Hej! Nån som provat en sån rörlödtång från Clas Olsson, är det nåt att köpa? Verkar ju lätt att löda rören med färdiga böjar mm
307823_X_2005-07-04_090349.jpg

Det har varit uppe tidigare på forumet, Om jag inte minns fel, så var tången värdelös. Jag kan ha fel, så gör en sökning!

Köp en liten brännare på flaska istället. Kostar runt 500 kr inklusive brännare på exempelvis Bauhaus. Funkar fin fint till att mjuklöda kopparrör med. Se till att rördelarna som ska lödas är helt rena bara och använd lödpasta...

Brännaren kan du ju använda till en hel del annat också!

/Jens

Tack, då blir det nog en brännare... Eller finns kanske dyrare tänger? Fast proffsen kanske löder med låga. Tänkte mest på brandrisken!

aka skrev:
Tack, då blir det nog en brännare... Eller finns kanske dyrare tänger? Fast proffsen kanske löder med låga. Tänkte mest på brandrisken!
Visst finns det dyrare tänger, kolla på Blocket. Proffsen kör numera med presstänger/-kopplingar. Eller köp en brännare och något att skärma av med. Eller försök att löda stora bitar ute och använd skruvkopplingar där du måste.

Funkar kalajs att skärma med en bit isoleringsmaterial typ gullfiber om det är tajt mot väggar och dylikt. Ett litet tips till om mjuklöding är att det är just mjuklödning och att man måste vara försiktig om man sliter och drar i rören efteråt (exempelvis om man ska dra fast muttrar). Lödningen pallar inte så mycket...

Kan vara värt att nämna att mjuklöding inte är godkänt vid dolda kopplingar.

/Jens

Jag har en sådan och för mig fungerar den som det står i marknadsföringen. Visst måste man vara nogrann hur man placerar tången och dess käftar och visst kan det ta lite tid att få upp hettan i materialet men för en hempulare kan det ibland vara värt det jämfört med att riskerna att stå med öppen låga. Jag ångrar inte köpet....

Köpte en sådan i april och provlödde en koppling bara och funkade bra. Men igår så skulle vi in med element hos mamma&pappa och 6st 15mm böjar gick hur bra som helst men sen fick den ligga ett tag med värmen på och sedan så fick jag ingen ordning på den trots rengörning osv!

Tror den är lite för klen när allt kommer kring Kostade ju 599:- i april men ser de tar 749:- nu för den men nu har en svart "Pro" kommit med som är på nästan dubbla effekten (220w mot 115w får den gula) och med temperaturkontroll.

Men den kostar ju mera, 1295:-

Kikade på den men den föll på att inte kunna ta grova rör, så det blev en gassvets istället.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.