3 665 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Enplan eller tvåplanhus? Placera huset på tomten utifrån solläge?
Hej!
Hade ni valt enplan 154kvm eller tvåplan160kvm på vår tomt som är 900kvm?
Hur hade ni placerat huset utifrån solläge? Vi valde just den tomten utifrån dom tomter som blev kvar pga den inte har några grannar på norr och öster. Har bifogat bilder, kom gärna med tips och ideer.
Hade ni valt enplan 154kvm eller tvåplan160kvm på vår tomt som är 900kvm?
Hur hade ni placerat huset utifrån solläge? Vi valde just den tomten utifrån dom tomter som blev kvar pga den inte har några grannar på norr och öster. Har bifogat bilder, kom gärna med tips och ideer.
Nybyggare
· Västmanland
· 209 inlägg
Jag gillar oxå enplanshus men är även pragmatiskt lagd. Jag hade i ditt fall valt 2 -plans varianten med tanke på tomt och läge. Lycka till med bygget
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Enplans 154 tveklöst, underbart att slippa springa i trappor även om 2 plan har sin charm.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.
Tänk på att enplanshus är mer "boytaeffektiva" eftersom du slipper trappan och kringliggande låsta ytor. Ett enplanshus på 154m2 motsvarar ett tvåplanshus på ca 170-175m2.
Johannes Carlsson skrev:
Men om du tänker på husets form/planlösning hur hade du placerat huset?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
2 plan ihopbyggt med garage ger ju mest yta, annars skulle jag försöka få in huset nära tomtgräns i öster. Alternativt ett smalare L format hus i nordöstra hörnet.
.Johannes Carlsson skrev:
Jag och Jasmin vill helst ha enplanhus med störra boarea men det blir trångt med att vistas på tomten. Blir förmodligen 2planhus.Johannes Carlsson skrev:
Hade jag varit du hade jag vänt på huset och haft kortsidan mot vägen. Då har du sol hela eftermiddagen och kvällen.
Leta efter ett hus där du kan ha ingången till höger. Då har du vardagsrummet/altan mot eftermiddagssolen och kvällen.
Leta efter ett hus där du kan ha ingången till höger. Då har du vardagsrummet/altan mot eftermiddagssolen och kvällen.
Såhär tänker du fast Entre mot öster?P Paulina123 skrev: