Fairlane
Jag har hört ryktas om att Beijer arbetar med några uppföljare:

* Bygga för fruntimmer
* Bygga för svartskallar
* Bygga för utvecklingsstörda

Jag kan iofs inte svära på att det är sant. Det kanske är något jag hittat på helt själv, men visst vore det vansinnigt skoj och alla som tycker annorlunda är lättkränkta...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Som vanligt måste jag lägga in att det givetvis inte är alla hantverkare som har den här inställningen, men Silver78s redogörelse visar ju på att åtminstone en hantverkare givit upp yrket pga branschkulturen, och jag är helt säker på att h*n inte är ensam. Kvar blir de som underblåser de ruttna värderingarna.
Grabbighet och rå jargong är väl en sak men att inte vara ödmjuk för uppgiften och vara serviceminded är en helt annan femma. Var man tydlig och rak mot kunderna var det ju aldrig några problem. Visst fanns det några som var lite jobbiga. De värsta kunderna var de som ständigt övervakade det man gjorde och misstrodde allting. Men något måste jag ha gjort rätt då många privatjobb som las ut på mig var återkommande kunder som begärt att just jag skulle utföra jobbet utav ett tjugotal anställda. Hade idéer om att starta eget men det gick stick stäv med verkligheten då ryggen gav upp i ett stort projekt att ta bort över 100 st tunga gjutjärnsradiatorer. Ung och dum som man var. Jag tror att branschen skulle må lite bra av självrannsakan. Fler tjejer skulle även behövas. Men pga det är tungt så är det väldigt få tjejer som orkar med det.
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Lyssnade på avsnittet nu. Det framgår ju tydligt att snickaren inte hade en aning om att det är en annan standard i Polen. Han arbetar efter svensk standard. Om kunden själv vill beställa sina fönster från utlandet ligger det på kunden att ta reda på om någonting förhåller sig annorlunda än i Sverige. Det är därför hantverkare inte vill att kunden själv beställer material. Det är ofta en källa till problem.

Angående att man tog in en finsnickare är det inget konstigt med det. Sannolikt hade den "vanliga" snickaren i podden kunnat göra ingreppet själv också, men att fräsa om fönsterkarmar är inte hans område och för att spara tid (och pengar) tar man in någon som gör det snabbt och rätt direkt.

Jag har förstått att podden och boken upprör, men såna här exempel där man försöker nedvärdera de intervjuade snickarna tillför inget heller.
Snickaren borde informerat kunden om det. Istället tycker han att kunde är en idiot som inte vet av den standarden. Och enligt mig en konstig standard, som troligen få vet av.

Sen är det är bara att lyssna på hans attityd så vill då inte jag anlita en snickare längre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har hört ryktas om att Beijer arbetar med några uppföljare:

* Bygga för fruntimmer
* Bygga för svartskallar
* Bygga för utvecklingsstörda

Jag kan iofs inte svära på att det är sant. Det kanske är något jag hittat på helt själv, men visst vore det vansinnigt skoj och alla som tycker annorlunda är lättkränkta...
Ok, DET vore hysteriskt roligt i perspektivet med vad man redan gjort. Men lika korkat som den första kampanjen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Tack för att du ville dela med dig av en "insider"-bild av hantverkarbranschen som mycket sällan framkommer Silver78. Det är verkligen inte ofta man hör, eller läser, om hantverkare som vågar gå emot kulturen av kundförakt som genomsyrar branscherna. Det intressanta här är ju varför denna kultur finns. Min teori är att det handlar om en grabbighet och en elitism som uppstått av någon anledning.

"Kunder är idioter som ska hålla sig undan och låta mig, som är den enda som kan något, göra mitt jobb. Jag tolererar inte kritik och jag kommer ta så mycket betalt jag bara kan. Kunden ska tiga still och betala, så jag kan åka till nästa jobb och bete mig på samma sätt där. Mellan jobben träffar jag kollegor hos någon av de stora grossisterna så sitter vi och flabbar åt idiotkunderna över gratisfikat på tid som debiteras någon av idiotkunderna"

Steget därifrån, alltså ett allmänt kundförakt, är inte långt till att börja lura kunderna. Om man anser att någon är en idiot har man noll respekt för denne, och då är det nog ganska lätt att kliva över gränsen för vad som är moraliskt/lagligt även när det gäller det ekonomiska.

Om någon hantverkare skulle ifrågasätta kulturen gissar jag att denne riskerar att stämplas som mesig, svag, tönt, branschförrädare och diverse annat otrevligt bland de övriga "grabbarna".

Som vanligt måste jag lägga in att det givetvis inte är alla hantverkare som har den här inställningen, men Silver78s redogörelse visar ju på att åtminstone en hantverkare givit upp yrket pga branschkulturen, och jag är helt säker på att h*n inte är ensam. Kvar blir de som underblåser de ruttna värderingarna.

Oj, det där föraktet du talar om verkar vara välbekant.
 
  • Gilla
NTD
  • Laddar…
Undrar om inte Beijer kanske får lite kontroll på det här ändå. Eventuellt. Vet inte hur genomtänkt det var från början men nu börjar jag nästan misstänka att dom kan hantera det.

Jag har inte koll på tv och radioreklamen. Men det flimrar ju bara förbi och går inte att kommentera. Mottagarna av den (hantverkarna) tycker den är kul och tar till sig den, för privatpersoner så flimrar den förbi och är borta. Går inte att ge negativ feedback på.

Det går i facebook att se vilken reklam dom "sänder" just nu, om man klickar sig in på "sidtransparens". Där ligger just nu 40(!) st "bygga åt idioter" reklamer. Så eventuella kommentarer i dom sprids ut mycket och är svårt/går inte att hitta igen i något flöde. Så det flimrar också förbi och försvinner i stor utsträckning.

Dom har ingen reklam kvar där med någon ny video för taktegel eller golv. Så dom kommer inte pusha något mer som smutsar ner deras leverantörer. (Lite konstigt dock att två videor ligger kvar på deras facebooksida.)

På deras facebook rensar dom alla kommentarer av typen "kan du gott ha, din lättkränkta idiot". Kvar ligger bara dom som kommenterar negativt och där ligger förklaringen till den dom just kallat idiot, att dom inte kallat den idiot. Hänvisningen till att idioten skall in och läsa/lyssna för att förstå har tonats ner (editerats bort). Ingen hänvisning till att köpa boken finns i facebooksvaren.

På Beijers websidor syns ingenting av "bygga åt idioter" på privatsidorna (vet inte om den någonsin synts där dock). På företagssidan finns det en banner om kampanjen.

Dom kanske inte insåg att folk skulle bli irriterade på deras humoristiska användande av idioter, eller också gjorde dom det.
Men det som syns nu kan nog hanteras mot privatpersoner och dom rider ut "stormen".
För dom egentliga mottagarna av kampanjen kan dom köra vidare och det som hantverkarna som går in på facebook och tittar kan se är inget "flamewar" utan bara att deras kunder faktiskt inte tycker om att bli kallade idioter.

Bra hanterat i sådana fall. Bort med privatpersonerna ur ekvationen (kampanjen). Och om det får några hantverkare att ta till sig några av tipsen när dom nästa gång hamnar i knepiga situationer med privatpersoner så är ju syftet uppnått. Bättre för hantverkaren och för kunden.

Och kanske förhoppningsvis en reflektion från branschen över hur språkbruket/jargongen är, om man nu blev överraskade över att slutkunderna inte såg humorn i att bli kallade idioter.
 
Alla som har jobbat med något där man har kundkontakt vet att det finns en liten procent kunder som aldrig går att göra nöjda. Dessa besvärliga kunder är dock väldigt få till antalet.

Ibland kan man tycka att vissa hantverkare nästan aldrig råkar ut för dessa kunder med andra råkar ut för dom mest hela tiden. Det är märkligt och nästan så att man börjar fundera på om dessa hantverkare som råkar ut för besvärliga och dåliga kunder hela tiden kanske har nått själva med saken att göra? Kanske dom inte är så bra på sitt yrke som dom tror?
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det är märkligt och nästan så att man börjar fundera på om dessa hantverkare som råkar ut för besvärliga och dåliga kunder hela tiden kanske har nått själva med saken att göra? Kanske dom inte är så bra på sitt yrke som dom tror?
Jag har också funderat i dom banorna. Att vissa slarvar mycket/inte är så bra trots 20 år i yrket/tar allt personligt istället för att lyssna på kunden. Tror inställningen hos många är helt fel. Det fanns en kille som vi kan kalla Lars. Han var inte flexibel för fem öre. Om han hade tio minuters jobb kvar och det medförde att han inte hann tillbaka till sluttid så packade han ihop och åkte tillbaka vilket medförde ytterligare resor för kund, utan tex värme eller fungerande vatten, och ytterligare minimum tre timmars påslag på fakturan. Får man en nöjd kund då? Knappast. Dessa tio minuter var ju något man med lätthet kunde ta igen när som helst.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv föredrar jag en hantverkare som handlar hos en firma som skojar om att jag är en idiot, än en som handlar hos en firma som hjälper skojaren att behandla mig som en idiot.

Tappa inte målet, det är Ahlsell vi ska åt! ;)
Jag högaktar de seriösa yrkesmännen och har lite till övers för de som försöker kapitalisera på en dåligt fungerande marknadsekonomi. Ahlsell är ganska högt upp på den listan då de otvistligt satt i system att med incitament driva ett beteende i fel riktning för egen gynning. För att bidra med en motpol; om någon skapar en tråd avseende udda och intressanta beteenden hos hantverkare, är jag gärna villig att bidra ett par.
 
  • Gilla
Byggfuskarn och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för målgrupp Beijer tänkt sig egentligen? En bok för hantverkare. Vem skulle läsa den?
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
optimum
Troligen en bok för hantverkare och "duktiga" egenbyggare som älskar att gotta sig i skit.

Beijer raljerar och skämmer ut sig.
 
Ser nu att de även gett ut den som ljudbok. Tur det så de får några exemplar sålda.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
optimum
Det Beijer borde göra är att plocka bort sitt stora rabattsystem så både byggfirmor och privatkunder kunde köpa byggmaterial till rätt priser.

De skulle knappast förlora på det då byggfirmor redan har bra rabatter och privat kunderna skulle åka mer till Beijer och handla.
De har redan butikerna, varorna och personal och skulle tjäna på ökad omsättning istället för en pinsam bok.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fick veta att dom har tagit titeln ifrån "omgiven av idiotier"
 
Bjor Bjor skrev:
Fick veta att dom har tagit titeln ifrån "omgiven av idiotier"
De kanske skulle läst boken också och då förstått titeln bättre.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.