4 619 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Köpt hus - Värt att installera värmepump, pga fjärrvärmepris?
Jerfed har gjort en bra kalkyl. När de brukar göra energideklarationer (ett humbug man kan ha många åsikter om..) brukar de regelmässigt rekommendera L/L VP till villor med fjärrvärme. De påstås betala av sig på 7-10 år...
Nu är ju den stora jokern i kalkylen den fasta avgiften, som man inte slipper undan ändå. Jag vill också poängtera att det beror mycket på vilken tillit man har till sin fjärrvärmeleverantör och deras framtida priser. Själv tror jag att vårt kommunägda bolag har rimliga priser men de som bor i Uppsala och har fjärrvärme från Vattenfall önskar nog ofta att de skaffat alternativ uppvärming...
Sedan är det ju trevligt att ha mäjlighet till kyla somamrtid med en värmepump också, även om det inte direkt går in i kalkylen.
Nu är ju den stora jokern i kalkylen den fasta avgiften, som man inte slipper undan ändå. Jag vill också poängtera att det beror mycket på vilken tillit man har till sin fjärrvärmeleverantör och deras framtida priser. Själv tror jag att vårt kommunägda bolag har rimliga priser men de som bor i Uppsala och har fjärrvärme från Vattenfall önskar nog ofta att de skaffat alternativ uppvärming...
Sedan är det ju trevligt att ha mäjlighet till kyla somamrtid med en värmepump också, även om det inte direkt går in i kalkylen.
Jag håller med, det det hade varit en nobrainer om inte själva anslutningsavgiften var så hög. Men oavsett så är det som du säger både skönt med redundans och kyla sommartid. Jag har en kollega som betalar tusenlappen men han bor kvarten bort från mig i annan kommun!. Det blir ett inköp av en pump, med 1 innedel, troligtvis Panasonic LZ25TKE.Y Yaken skrev:Jerfed har gjort en bra kalkyl. När de brukar göra energideklarationer (ett humbug man kan ha många åsikter om..) brukar de regelmässigt rekommendera L/L VP till villor med fjärrvärme. De påstås betala av sig på 7-10 år...
En annan ganska lustig/olustig effekt av den höga fasta avgiften på fjärrvärmen är att en minskad förbrukning bidrar till ett högre pris per kWh. Vi har också kring 4000kr i fast avgift men ett något högre rörligt pris, ca 74öre/kWh. Eftersom den fasta avgiften tas ut månadsvis betalar vi kring 1,70kr/kWh inklusive fast avgift en sommarmånad med låg förbrukning, en kall vintermånad ca 80öre/kWh.
Väljer jag att smeta ut den fasta avgiften på helårsförbrukningen landar jag kring 1,13kr/kWh.
Jag ser inte riktigt nyttan eller behovet av den fasta avgiften vårat fall. I ett elnät finns i varje fall behovet att dela upp upp det pga flera leverantörer. Här finns det bara ett fjärrvärmenät och ett kraftvärmeverk.
Väljer jag att smeta ut den fasta avgiften på helårsförbrukningen landar jag kring 1,13kr/kWh.
Jag ser inte riktigt nyttan eller behovet av den fasta avgiften vårat fall. I ett elnät finns i varje fall behovet att dela upp upp det pga flera leverantörer. Här finns det bara ett fjärrvärmenät och ett kraftvärmeverk.
Hur styr du din fjärrvärmeanläggning?N NyköptHus skrev:Jag håller med, det det hade varit en nobrainer om inte själva anslutningsavgiften var så hög. Men oavsett så är det som du säger både skönt med redundans och kyla sommartid. Jag har en kollega som betalar tusenlappen men han bor kvarten bort från mig i annan kommun!. Det blir ett inköp av en pump, med 1 innedel, troligtvis Panasonic LZ25TKE.
Det är ju viktigt om du ska få radiatorer och luft/luft-värmepumpen att samverka på ett bra sätt...
J Jerfed skrev:En annan ganska lustig/olustig effekt av den höga fasta avgiften på fjärrvärmen är att en minskad förbrukning bidrar till ett högre pris per kWh. Vi har också kring 4000kr i fast avgift men ett något högre rörligt pris, ca 74öre/kWh. Eftersom den fasta avgiften tas ut månadsvis betalar vi kring 1,70kr/kWh inklusive fast avgift en sommarmånad med låg förbrukning, en kall vintermånad ca 80öre/kWh.
Jag håller med, det är en sak att ha en avgift för på/avkoppling av system. Men att vara påkopplad borde inte kosta fast kostnad, dom pengarna hade dom oavsett fått tillbaka för jag hade inte installerat en värmepump i det fallet
Jag har iunte flyttat in än men tanken är att försöka få till ca15 grader med element och sedan upp till 20 med värmepumpen, jag tar gärna tipsom du har några, är väldigt novis på allt detta !P PurreP skrev:
Har precis bytt till Luft vatten värmepump från fjärrvärme.
Själv har jag ett behov på ca 40 MWh och har Kraftringen (i skåne) som fjärrvärmeleverantör Vilket också är en av Sveriges dyrare. Sparar ca 20tkr/år på bytet nu när jag köper in all el.
efter vintern så kommer jag att sätta upp solceller, vilket förbättrar kalkylen ännu mer. Har du kvar fjärrvärmen så är du rätt låst och kan inte arbeta bort driftkostnaderna på samma sätt.
Själv har jag ett behov på ca 40 MWh och har Kraftringen (i skåne) som fjärrvärmeleverantör Vilket också är en av Sveriges dyrare. Sparar ca 20tkr/år på bytet nu när jag köper in all el.
efter vintern så kommer jag att sätta upp solceller, vilket förbättrar kalkylen ännu mer. Har du kvar fjärrvärmen så är du rätt låst och kan inte arbeta bort driftkostnaderna på samma sätt.
Sparar du 20tkr per år även när du räknar av avskrivningen på maskinen och installation?
En luft-vatten håller väl 15-20 år, kostar 100k och säg repareras och servas för 25-50k minst under den perioden. En fjärrvärme central kostar 20k, säg totalt 30 m reparationer under de åren.
Så du bör ha en merkostnad på 7-8k per år för luft vatten.
Jag håller själv på att fundera på luft-vatten eller fjärrvärme, vi har ingen fast kostnad för fjärrvärmen men däremot 95öre kw, med en förbrukning på 20-25'kwh blir det inte så stor skillnad, särskilt med tanke på att man också tex kan gå ner från 20A säkring till 16A etc.
En luft-vatten håller väl 15-20 år, kostar 100k och säg repareras och servas för 25-50k minst under den perioden. En fjärrvärme central kostar 20k, säg totalt 30 m reparationer under de åren.
Så du bör ha en merkostnad på 7-8k per år för luft vatten.
Jag håller själv på att fundera på luft-vatten eller fjärrvärme, vi har ingen fast kostnad för fjärrvärmen men däremot 95öre kw, med en förbrukning på 20-25'kwh blir det inte så stor skillnad, särskilt med tanke på att man också tex kan gå ner från 20A säkring till 16A etc.
Liknande trådar
-
Köpt gammalt hus- hjälp med värmesystemet
Ved, Pellets, Flis -
Köpt hus med läckande avlopp - dolt fel?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Köpt fritidshus - säkerhetsventil fattas(?) på varmvattenberedare Nibe Nibette
Vatten & Avlopp -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Mögellukt i nyköpt hus - vad göra?
Köpa & Sälja hus