Jag tänkte jag skulle tillverka en egen "burger-smasher", jag har en fyrkantig i gjutjärn men den är för stor för mina pannor så jag har funderat på att svarva en egen i stål, och svarva en träknopp sen till handtag. Jag tänkte också en sådan kunde bli ett bidrag till en auktion dom har vid förskolan för att samla pengar till föräldraföreningen. Eller så gör jag en skärbräda...
Jag undrar bara hur säkert det är med trähandtag, jag tänker olikt bilden under att använda en svarvad träknopp i ek eller liknande, som skruvas fast i mitten. Tänker det kan bli jäkligt varmt för den ska ju användas varm, och stål tror jag är värre ur detta perspektiv än en gjutjärnsmodell, stål ger ifrån sig mera värme snabbare. Man är lite rädd det kan börja ryka under användning. Kanske en bricka i teflon mellan kunde funka, det används ju i tig brännare. Tänkte göra min lite tjockare också så den får mera termisk massa.
P.S. i bilden ovanför finns ju trähandtag också, men det sitter ute på två tunna "band" så värmeöverförelsen minimeras. I den design jag tänkte blir det tjockt och trähandtaget sitter fast med skruv rakt emot botten.
Jag undrar bara hur säkert det är med trähandtag, jag tänker olikt bilden under att använda en svarvad träknopp i ek eller liknande, som skruvas fast i mitten. Tänker det kan bli jäkligt varmt för den ska ju användas varm, och stål tror jag är värre ur detta perspektiv än en gjutjärnsmodell, stål ger ifrån sig mera värme snabbare. Man är lite rädd det kan börja ryka under användning. Kanske en bricka i teflon mellan kunde funka, det används ju i tig brännare. Tänkte göra min lite tjockare också så den får mera termisk massa.
P.S. i bilden ovanför finns ju trähandtag också, men det sitter ute på två tunna "band" så värmeöverförelsen minimeras. I den design jag tänkte blir det tjockt och trähandtaget sitter fast med skruv rakt emot botten.
Redigerat:
Behöver du en större stekpanna...... jag kan möjligtvis ha någon överbliven gjutjärnspanna........ Brukar köpa hem när jag hittar dem på skroten och sambon är inte helt säker på att vi behöver alla 18 pannor som har kommit fram hittills när vi har inventerat mina gömmor.
Jag kulle helt enkelt svetsa fast två flatjärn på en rund plåtbit och göra ett handtag som på bilden för man vill ju få upp både trähandtaget och händerna en bit från hettan.
Jag kulle helt enkelt svetsa fast två flatjärn på en rund plåtbit och göra ett handtag som på bilden för man vill ju få upp både trähandtaget och händerna en bit från hettan.
Jag tycker de stekpannor vi har är bra, vill inte ha så många pannor. Det är snarare att den här pressen är för stor, och rektangulär så den passar inte bra i en rund panna. Det jag kunde ha är en mera stål, sist stekte jag på stålet jag köpte av dig, lade det på spisen och värmde två plattor. Det är dock lite för stor för spisen.H heimlaga skrev:Behöver du en större stekpanna...... jag kan möjligtvis ha någon överbliven gjutjärnspanna........ Brukar köpa hem när jag hittar dem på skroten och sambon är inte helt säker på att vi behöver alla 18 pannor som har kommit fram hittills när vi har inventerat mina gömmor.
Det går ju att svetsa fast två järn som du säger, men så gör ju de flesta och jag ville göra någonting annorlunda.... Jag tycker ju den här idén jag har i huvudet ser snyggare ut, och jag vet med den här designen så kan man lätt bränna händerna på flatjärnen, med en rejäl träknopp slipper man undan det problemet också.
Jag har googlat lite och jag kan köpa 35mm PTFE från en finsk affär så jag funderar det kan gå om jag svarvar till en bricka av det, då blir det bara en skruv typ M8 som för över värme till handtaget.
Ja det är så, men jag har sett på i burgarkioskerna hur dom flesta gör här och dom lägger den uppvärmda pressen på biffen så steks den snabbare. Fanns en här som drevs ur en husvagn som gjorde jättegoda burgare, han lade alltid på en vikt på biffarna. Och såhär man kan även använda det som en smörgåspress.V vectrex skrev:
Jag tror det kommer funka utan problem, möjligen blir träet lite mörkt längst ner.
Grytunderlägg i trä har man ju använt länge utan uppenbar brandfara
Grytunderlägg i trä har man ju använt länge utan uppenbar brandfara
Hmmm sambon hade spillt lite vatten på den och det hade blivit rostfläckar :/ jag hade tvättat den kvällen innan och torkat in den med rypsolja, hade inte trott den skulle vara så rostbenägen. Jag får helt enkelt prova bränna in den som man gör med gjutjärnspannor, se om det blir acceptabelt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 365 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 365 inlägg
Gjutjärn är väldigt rostbeständigt vilket jag har för mig beror i alla fall delvis på den höga halten kol, den porösa ytan som svarar gott på olja skadat säkert inte heller.
Jag hoppas din kommer fungera bra men om inte så tycker jag du borde jaga rätt på lite gjutjärn och prova, vore synd att släppa idén då resultat blev så bra. Det är dessutom enkelt att jobba med.
Behöver du produkttestare har jag en frys full i färs redo att förvandlas till burgare
Jag hoppas din kommer fungera bra men om inte så tycker jag du borde jaga rätt på lite gjutjärn och prova, vore synd att släppa idén då resultat blev så bra. Det är dessutom enkelt att jobba med.
Behöver du produkttestare har jag en frys full i färs redo att förvandlas till burgare