6 567 läst · 27 svar
7k läst
27 svar
Taksteg på plåttak?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Satt där en tätningslist under steget säger du? Tycker du att den känns bra? Jag har tänkt montera likadana när vi installerar en kamin om några veckor. Problemet är att vinden ej är inspekterbar där stegen ska sitta och man vill ju inte att det läcker...
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 062 inlägg
Precis så!andr.ljung skrev:
En remsa dubbelhäftande gummi som liknar vulktejp lite. Det verkar pressa sig in i gängor och allt.
Hoppas jag.
Sen får vi se vad sotarn tycker.
Personligen så känns den stege jag har från marken som ett trevligare sätt att ta sig upp till nock.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 356 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 356 inlägg
Jag skulle bli väldigt förvånad över om sotarn skulle klaga sålänge det är vettigt högst upp. Min erfarenhet av sotare som jag byggt upp genom mitt yrkesliv är att dom är vettiga människor som vill att deras jobb ska vara säkert och förhållandevis enkelt.
Besikningsmän har däremot ofta en annan syn på saken. (vilket såklart inte är så konstigt)
Besikningsmän har däremot ofta en annan syn på saken. (vilket såklart inte är så konstigt)
Redigerat:
Vettigt högst upp?
Reglerna för plattform och livlinor gör ju allt lite mer spännande.
Så som jag har tolkat det så ska det ju inte behövas några andra avslut för taksteg än takstege.
Jag har ju lyckats anpassa min skorstenshöjd så att det inte krävs plattform men om sotarn kan stå på ett taksteg och med ena foten vid skorstenen och göra sitt jobb är ännu lite oklart.
Reglerna för plattform och livlinor gör ju allt lite mer spännande.
Så som jag har tolkat det så ska det ju inte behövas några andra avslut för taksteg än takstege.
Jag har ju lyckats anpassa min skorstenshöjd så att det inte krävs plattform men om sotarn kan stå på ett taksteg och med ena foten vid skorstenen och göra sitt jobb är ännu lite oklart.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 356 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 356 inlägg
Max 120cm mellan takstegen och överkant skorsten är det jag måste följa är det högre måste en plattform finnas, frågar du en sotare så är det inte så noga men en bra riktlinje (alla är ju inte så välbyggda). Det finns inget generellt krav på livlina (från arbetsmiljöverket) för sotare och här där jag bor är det ingen som använder det men det kan skilja.
Samma regler som jag har försökt följa.
Sotarn erkände att gällande användning av livlina så får användningen inte ske under ensamarbete, och han trodde inte att han fick med sig en kollega bara för att få använda livlina vid sotning på villor och småstugor..
Sotarn erkände att gällande användning av livlina så får användningen inte ske under ensamarbete, och han trodde inte att han fick med sig en kollega bara för att få använda livlina vid sotning på villor och småstugor..
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Toppen! Har du hittat något vettigt glidskydd för plåttak också?
Nix.
Jag köpte ett på byggmax och frågade, personalen trodde det gick att skruva rakt i plåten. Men väl hemma så trodde jag inte riktigt på det hela och fäste den i takkonstruktionen.
Jag köpte ett på byggmax och frågade, personalen trodde det gick att skruva rakt i plåten. Men väl hemma så trodde jag inte riktigt på det hela och fäste den i takkonstruktionen.
Ja det gjorde han, eller han är ju mer av en brandman om man ska vara sån.N nikkk skrev:
Det var inga konstigheter alls så man blev lite lättad av att man kan göra nåt så enkelt, som är ganska billigt och går fort.
Ska tilläggas att plåten jag har på taket är av den gamla sorten, lite tjockare och lite snyggare…