Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

• Antal röster
    2 224
Hmm 80 graders varmvatten är farligt och innebär omedelbar skållningsrisk. Enligt Boverker får inte tempen överstiga 65.
Upprepar vad jag skrev innan... det inverkar negativt på diskeffekten att direkt fylla med varmvatten då vissa smutsämnen (t ex proteiner) koagulerar och "nyper fast"
(ungefär analogt med att blod i en klädtvätt ska tvättas i kallt vatten först)

kisumisu
M MagHam skrev:
Hmm 80 graders varmvatten är farligt och innebär omedelbar skållningsrisk. Enligt Boverker får inte tempen överstiga 65.
Upprepar vad jag skrev innan... det inverkar negativt på diskeffekten att direkt fylla med varmvatten då vissa smutsämnen (t ex proteiner) koagulerar och "nyper fast"
(ungefär analogt med att blod i en klädtvätt ska tvättas i kallt vatten först)
Nu tog jag i lite ;)
Även om jag har faktist min på högsta, men då shuntar jag ner värmen. Detta för att varmvattnet ska räcka till hela familjen.

Dock har jag varit med om att jag brännt mig rejält just på hyreshus och så även på min arbetsplats. Man är van och vrida kranen på det varmaste har tyvärr sådan ovana själv. Då jag vill ha varmvatten fort och tycker om att t ex tvätta händer i varmvatten.
Så nog har många ställen då otillåtna värden på varmvatten temperatur :thinking:

Man kanske ska för skojs skull ta med en termometer och mäta :cool:

Angående disken har du säkert rätt och sedan tål inte vissa medel för varmt vatten heller dvs att diskmedlet förlorar kraft. Jag vet inte om det är så?

Själv har jag dock märkt att vid handdisk och moppa golv är maxtemperatur bra. Går ibland och vrider shunten till 0 så jag får det där skållheta vattnet eller helt enkelt kokar med vattenkokare vatten som jag fyller till tex golvtrasa hinken.

Jag vet inte vem som har rätt.
Har pratat med 2 olika professionella städare om saken.
Ena sade att man ska hellre tvätta med kallt eller ljummet vatten för varmt förstör effekten. En annan sade mig att jag kabn ha kokande vatten och rengöringsmedlet blur inte sämre.

Golv rengör jag med såpa oftast.
Men köpte nån "specialmedel" i Finland där det stod vattentemperstur max 40.

Så kanske det halvsanning att båda har rätt?

Redigerat:
BirgitS
Om medlet man använder innehåller enzymer, normalt i maskindisk- och tvättmedel, så dör de kring 60 grader. Men vanliga handdisk- och golvrengöringsmedel, inkl. såpa, innehåller inga enzymer (men läs gärna på förpackningen). Däremot använder man ju så lite vatten vid golvrengöring så jag tror inte att temperaturen när det väl kommer på golvet blir särskilt högre än golvtemperaturen, även om du har riktigt hett tvättvatten.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Om medlet man använder innehåller enzymer, normalt i maskindisk- och tvättmedel, så dör de kring 60 grader.
Stämmer nog inte helt, en del av dem är mest verksamma över denna temp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Amylase

Men å andra sidan finns det enzymer i rengöringsmedel som är aktiva vid lägre temperaturer, och vissa bli avaktiverade vid högre.
https://res.mdpi.com/d_attachment/ijms/ijms-16-20774/article_deploy/ijms-16-20774.pdf

Men i vilket fall, så är jag ändå med på att det bästa är att ha maskinen ansluten till kallt, eller möjligen lite ljummet vatten, för om inte annat så lär vissa saker på tallrikarna koagulera eller bränna fast på annat vis av en hög initial temperatur.

Nu förstår jag varför vår disk inte blir ren när vi inte fördiskar. Anledningen är
(tror jag) att armarna som sprider runt vatten (eller vad den gör) inte kan snurra runt när vi diskar våra tallrikar.

Det är inget speciellt med våra tallrikar, de är inte särskilt stora eller så men våra vardagstallrikar från Alessi är ungefär 5 mm för stora.

Någon annan som har samma problem? Någon som vet om det går att höja övervåningen på något sätt?

• Öppen diskmaskin med tallrikar som blockerar de roterande spolarmarna, vilket förhindrar diskens rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Per Eskilsson har ni en sån här gul spak på sidan av övre korgen?

• Öppen diskmaskin med fullastade korgar och en synlig gul spak på sidan av den övre korgen.
    Skapa konto
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nu förstår jag varför vår disk inte blir ren när vi inte fördiskar. Anledningen är
(tror jag) att armarna som sprider runt vatten (eller vad den gör) inte kan snurra runt när vi diskar våra tallrikar.

Det är inget speciellt med våra tallrikar, de är inte särskilt stora eller så men våra vardagstallrikar från Alessi är ungefär 5 mm för stora.

Någon annan som har samma problem? Någon som vet om det går att höja övervåningen på något sätt?
På vår maskin finns det ett reglage där man kan justera höjden på övervåningen i tre steg.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
C
Ha ha ha, en klassiker. Inte så konstigt att det inte blir rent.
Vet inte hur det är på Miele, men på Bosch/Siemens så sitter det "spakar" på sidorna av överkorgen som ställer höjden i tre olika lägen.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jodå, det sitter en gul spak där. Har aldrig lagt märke till den. Nu har jag ändrat den till mellanläget, den satt på lägsta.

Gul spak i mellanläge på diskmaskinens övre korg med disk och glas.
Skapa konto

Tack! Många måste råka ut för samma sak som oss.

När vi har ätit ska jag testa och se om det blir någon skillnad. :)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
C
Jodå, det sitter en gul spak där. Har aldrig lagt märke till den. Nu har jag ändrat den till mellanläget, den satt på lägsta.
Härligt!
Tyvärr kommer du nu istället få problemet att glasen inte går in i överkorgen. Det är problemet med de där maskinerna med bestickhylla.

• Wow
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan det på min bosch några snäppfästen längst sidorna.

Denna "smörjning" som skulle skapas av fettet, vad är det som ska smörjas?

Shit vilken skillnad. Så här ren har vår disk aldrig blivit.

Tack @13th Marine, @scim, @Andy78 och @cpalm för tipset att man kan höja det övre diskfacket.

Detta måste nästan utses som veckans bästa husmorstips.

Disken blir ren utan varken fördisk eller sköljning om man ser till att diskmaskinens sköljarmar får arbeta ostört. Jag ser framför mig att detta kommer spara en massa tid, vatten och pengar. :love::coffee::beer::giggle:

Rengjorda tallrikar och glas i en öppen diskmaskin som visar höjt övre diskfack.
Skapa konto

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Härligt!
Tyvärr kommer du nu istället få problemet att glasen inte går in i överkorgen. Det är problemet med de där maskinerna med bestickhylla.
Om man inte kan höja, går det bra att vända på tallrikarna, då går armen fri.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
SBS
Skit bakom spakarna (gula spakarna) som man brukar säga. :crysmile: ;)

edit:
Det finns många klassiska missar att göra med samma resultat.
Sätta bestick med väldigt smala delar nedåt, så den går mellan "maskorna" i botten av bestickkorgen och stoppar armarna. Eller som min kära bättre hälft är expert på, slänga ner potatisprovarnålen fel väg, då är det 100% garanti på stillastående spolarmar.
Annars brukar det vara stekspadar, lock till plastbyttor osv som ramlar halvvägs ner eller ställer sig på trekvart så det inte snurrar som det ska.

Jag har med tiden utvecklat ett fantastisk öra för att höra när det inte verkar snurra som det ska.

Förövrigt hade jag en del problem för ett år sen typ, dels var det väldigt mycket gnisslande ljud från maskinen i överlag, det kunde komma och gå lite, men var irriterande. Jag bara antog att det inte var mycket att göra åt det, kanske slitage eller dålig konstruktion.

Men så ska jag väl säga att det var lite väl ofta som spolarmarna stannade, hängde upp sig någonstans på något vis, och plötsligt var det helt som besatt, en av dem stannade bara hela tiden utan att det var något diskgods i vägen.
Efter en del undersökande så fann jag att ett av hålen i en spolarm var helt igensatt av någon liten plastbit, en liten bit av en brödpåse typ. Och ett annat hål på samma sida av spolarmen var också lite halvt tilltäppt.

Och det var ju inte svårt att ta loss spolarmarna i en Bosch i alla fall, så jag gjorde det och rengjorde båda ordentligt, det var inte speciellt svårt, peta lite och spola genom armarna "bakvägen".
Och efter detta har armarna aldrig stannat annat än när saker verkligen har ramlat ner och helt blockerat rörelsen, samt inte en gnutta gnissel sen dess. :)

Det här var också skit bakom... ja handhavandefel kan det väl klassas som i alla fall, det var ju inte maskinens fel åtminstone. :)

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.