5 911 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Faktureringsregler??
Vilka regler gäller egentligen för betalning av en faktura skickad till privatperson, när material/tjänt faktureras så står det som regel, betalningvillkor 10 dagar netto!!
Någonstans har jag för mig att jag hört/läst att det alltid är 30 dagar som gäller, men det kanske är helt fel eller..... ???
Är det någon som vet vilket som är det korrekta, samt om det skiljer något mellan företag och privatpersoner??
MVH //Christina.
Någonstans har jag för mig att jag hört/läst att det alltid är 30 dagar som gäller, men det kanske är helt fel eller..... ???
Är det någon som vet vilket som är det korrekta, samt om det skiljer något mellan företag och privatpersoner??
MVH //Christina.
Moderator
· Stockholm
· 52 331 inlägg
Om det inte har ändrats nyligen så gäller 30 dagar såvida inget annat har överrenskommits. Dvs betalningsvillkoren kan vara specade i en offert eller beställningshandling, tror också att de ev. kan specas i "allmäna villkor" som hänvisas till i en offert men inte skickas med.
Enligt 3 § i räntelagen anges att om man inte betalar på en i förväg bestämd förfallodag så utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
Enligt 4 § i räntelagen anges att om förfallodagen inte är bestämd i förväg utgår ränta från den 30:e dagen efter det att borgenären avsänt räkning samt angivet att om man struntar i att betala tillkommer ränta.
Dvs: En fordring förfaller till betalning i princip när som helst, men rätten till ränta är reglerad. Om man håller sig inom givna regler tillkommer ingen ränta och då betalar man ju "netto-beloppet"
Lycka till
Enligt 4 § i räntelagen anges att om förfallodagen inte är bestämd i förväg utgår ränta från den 30:e dagen efter det att borgenären avsänt räkning samt angivet att om man struntar i att betala tillkommer ränta.
Dvs: En fordring förfaller till betalning i princip när som helst, men rätten till ränta är reglerad. Om man håller sig inom givna regler tillkommer ingen ränta och då betalar man ju "netto-beloppet"
Lycka till
Jaha, så om jag betalar inom 30 dagar från faktureringstillfälle så kan jag inte krävas på ränta på nettobeloppet, MEN jag bör alltså eg. betala inom dessa 10 dagar som står på fakturan, om rätt ska vara rätt, eller.....??Familjen_Bygg skrev:
Fast varför skriver företag eg. 10 dagar om de inte har nåt att vinna på att driva en fordring mellan dag 11-30, förutom pga. förhoppningen att de flesta ska betala in så tidigt som möjligt förstås och för att kanske kunna skicka ut en 'betalningspåminnelse' och via den begära en extra 'hacka'.
Vilket då renderar nästa fråga, i vilken mån är man skyldig att betala kostnaden för den eventuella 'betalningspåminnelsen' som kanske skickas ut redan dag 11-12??
MVH//Christina, som är så skämmigt :-[ gammalmodig och inte har någon internetbank(där sånt här inte är nåt problem förstås :), utan använder 'stenåldersmetoden' giro och därmed irriteras av att så mycket ska betalas mellan de 'riktiga' betalningstillfällena i slutet på månaden, men samtidigt vill göra hyfsat rätt för mig ändå .
Kan du inte prata med berörda företag och höra om du inte kan få pröjsa i slutet av månaden av praktiska skäl?
Nu var det inte några mängder med fakturor det rörde sig om och tom. summan är i det närmaste försumbar (1st. på 460:- som ska vara betald 22 aug. : ) så det är mest av principiellt intresse som jag skulle vilja veta vad som eg. gäller .pappskallen skrev:
MVH//Christina.
Hade ett samtal med bekant som är jurist om just fakturadatum, han sade att säljare och köpare kommer överens om ett datum. Att inte säga något vid ett köp innebär att man accepterar villkoren för köpet. Läs alltid det finstilta!
Om köparen första gången utan att klaga går med på "fakturan betalas inom 10 dagar" (står ofta i köpvillkoren hos exempelvis postorderföretag), så är det svårt att vid andra köptillfället komma och klaga, men 1:a gången man köper något av någon, så har man all rätt att förhandla om det skall vara 10 dagar eller 23, eller 30. Säljaren kan säga att de absolut inte vill sälja annat än med 10-dagars betalning, men kan också ändra sig tills kundens belåtenhet.
/ama
Om köparen första gången utan att klaga går med på "fakturan betalas inom 10 dagar" (står ofta i köpvillkoren hos exempelvis postorderföretag), så är det svårt att vid andra köptillfället komma och klaga, men 1:a gången man köper något av någon, så har man all rätt att förhandla om det skall vara 10 dagar eller 23, eller 30. Säljaren kan säga att de absolut inte vill sälja annat än med 10-dagars betalning, men kan också ändra sig tills kundens belåtenhet.
/ama
Tack för svaren då vet jag lite bättre vad som gäller .
Mao. om man inte haft vett att 'förhandla' vid köptillfället och det inte finns något finstilt att läsa, dvs. tex. material till huset som faktureras av hantverkare, så kan de sätta vilken förfallotid de vill??
MVH//Christina.
*EDIT* Nu var iof. inte den faktura som ska betalas denna månad från någon hantverkare, utan där har jag alltså antagligen själv bommat det 'finstilta' så då får jag stå mitt kast och skriva en extra girobetalning , även denna gång :.
Mao. om man inte haft vett att 'förhandla' vid köptillfället och det inte finns något finstilt att läsa, dvs. tex. material till huset som faktureras av hantverkare, så kan de sätta vilken förfallotid de vill??
MVH//Christina.
*EDIT* Nu var iof. inte den faktura som ska betalas denna månad från någon hantverkare, utan där har jag alltså antagligen själv bommat det 'finstilta' så då får jag stå mitt kast och skriva en extra girobetalning , även denna gång :.
Jag tror (vet inte 100 % säkert) att om man får en faktura på 10 dagar, och inte har skrivit på något finstilt, eller förhandlat fram det, så har man rätt att opponera sig. Betalar man utan att ifrågasätta så har man accepterat villkoret, men om man genast hör av sig och berättar att 10 dagar inte är ok, så bör man kunna förhandla fram ett bättre fakturadatum.
/ama
/ama
Nja, det var inte riktigt så han sa. Om inget har kommit överrens om innan (som att ni skrivit på en beställning där det hänvisas till betalningsvillkor), så är det 30 dagar som gäller.
Så frågan är, har du skrivit på någon beställning eller något annat?
Det är det som avgör om de kan ta ur ränta, ta ut förseningsavgift, påminnelseavgift, skicka till inkasso och så vidare.
Om inget annat överenskommits är en faktura förfallen till betalning vid anfordran.
Dvs. leverantören kan kräva betalning omgående, om 10 dagar, 7 dagar, 60 dagar eller vad han nu vill. En förfallen faktura kan skickas till inkasso, påminnelsebrev med påminnelseavgift kan skickas ut. Vad som gäller är att förseningsränta inte börjar räknas förrän efter dag 30 - om man inte avtalat om annat.
Observera dock att alla de "större" leverantörerna som tele, el mm redan i avtalet specificerat hur lång kredit de ger, att förseningsavgift och påminnelseavgift tas ut samt att förseningsränta tas ut från dag 1. Gentemot dessa företag har man inget att komma med. Vill man inte acceptera deras villkor får man inget avtal/vara.
Dvs. leverantören kan kräva betalning omgående, om 10 dagar, 7 dagar, 60 dagar eller vad han nu vill. En förfallen faktura kan skickas till inkasso, påminnelsebrev med påminnelseavgift kan skickas ut. Vad som gäller är att förseningsränta inte börjar räknas förrän efter dag 30 - om man inte avtalat om annat.
Observera dock att alla de "större" leverantörerna som tele, el mm redan i avtalet specificerat hur lång kredit de ger, att förseningsavgift och påminnelseavgift tas ut samt att förseningsränta tas ut från dag 1. Gentemot dessa företag har man inget att komma med. Vill man inte acceptera deras villkor får man inget avtal/vara.
Nja, man kan inte ta ut påminnelseavgift ifall man inte avtalat om detta i förväg. Det räcker inte att det står på fakturan att påminnelseavgift tillkommer vid påminnelse utan det måste stå i de villkor köparen har beställt till. Och då regleras det i samma avtal hur lång tid man har på sig att betala för att ungdå påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
Sedan kan de också ha skrivit i avtalet att förseningsavgift tillkommer. Denna kan tas ut så fort du är för sen med en betalning, oavsett om de hinner skicka ut någon påminnelse eller ej innan du betalar.
Nej, detta gäller när man inte skrivit på något utan tex. beställt material till hus/tomt som sedan faktureras.Ksund skrev:
Fast jag tycker ändå inte att jag kan tolka 'FamiljenByggs' inlägg på samma sätt som du, dvs. hur många gånger jag än läser det så tolkar jag det som att:
-även om inget överenskommits i förväg om förfallodag så förfaller fakturan till betalning den dag som anges på fakturan, vilken kan vara 10 eller 20 eller annat antal dagar från faktureringstillfället, men att rätten till ränta är reglerad till att gälla först från 30:e dagen.
Rätt eller fel??
MVH//Christina.
8) Rätt!byggimpert skrev:
Jag ser att jag var rätt otydlig. Om ni inte har godtagit några betalningsvillkor (det jag försökte få fram var framförallt om ni godtagit några betalningsvillkor eller inte och jag är fortfarande inte helt säker på att ni inte gjort det, kanske utan att märka det), så gäller 30 dagar för dröjsmålsränta, och de kan inte ta någon påminnelseavgift heller, då detta också måste regleras i avtal.