

Mats
Kolla på mitsubischi luftvärmepump då den har speciellt läge för plus tio!!!
Dessutom avfuktningsfunktion och luftrening
Sedan sätter du Timern så att din fru får tysta tider på gården du kan koppla till telefonen

Du har tjänat in både pumpen och skyddar dessutom garaget snabbt

A
B byggarätt skrev:
Kolla på mitsubischi luftvärmepump då den har speciellt läge för plus tio!!!
Dessutom avfuktningsfunktion och luftrening
Sedan sätter du Timern så att din fru får tysta tider på gården du kan koppla till telefonen

Du har tjänat in både pumpen och skyddar dessutom garaget snabbt
Finns även massa andra märken att tillgå(y)

Eller så kör du med en luftavfuktare och kompletterar med elementet istället. Så gör jag och det är inte ofta elementet kör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.