42 428 läst · 81 svar
42k läst
81 svar
Nylagd asfalt, katastrof, reklamera?!
Tack, ska ta upp det här imorgon med lim och försegling.GoC skrev:
Ska man då i praktiken skära ut för kantsten, fästa kantstenen med cement och sen ha klister/försegling mellan kantsten och asfalt?
Eller säg att de kommer skära ner asfalten och avsluta i jämn nivå, ska de då ha klister och försegling över den gamla och nya asfalten?
Kludda inte med kantsten. Det är ett mycket större projekt omodern skall bli bra. Är liksom inte bara att sätta ner en kantsten. Det skall utföras ordentligt, grävas ur, fylla bärlager, ställa ner kantsten, motfylla kantstenen på båda sidor, komprimera, fylla upp till nivån där asfalten skall läggas. Sedan kan man lägga asfalten. Det blir fort ett jobb för 10.000kr.Hällvetet skrev:Tack, ska ta upp det här imorgon med lim och försegling.
Ska man då i praktiken skära ut för kantsten, fästa kantstenen med cement och sen ha klister/försegling mellan kantsten och asfalt?
Eller säg att de kommer skära ner asfalten och avsluta i jämn nivå, ska de då ha klister och försegling över den gamla och nya asfalten?
Ser inte hur det ska hålla annars. Speciellt inte kanten mot rabatterna (runtomkring "fishtailen")GoC skrev:Kludda inte med kantsten. Det är ett mycket större projekt omodern skall bli bra. Är liksom inte bara att sätta ner en kantsten. Det skall utföras ordentligt, grävas ur, fylla bärlager, ställa ner kantsten, motfylla kantstenen på båda sidor, komprimera, fylla upp till nivån där asfalten skall läggas. Sedan kan man lägga asfalten. Det blir fort ett jobb för 10.000kr.
Men får se vad han säger imorgon. Något får han hitta på annars kommer uppfarten förstöras varje gång jag kör upp där eller när tex plogbilen kommer.
Kantsten känns som det stabilaste imo..
Är det grusväg mot starten av uppfarten och är det där du tagit bilderna?
Det är asfalt på framsidan och grus på sidan av fiskfenan (starten).A Asfaltmannen skrev:
Det ser ut som grus men det är blöt asfalt med grus som ligger ovanpå.
Närbilderna är direkt vid infarten och du ser ena hörnan av fishtailen på bilderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 716 inlägg
Att lägga asfalt utan ett riktigt avslut (alltså mot en kant) kommer göra så asfalten aldrig riktigt ligger kvar.
Asfalten kommer röra på sig och tryckas ut och eventuellt spricka längre upp utan ett riktigt ”avslut”.
Jag ser dock att det är ett extremt rund avslut dom har gjort.
Vilken tjocklek kom ni överens om?
Klistrig ser jag att ni pratat om, det görs enbart i skarvar till annan ansluten asfalt.
Asfalten kommer röra på sig och tryckas ut och eventuellt spricka längre upp utan ett riktigt ”avslut”.
Jag ser dock att det är ett extremt rund avslut dom har gjort.
Vilken tjocklek kom ni överens om?
Klistrig ser jag att ni pratat om, det görs enbart i skarvar till annan ansluten asfalt.
7cm ABT08. De la däremot en tjockare "klack" på ena sidan för att försöka få backen mindre brant.A Asfaltmannen skrev:Att lägga asfalt utan ett riktigt avslut (alltså mot en kant) kommer göra så asfalten aldrig riktigt ligger kvar.
Asfalten kommer röra på sig och tryckas ut och eventuellt spricka längre upp utan ett riktigt ”avslut”.
Jag ser dock att det är ett extremt rund avslut dom har gjort.
Vilken tjocklek kom ni överens om?
Klistrig ser jag att ni pratat om, det görs enbart i skarvar till annan ansluten asfalt.
Som du ser på bilden är det på "rabattkantenssida" som jag kommer köra på då andra sidan är för brant och det förstod jag skulle bli så.
Oj 7cm med ABT det var inte illa!
Är problemet menar du att dom har lagt för tunt på ena sidan så pass att det spricker?
Är problemet menar du att dom har lagt för tunt på ena sidan så pass att det spricker?
Jag vet inte varför det spricker. Problemet är att det smular vid minsta beröring. Vid infarten.A Asfaltmannen skrev:
Är inte 7cm bra eller?
Kan ju själv aldrig avgörs kvalitén på asfalten..
7cm är mer än nog!
Anledning till det spricker är för att det är för tunt lagt på den på den sidan och inget “avslut”.
Det är svårt att få det åtgärdat på något snyggt sett.
Alternativt att dom kommer med sprider och värmer upp den gamla asfalten försiktigt, får absolut inte bränna bitumen i den gamla asfalten och sen lägger över nu så pass tjock att den håller ihop mer. Och lägger ett lager grus och packar det emot kanten för att få någon form av avslut.
Det jag skulle kunna tänka mig går.
Har gjort det förr och det har funkat. Speciellt i med att du har en 8 massa.
Anledning till det spricker är för att det är för tunt lagt på den på den sidan och inget “avslut”.
Det är svårt att få det åtgärdat på något snyggt sett.
Alternativt att dom kommer med sprider och värmer upp den gamla asfalten försiktigt, får absolut inte bränna bitumen i den gamla asfalten och sen lägger över nu så pass tjock att den håller ihop mer. Och lägger ett lager grus och packar det emot kanten för att få någon form av avslut.
Det jag skulle kunna tänka mig går.
Har gjort det förr och det har funkat. Speciellt i med att du har en 8 massa.
Okej så han var precis hos mig.
Det han i princip sa var att min asfalt avslutas mot den "gamla/kommunens" asfalten och att det översta kommer lossna tills det har kommit i nivå och att allt var som det ska...
Jag tog upp allt om kantsten, klister och Sealing men det tyckte han inte behövdes.
Han ska komma tillbaka och fixa till linjen, värma upp och platta till.
Appropå det här med sealing så sa han att man inte brukar göra det på uppfarten utan det är mer för mycket trafikerade vägar.
Han sa att detta var ett minimalt problem och att det såg ut som han trodde, att det kommer lossna småbitar tills allt är i nivå.
Ärligt så lät det vettigt det han sa men jag är som sagt ingen expert.
Han menade att asfalten är helt ny och att den kommer härda.
Funderar på att låta han fixa till kanten som han sa och ta det därifrån...
Borde jag insisterar på klister/sealing?
Det han i princip sa var att min asfalt avslutas mot den "gamla/kommunens" asfalten och att det översta kommer lossna tills det har kommit i nivå och att allt var som det ska...
Jag tog upp allt om kantsten, klister och Sealing men det tyckte han inte behövdes.
Han ska komma tillbaka och fixa till linjen, värma upp och platta till.
Appropå det här med sealing så sa han att man inte brukar göra det på uppfarten utan det är mer för mycket trafikerade vägar.
Han sa att detta var ett minimalt problem och att det såg ut som han trodde, att det kommer lossna småbitar tills allt är i nivå.
Ärligt så lät det vettigt det han sa men jag är som sagt ingen expert.
Han menade att asfalten är helt ny och att den kommer härda.
Funderar på att låta han fixa till kanten som han sa och ta det därifrån...
Borde jag insisterar på klister/sealing?