D Daniel 109 skrev:
Absolut inte.
Titta i din bild och se var den blå kommer ifrån. PE-N är kombinerad nolla och skyddsjord och blir separerad efter jordfelsbrytaren
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Nej, den separeras innan jordfelsbrytaren.
 
Humm?
Nu är det dags att fråga experter på forumet, funkar det att ha en JFB i ett TN-C???
 
Kan kan du, men skyddet av den blir ju klart sämre. Den löser ju inte ut på normala jordfel. Men den kan lösa ut på grund av helt normala kopplingar. Tex att en brödrost nuddar en diskbänk, helt utan att det finns fel i systemet. Så i praktiken, nej det går inte.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den separeras innan jordfelsbrytaren.
Kolla useless bild ovan så ser du att du har fel
 
L Leif i Skåne skrev:
Humm?
Nu är det dags att fråga experter på forumet, funkar det att ha en JFB i ett TN-C???
Titta i useless bild ovan så har du svaret
 
P Putte 9497 skrev:
Testa och sätt lampan i ett takuttag i ett sovrum så kommer alla lampor att lysa
Stickproppen på lampan har bara två stift - nolla och en tändtråd. Varför skulle alla lampor lysa i sovrummet men inte i vardagsrummet?
 
Putte: Jag tror att det är lämpligt att du slutar förklara hur elinstallationer fungerar. Det tenderar att bli fel mest hela tiden.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 4 till
  • Laddar…
optimum
Folk som inte begriper sig på el bör sluta med sådant innan en allvarlig olycka händer.

Både att ge "rekommendationer" som att pilla med det själv.
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stickproppen på lampan har bara två stift - nolla och en tändtråd. Varför skulle alla lampor lysa i sovrummet men inte i vardagsrummet?
För att takkontakten i sovrummet är precis som du skriver två stift och en nolla. Resten får du tänka ut själv
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Folk som inte begriper sig på el bör sluta med sådant innan en allvarlig olycka händer.

Både att ge "rekommendationer" som att pilla med det själv.
Sluta då med det
 
D Daniel 109 skrev:
Putte: Jag tror att det är lämpligt att du slutar förklara hur elinstallationer fungerar. Det tenderar att bli fel mest hela tiden.
Ja, det kanske vore det bästa eftersom att ni som läser mina förklaringar mest verkar vara som motsatsen till tändtråden....
 
P Putte 9497 skrev:
För att takkontakten i sovrummet är precis som du skriver två stift och en nolla. Resten får du tänka ut själv
Rita gärna ett schema som visar hur olika lampor i armaturen kan tändas separat endast med hjälp av en stickpropp med två stift. Jag vill veta hur man får in nolla och mer än en tändtråd där.
 
  • Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
För att takkontakten i sovrummet är precis som du skriver två stift och en nolla. Resten får du tänka ut själv
En kronkoppling innebär ju att man har två olika slingor med glödlampor i armaturen. Med bara en tändtråd så kan man bara få ström till en slinga i taget.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Så som jag fattat en kronkoppling är det inte konstigt att det lyser olika lampor beroende på hur du vrider kontakten. Lämna in den och få den omgjord så att den inte är kronkopplad, ändra också elen så att du får en dimmer.
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.