FreQa FreQa skrev:
Stor svarv eller? Var glad för det där är mer än vad de flesta har för alla maskiner och verktyg och material... Lycka till!
Nej inte speciellt, en Luna SP 1000 :).
Jo jag vet att jag är lyckligt lottad, snickarboden är nu en hel länga med tre rum. Mittrummet är på ca 21 m2 för montering och finjobb, det nya är på 9 m2 för svarv och så har jag det gamla garaget på 20 m2 för kap, klyv, maskinhyvling, så det bör nog räcka till om man planerar lite.
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Idag har det hängts upp ljusslingor på glasverandan, gäststugan och snickarboden. Sedan fick överliggaren till trappräcket ett nytt lager lack (trist med torktider). Efter det revs det el och masoniteskivor på väggen i svarvrummet. Sedan började jag projektet med att räta upp väggen lite, tyvärr vill jag kunna använda väggen för förvaring, annars hade det varit fräckt med en timmervägg i snickeriet.
 
  • En vägg med ojämnt monterade träplankor och flagnande färg, bredvid en dörröppning med gröna dörrkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av en timmervägg under renovering med nyuppsatt träregelverk, nära en obehandlad trädörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rivit ner innertak. Spånet kom ner av sig själv.

[bild]

Av dina inlägg undrar jag om du har nåt ställe som är intakt att bo i? :crysmile:
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Leeten Leeten skrev:
Av dina inlägg undrar jag om du har nåt ställe som är intakt att bo i? :crysmile:
Det är skönare att renovera om man bor i ett separat hus precis bredvid.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fusk renoverat ett fönster k(så det klarar sig till
Hennke85 Hennke85 skrev:
Idag har det hängts upp ljusslingor på glasverandan, gäststugan och snickarboden. Sedan fick överliggaren till trappräcket ett nytt lager lack (trist med torktider). Efter det revs det el och masoniteskivor på väggen i svarvrummet. Sedan började jag projektet med att räta upp väggen lite, tyvärr vill jag kunna använda väggen för förvaring, annars hade det varit fräckt med en timmervägg i snickeriet.
Räta upp med 70 reglar men låt de stå fritt så man kan se väggen bakom. Måste du ha tätt, täta med lerbruk.
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Krattat ut grus. Fusk renoverat ett fönster (så det klarar sig tills nästa år), börjat riva för snickeriet i gamla ladan. Nån som har tips på en bra bilmaskkin, inget armerat vad jag hittat ännu
Rivningsarbete i en gammal lada med synliga träbjälkar och skrovligt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddat för jaktsäsong med fällor
Två vita färgburkar och två svarta klämmor på en träbänk i en verkstad, indikerar förberedelser för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och övat skytte
Gevär med sikte vilandes på stöd med skog i bakgrunden, förberedelse för jakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Fusk renoverat ett fönster k(så det klarar sig till

Räta upp med 70 reglar men låt de stå fritt så man kan se väggen bakom. Måste du ha tätt, täta med lerbruk.
Blir nog att klä väggen med råspont på båda sidor, blir mer lättstädat och smidigare att hänga upp saker.:)
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Blir nog att klä väggen med råspont på båda sidor, blir mer lättstädat och smidigare att hänga upp saker.:)
Jomenvisst.
 
Påbörjade badrumsrenoveringen, rev bort en innervägg där dom hade spikat fast reglarna med 6 tums spik i ytterväggen (stod och svor säkert i en halvtimme) :sweat:
 
  • Delvis rivet badrumsgolv och vägg med synliga träreglar och gammal spikning, kablar och plattor vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Slipa slipa slipa....
 
  • Spacklade skarvar och spikhål på gipsväggar redo att slipas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
C Chrally skrev:
Påbörjade badrumsrenoveringen, rev bort en innervägg där dom hade spikat fast reglarna med 6 tums spik i ytterväggen (stod och svor säkert i en halvtimme) :sweat:
Vi är på väg att gå samma öde till mötes.
ALLT i vårt hus, är spikat med spik för jättar!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Leeten Leeten skrev:
Vi är på väg att gå samma öde till mötes.
ALLT i vårt hus, är spikat med spik för jättar!
Förstår inte hur dom ens har fått in dom, ett h-vete att dra ut dom, fick såga regeln mellan varje spik för att få ut dom:rolleyes:
 
C Chrally skrev:
Förstår inte hur dom ens har fått in dom, ett h-vete att dra ut dom, fick såga regeln mellan varje spik för att få ut dom:rolleyes:
Alla reglar och spikläkt i mitt hus är spikat med 5tum spik med. Säkert 5-6mm tjocka :sweat:
 
Fario Fario skrev:
Glad som ett litet barn. Mitt livs första fönsterkitning gick bra.
Men återigen visar det sig att det finns tillfällen då man inte behöver köpa de lite dyrare verktygen och tillfällen då de behövs.
Min gamla fogspruta i plast har fungerat för silikon och sikaflex. Men kitet orkade den inte klämma ur tuben. Plastgreppet bara bågnade. Så jag cyklade till Bauhaus och lade 395 spänn på en ny. Dang vilken skillnad.

[bild] [bild]
helt rätt! En bra fogspruta är guld värd! Kör själv denna, fogar rätt mycket så den är värd sina 900:-....
https://www.wurth.se/produkter/kemi/fogmassa/sprutor-och-pistoler/fogspruta-manuell/

Med vänlig hälsning, fremax
 
C Chrally skrev:
Förstår inte hur dom ens har fått in dom, ett h-vete att dra ut dom, fick såga regeln mellan varje spik för att få ut dom:rolleyes:
Inte jag heller. Dock, är det stabilt som tusan! :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.