Jag vill sätta in en förbrukningsmätare i fasadmätarskåpet eftersom att jag då kan skrota min nuvarande ZWave-mätare samt att denna går att koppla direkt till SolarEdge-växelriktaren och då även kan läsas av via ModBus TCP direkt genom växelriktaren.
Förbrukningsmätare för fasadmätarskåp i genomskinligt rött hölje, märkt med INEPRO METERING PRO380-Mod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är dock knökafullt i fasadmätarskåpet, men om jag skulle byta de två Garo HB340-brytarna till såna som bara tar 2DIN får mätaren plats i skåpet.
Fasadmätarskåp med Garo och Hager brytare, anmärkningar om byte från 3DIN till 2DIN och Modbus förbrukningsmätare.
Skapa konto

Den andra brytaren bryter bara växelriktaren, som även en egen arbetsbrytare i garaget där växelriktaren sitter.

Garo har bara denna i 2DIN:
Vit Garo-brytare designad för 2DIN montering med svart vred på vit bakgrund.
Skapa konto

Den är inte låsbar såvitt jag kan se eller läsa mig till.

Den här Hager-brytaren har jag i garaget och huset:
Hager elektrisk brytare med ON/OFF-vred och låsfunktion i plasthus.
Den är låsbar och skulle garanterat gå att använda, men det är ju fult med olika märken i samma skåp.
(Jag har Hager överallt utom i fasadmätarskåpet som är ett Garo-skåp, med Garo komponenter).

Hur skulle ni gjort? Måste en sån brytare vara låsbar? Antar det för att "användas som frånskiljare"?
Garo-brytaren ser lite smäckig ut också jämfört med Hagers.

Kanske skippa huvudbrytaren för säkringarna i skåpet. Du har ju en huvudbrytare för inkommande om du mot förmodan måste bryta spänningen för arbete med JFB i skåpet.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Enda brytaren med formella krav där är den vänstra dvs "kundens brytare" i mätarskåpet den får i ditt fall även funktionen brytare produktionsanläggning sett ur nätägarens perspektiv. Alltså ska den vara låsbar vilket den ju är och rätt placerad i sammanhanget samt en bra typ, den skulle jag låta vara som den är. Den andra fyller mindre funktion och kan ersättas av JFB som frånskiljare om man behöver snåla in eller utan JFB och med brytaren om det inte är något som kräver den här. Platsen i moduler går även utvinna några i outnyttjade delen mot plinten till höger kräver dock lite plåtarbete.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
C
Fast är inte Garo-brytaren låsbar via hålet i vredet?

• Gilla
Hans Olsson3
  • Laddar…
Det är sant, "kundens brytare" är perfekt som den är.
Som vanligt har ni ju rätt. Hittade nätägarens riktlinjer för elinstallatörer. Den separata brytaren är inte ett krav (men bra att min installatör satte dit den givet att det fanns plats eftersom jag inte beställt förbrukningsmätare).
Tack!

"Elkopplare
Det ska finnas en elkopplare för produktionen åtkomlig på utsidan.
För produktionsanläggningar ≤ 63 A ska en elkopplare med brytförmåga för anläggningens totala effekt finnas installerad i direkt anslutning till elmätaren. Sitter kundens elmätare i ett mätarskåp ska elkopplaren finnas i mätarskåpet. Det går bra att använda den befintliga huvudbrytaren. Är inte mätarskåpet utfört enligt gällande utgåva av SS 430 01 10, mätarskåp, kan man lösa detta genom att den befintliga huvudbrytaren trådas om så att den sitter efter mätaren. Alternativt kan en separat elkopplare installeras. Se bild nedan.
Huvudbrytare ska vara blockerbar och finnas tillgänglig i mätarskåpet alternativt vid mätarplatsen.
"

C cpalm skrev:
Fast är inte Garo-brytaren låsbar via hålet i vredet?
Hm, ja det kanske den är?
Dock fortfarande ful. :/

Gick ju bra att få in den i skåpet, flera millimeter kvar i bredd. :)
Elektriskt skåp med elmätare och flera säkringar korrekt monterade och ordentligt kablaget.
Skapa konto
Elektriskt skåp med huvudbrytare, säkringar, jordfelsbrytare, växelriktare och förbrukningsmätare korrekt installerade och anslutna.
Skapa konto

MEN jag stör mig lite på att den heliga nollan går genom mätaren.
Det står iofs att "faserna skall avsäkras före mätaren men nollan får inte ha någon säkring".

Vet inte vilket inkopplingssätt som är "mest rätt"? Spelar det nån roll för mätningen?
Den är nu kopplad "3P4W".

Många elmätare har ju en nolla som bara är internt byglad, och nollan finns mest för elmätarens egen skull, inte för att strömmen i nollan måste mätas.
Diagram över anslutningsscheman för elfördelning, inklusive 3P4W, 3P3W Open Delta och 3P3W Delta kopplingar.
Skapa konto

Skulle bli mycket förvånad om nollan i mätaren är något annat än en bygel, samt referens för spänningsmätningen.

Elmätaren mäter 3 fasspänningar L{1|2|3} - N, samt 3 strömmar, I {1|2|3}. Energin räknas ut ur dessa mätningar.

Låt gärna nollan till huset gå kortaste vägen, inte genom elmätaren.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vet inte vilket inkopplingssätt som är "mest rätt"? Spelar det nån roll för mätningen?
Den är nu kopplad "3P4W".

Många elmätare har ju en nolla som bara är internt byglad, och nollan finns mest för elmätarens egen skull, inte för att strömmen i nollan måste mätas.
Det alternativ du kopplat efter är det enda rätta i nät med nolla. Däremot finns ingen anledning precis som Soltorp skriver att dra nollan genom mätaren tvärtom bra att undvika när det passar.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.