Hej

Vi bor idag i en enplansvilla på 125 kvadrat byggt 2013 som börjar kännas lite liten. Vi står nu i valet och kvalet till huruvida vi ska bygga nytt eller bygga ut. Det som talar för utbyggnad är att vi älskar området där vi bor (och här släpps inga tomter), detaljplanen tillåter utbyggnad och tomten är ganska optimal för den utbyggnad vi tänkt oss. Men samtidigt kommer vi ju få kompromissa med mycket som vi skulle kunna göra rätt från början om vi byggde nytt...

Innan vi tar steget att börja prata med arkitekt/byggare tänkte jag kika om någon skulle kunna ge ett hum om kostnadsläge för en ev utbyggnad!

Våra tankar:
- I nuläget ett vinkelhus som vi vill göra om till ett U-hus, dvs en till vinkel
- Liggande träpanel, tre stora fönster (ev en skjutdörr) på nya delen samt en dörr till tvättstugan (groventré)
- Utbyggnad om ca 45 m2
- Utbyggnaden ska innehålla vardagsrum, gästrum och tvättstuga
- Platta på mark med golvvärme
- Öppet till nock i vardagsrummet, pulpettak för att gå ihop med resten av huset
- Ett område vi är lite oroade över är att vi i och med en utbyggnad skulle behöva flytta nuv tvättstuga (enda möjligheten att få en naturlig passage till nya delen) där även värmepumpen står. Dit är alla rör till golvvärme etc kopplade. Är en förflyttning av detta ett jättejobb eller rimliga pengar i sammanhanget?

Förstår självklart att materialval etc styr kostnaden men skulle vara så tacksam över någon typ av fingervisning.

Redigerat:
Mellan tummen och pekfingret, 1,5.

Hej, vi funderar också på en utbyggnad just nu. Har idag ett enplanshus på 109kvm som vi vill bygga ut ca 50kvm. Vi har också övervägt att flytta tvättstugan men blir antagligen en annan lösning just pga att det blir jobbigt att flytta pannan.

Hur som helst har jag lyckats läsa mig till priser på omkring 20.000kr/kvm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.