Hej

Funderar på vilket innertak vi ska välja... Just nu sitter bara vanligt vägggips i taket, men vi vill inte ge oss på att spackla, så funderar på antingen MDF-skivor från ByggMax, eller färdigmålade vita spåntade panelbrädor (typ pärlspont, fast utan pärla...)

Dessa skivor funderar vi på
0_10282_16.jpg

https://www.byggmax.se/takpanel-v-fas-p10282

Priset lockar, så just nu lutar det mest åt skivan (130 kr / m2)

Montageanvisningen säger
Om hammare och spik används vid montering av panelen bör längden på spikarna vara minst 35 mm.
Vid användning av spikpistol bör klamrarnas längd vara minst 35 mm. Ryggbredd från 10,5 - 11,5 mm.
Vid monteringen kan man också använda skruvar. Vi rekommenderar byggskruv av typen BFK 35 4,2 x 35. Klammer av typen CS 500 eller CS 14B/76 Duplex klammer.

Montering på existerande tak, bild D: Långsida: 1 spik/skruv/klammer var 150 mm. Kortsida: 1 spik/skruv/klammer var 150 mm.
Har ingen spik-/klammerpistol, så tänkte skruv. Men så hittade jag denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/kommer-hem-a-hela-innertaket-har-rasat-in.261850/
Och blir helt nojig...

Kör vi med panelbrädor är det ju inga problem. Bara spika upp skiten... Men hur ska jag göra med MDF-skivorna så de inte trillar ner?

Vad finns ovanför gipset i taket ?

Spikläkt av något slag. Kommer inte ihåg riktigt. CC 30 typ.

Då lär det sitta som berget.

A
Tänker ni montera nya undertaket på gipsen eller riva denna först?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då lär det sitta som berget.
Frågan är ju om man ska köra spik, klammer, skruv, lim, stift eller nån kombination...

Tss skrev:
Tänker ni montera nya undertaket på gipsen eller riva denna först?
Gipsen får sitta kvar. Hade först tänkt spackla. Men efter att ha läst hur omöjligt det är att få bra, och hur lång tid jag vet det tar att bara spackla väggar så har vi gått över till något som är snabbare att få upp...

A
är tanken att fästa nya undertaket genom gipsen i reglingen under,i så fall är det nog bara panelbrädor som funkar att montera tvärs emot underliggande regling.mdf taket kräver säkert ca: 28cm c/c regling

Det har du rätt i. Det kanske inte sitter reglar så tätt så att man kan fästa cc 15cm som de vill att man gör.

Skulle det kunna funka att skruva där det går, och sen komplettera med att limma också?

Låter ju helt klart enklast att ta in en målare som fixar taket.

J jimmy s skrev:
Låter ju helt klart enklast att ta in en målare som fixar taket.
Det var där vi började. Men när inte en enda målare kom tillbaks med en offert så tröttnade vi :(

Så nu ville vi ha något snabbt och enkelt vi kunde fixa själva

Utsikt av nyinstallerat gipstak med synliga skarvar och skruvhuvuden samt en utstickande elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser gipset ut i taket. Långsidorna på gipset är ju så klart i samma riktning som vi vill sätta skivor/brädor... Så även om vi kör brädor, som ju är lätta att bara spika upp, är jag osäker på vad det finns under gipsen att fästa dem i... Är snickare som satt upp gipset, därför jag inte riktigt har koll på hur spikläkten sitter

Kände att jag inte kom vidare... Med tanke på hur skivorna är skruvade ser det ju ut som att spikläkten sitter i samma riktning som vi vill sätta takpanelen (oavsett om vi väljer brädor eller mdf-skivor). Och det går ju inte...

Så jag skruvade ner en takgipsskiva för att se hur reglarna sitter.

Hörn av ett rum med borttagen takgipsskiva som avslöjar underliggande OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så gutt! OSB under gipsen. Så jag kan ju spika var jag vill :D Lutar åt färdigmålad vid panel just nu som vi spikar upp med dyckertpistol. Så slipper jag vara rädd för MDF-skivor som kan trilla ner :p

Men varför inte bara spackla och måla befintligt gips?

Ja, det var ju tanken från början. Därför det sitter gips där :) Men vi lyckas inte hitta någon som vill göra det åt oss, och själv kan jag inte. Tänkte till och med kört råspont på väggarna för att slippa spackla där, men frugan vägrade måla alla brädor, så nu får hon spackla och tapetsera/måla gipset i stället. Och så blir det då trä i taket istället

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.