hittade tidigare så fina finska hus men hittar inte på dem igen. Så är det någon som har några finska tillverkare på lager?

Länk 1
Länk 2

OBS! Sidorna på finska, men hustillverkarna brukar ha svenska sidor oxå!

Annars SE-FIN Lexikon och copy and paste....

;)Lite hjälp...

• talo = hus
    puu = trä
    talopaketteja = huspaket
    valmis=färdig (nyckelfärdigt)

Jukkatalo vet jag exporterar till sverige...

Hej
Här kommer 2 som bygger i Sverige.
Simons Elementhus
Kastelli.
Båda har Svenskspråkiga sidor och försäljare

Jag kan rekommendera Simons, speciellt om du bygger akritektritat eller annars "one off" hus.

Någon som vet hur priserna, kvaliten och utrustningen är på finskahus?

Grymt svårt att svara på - skulle du ställa samma fråga om svenska hus skulle du förmodligen få till svar att de varierar, på samtliga punkter. Samma gäller nog finländska hus.

Vad vi sett själva under våra semestrar (är själv från Österbotten) så har jag vare sig sett eller hört några hårresande historier. Vad man kan säga om utrustningen är att den kanske skiljer sig lite (men bara lite!) från "svensk standard" (vad det nu är?). Då menar jag inte att det är sämre, men lite annorlunda. Å andra sidan - det går ju alltid att bryta ut delar och själv köpa, eller inte välja nyckelfärdigt.

Prismässigt har jag för mig att vi med t ex Simons skulle hamna på en ganska hyfsat billig nivå (har en syster som byggt med Simons), övriga kan jag inte svara för.

Kan vara värt ett försök, språket brukar fixa sig (många har någon eller många som kan svenska, Simons är t ex finlandssvenskt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.