Hej, har varit och tittat på ett hus tillsammans med dottern och mågen som är intresserade, där taket är original tegeltak från 1950 ca.
Det börjar bli dags att byta taket och jag undrar om vi har någon kunnig i detta forum som kan ge en hint om vad det skulle kunna landa på, sådär mellan tummen och pekfingret? Det är ett tak med 45 graders lutning, vet ej takytan, men övervåningen är på ca 45 kvm golvyta, så inte så stort. Huset är 1 1/2-plan med källare, inga takfönster eller takkupor, inga vinklar med ränndalar o s v. Bara två sidor som ett traditionellt "stugtak", men ganska högt till nock.
Skiljer det mycket i pris om man väljer betongpannor ist för tegel?
Priset jag tänker mig är alltså om de skulle leja bort hela arbetet.
Bilder finns, men jag tänker mig att det inte är tillåtet att dela mäklarbilder hur som helst. Kan skicka i pm om det kan hjälpa till.
Tack på förhand ni alla kunniga!

Fadai
Kan inte svara på din fråga, men tegelpannor brukar man försöka behålla, de behöver kanske bara en uppfräschning.

• Gilla
Jope09 och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Kan inte svara på din fråga, men tegelpannor brukar man försöka behålla, de behöver kanske bara en uppfräschning.
Jo det är möjligt att det går att tvätta dem, jag vet inte skicket på dem, men några är trasiga, det stod i protokollet. Tyvärr var det becksvart när vi var på visningen. Vill dottern gå vidare så tittar vi såklart i dagsljus innan de bestämmer sig. Det hänger nog mest på taket tror jag. Fasad och invändigt (ny färg och allmän uppfräschning) kan de fixa vartefter på egen hand. I det stora hela är huset fint och väldigt mysigt.

Fadai
Det viktigaste är takets skick under pannorna. Blir det köp så gör en rejäl besiktning, både av taket och resten av huset. Ofta ingår inte elen i besiktningen men typ av uttag och hur ledningar och proppskåp ser ut kan ge en indikation av skicket rent allmänt. Lycka till!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
100-150kkr. Men det är grovt. Teglet behövs sannolikt inte bytas. Men då måste man hitta mer likadant att komplettera med. Lejer man bort det kommer det nog att förespråkas att man byter. Det är lättare att kasta ner teglet och lyfta upp nya på pall. Men det är inte ett orimligt jobb att återanvända teglet.

Det finns oändligt många variabler som kan påverka priset.

Med de få givna förutsättningarna skulle jag gissa på 150-250k.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Fairlane
Jag har precis bytt taket. Det slutade på 250' efter rot. Då har jag ett större tak, cirka 200 kvm, inga konstigheter förutom 2 skorstenar, takstege och landgång.
Det som har gjorts:
- Montering av ställningar runt hela huset
- Gamla betongpannor borttagna och ersätta med nya
- Gamla underlagstaket bortplockat och ersatt med nytt
- Byte av några delar råspont som var angripet (några kvm, inte mer)
- Vindskivor, hängrännor utbytta
- Städning och bortforsling av skräp

Jag tror inte jag haft billigaste firman på plats, men de verkar gjort ett bra jobb vad jag kan se.
Med ett mindre tak och möjlighet att återanvända tegelpannor så bör det rimligen bli billigare.

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
surris
Har du 45m2 på övervåningen så har du lite mer på bv gissar jag. Ca 70m där kanske? Takytan är nog ca 100m2.
I materialkostnad med nytt tegel, papp, läkt annat smått och gott så är det kanske 30 000:-. Jag är snickare och jag hade slängt ner det gamla taket och upp med det nya på en vecka...men säg två man, en vecka 80h.

Lite ställning, transporter, bortforsling av material etc.
100 000:- max tycker jag.

Känns inte lönsamt att plocka ner det gamla teglet som är 70år. Kan säkert hålla i tiotals år till. Men plocka ner allt, på med ny papp och läkt och sen upp med gammalt tegel som ändå måste bytas om ex år...

Såklart kan man bara byta pannorna som är dåliga med om man inte vill ha en stor utgift direkt. Bara pappen är ok under. 45 gradiga tak är ganska tacksamma också pga av fallet.

• Gilla
Pollyester
  • Laddar…
Jo jag förstår att det finns mycket som kan spela in som gör att det är svårt att sätta ett pris.
Så vitt vi vet är förutsättningarna att ta ner teglet, ta bort gammal läkt, sätta ny papp och läkt och lägga på pannor, antingen de gamla eller nya. Det finns en skorsten mitt på nocken och en toaavluftning, annars två släta (men ganska branta) taksidor, inget annat avvikande. Sen KAN det ju vara så att undertaket är skadat, men det syns inget på vinden mer än lite blånad (som fanns där för 25 år sen också).

surris mattias1jonsson skrev:
Har du 45m2 på övervåningen så har du lite mer på bv gissar jag. Ca 70m där kanske? Takytan är nog ca 100m2.
I materialkostnad med nytt tegel, papp, läkt annat smått och gott så är det kanske 30 000:-. Jag är snickare och jag hade slängt ner det gamla taket och upp med det nya på en vecka...men säg två man, en vecka 80h.

Lite ställning, transporter, bortforsling av material etc.
100 000:- max tycker jag.

Känns inte lönsamt att plocka ner det gamla teglet som är 70år. Kan säkert hålla i tiotals år till. Men plocka ner allt, på med ny papp och läkt och sen upp med gammalt tegel som ändå måste bytas om ex år...

Såklart kan man bara byta pannorna som är dåliga med om man inte vill ha en stor utgift direkt. Bara pappen är ok under. 45 gradiga tak är ganska tacksamma också pga av fallet.
Har för mig att boytan på BV är ca 55 kvm, det är ett litet hus. Visserligen blir ju byggytan något större. Men det låter ganska rimligt med ca 100 kvm tak.
Besiktningsmannen skrev inget annat om taket än att det var lite blånad och någon enstaka fuktfläck på underlagstaket, samt några trasiga pannor som behöver bytas och att huv saknas på skorstenen.

Varför skulle pannor som hållit bra i 70år plötsligt gå sönder på några år? Det finns gott om exempel på tegel från 1600talet som fortfarande gör sitt jobb. Jag bytte mina pannor från tidigt 1900tal mot nya. Min bedömning är att de gamla håller en bättre kvallite.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
surris
P Pollyester skrev:
Har för mig att boytan på BV är ca 55 kvm, det är ett litet hus. Visserligen blir ju byggytan något större. Men det låter ganska rimligt med ca 100 kvm tak.
Besiktningsmannen skrev inget annat om taket än att det var lite blånad och någon enstaka fuktfläck på underlagstaket, samt några trasiga pannor som behöver bytas och att huv saknas på skorstenen.
Okej. Det kan säkert räcka med att bara byta dom pannorna som är trasiga.

Mitt tak är från - 24 och inga problem med det. Det är dags för byte, men absolut ingen fara för läckage och skador som följd.

surris
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle pannor som hållit bra i 70år plötsligt gå sönder på några år? Det finns gott om exempel på tegel från 1600talet som fortfarande gör sitt jobb. Jag bytte mina pannor från tidigt 1900tal mot nya. Min bedömning är att de gamla håller en bättre kvallite.
Absolut kan dom hålla längre. Men låter inte som att dom är i det skicket. I detta fallet.

Det jag menar är att det låter som dom har passerat sitt bäst före datum för att det ska vara lönt att behålla dom. Men jag vet inte, har inte sett dom. Som jag skrev så kan dom säkert hålla i tiotals år till med.

Mina har nog ingen underhållet på 90 år och dom vittrar sönder..

Redigerat:
Okej. Det kan säkert räcka med att bara byta dom pannorna som är trasiga.

Mitt tak är från - 24 och inga problem med det. Det är dags för byte, men absolut ingen fara för läckage och skador som följd.
Jaa, så tänker jag med, men vill ju inte riskera att dottern köper huset och så åker på en kostnad de inte har råd med just nu. Då är det bättre att de vet om att det kanske kan komma, alternativt kan pruta motsvarande.
Jag har själv ägt ett gammalt hus från 1901 med originaltegel utan ens någon underlagspapp där taket var i fin form 90 år senare, så håller man efter pannorna brukar det funka i många år.

Absolut kan dom hålla längre. Men låter inte som att dom är i det skicket. I detta fallet.

Mina har nog ingen underhållet på 90 år och dom vittrar sönder..
Nej man vet inte - det kan vara bra att ha ett pris där man räknar med nya pannor, kan man klara sig med att bara byta de trasiga så är det ju en bonus. Ser att grannar runt omkring verkar ha bytt taktegel på flera av husen som byggdes samtidigt. Därmed inte sagt att det behövdes, men som sagt, man vill kanske räkna med "worst case". Ett läckande tak väntar inte på bättre tider...

• Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.