Rickard.
Att amazon skulle börja med hantverkartjänster låter som en början på slutet i mina öron. Amazon/google är dom absolut sista jag skulle vilja ha i mitt hem.

Den absolut bästa hantverkartjänsten jag köpt var ägaren på plats 70% av tiden (en anställd) och i övrigt har jag fått bäst känsla av företag under ≈10 anställda där var och en måste ta ett helt annat ansvar än hos giganterna på marknaden.
 
Redigerat:
Eric Öbo
Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar som du inte förstår marknaden riktigt.

Vad händer med dig och din chef om de "bra" kunderna bestämmer sig för att sluta "handla" av Er utav någon anledning?

Eller har ni monopol på det ni gör?
Vad händer om det plötsligt inte finns någon som erbjuder de varor kunderna vill ha eftersom det uppstår för stora problem med relationen? Eller om kunderna betalar för dåligt? Det går alltså att vända på perspektivet. Marknaden förutsätter kunder, men för att bli kund måste det finnas någon som är intresserad av att erbjuda varor och tjänster.
 
Eric Öbo
P Paxman skrev:
Då förstår jag att du tycker som du gör...du tar citatet bokstavligt.
Citat brukar vara bokstavliga..
 
richardtenggren
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Vad händer om det plötsligt inte finns någon som erbjuder de varor kunderna vill ha eftersom det uppstår för stora problem med relationen? Eller om kunderna betalar för dåligt? Det går alltså att vända på perspektivet. Marknaden förutsätter kunder, men för att bli kund måste det finnas någon som är intresserad av att erbjuda varor och tjänster.
Då har ett behov uppstått, alltså finns det förmodligen någon som ser en möjlighet att tjäna pengar, som med det mesta är det tillgång och efterfrågan som styr.
 
P Paxman skrev:
I en annan tråd har vi diskuterat den ännu lite trevande företeelsen att stora bolag visat intresse för att ta sig in på hantverkarmarknaden. Ett par exempel är Byggmax hantverkartjänster och Clas Ohlsons "Clas Fixare". Någon nämnde att Amazon, Google och andra riktiga giganter troligen kommer haka på detta. När (om) det blir stort, alltså att de stora drakarna börjar konkurrera med varandra om de hantverkarjobb vi privatkunder vill ha utförda, så kan vi privatkunder antagligen sätta på oss mössan och hantverkarna får ta den i sin hand istället. Då blir det jobbigt att tillhöra gruppen hantverkare som tycker att privatkunder är idioter.
Problemet med ditt inlägg här @Paxman blir ju att både Clas Ohlsson och Byggmax's 'jobb' läggs ut på offerttjänster. Och det i sin tur gynnar både lokala och andra företag som är villiga att ta sig an deras små uppdrag.

Slutsatsen är ju inget annat än att just de ni här på forumet (Inte alla men många) föraktar, just det...Hantverkarna blir vinnare även här.
 
Eric Öbo
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då har ett behov uppstått, alltså finns det förmodligen någon som ser en möjlighet att tjäna pengar, som med det mesta är det tillgång och efterfrågan som styr.
Riktigt. Om ett behov föreligger men avansen är för dålig eller kundgruppen inte tillräckligt intressant uppstår en bristsituation. Då kommer priserna att stiga, vilket gör det mer intressant att etablera sig på marknaden. Det gynnar den som utför arbetet eller säljer varan. Kunden hade alltså fel - han/hon erbjöd ett för lågt pris eller för dåliga villkor.
 
Hej all goa människor där ute, nu har vi passerat 300 inlägg om att argumentera att ett företag oavsett bransch, storlek och målgrupp använder sig av riktigt billigt språk, avleder den negativa uppmärksamheten om den ”begåvade” titeln de valde som de har satt på sin bok genom att rida på en författares bok som hade framgång för något år sedan och allt detta i tron på att de skall vinna några enkla poäng hos hantverkargruppen.

Denna diskussion har aldrig handlat om hantverkare tycker illa om privatpersoner eller tvärtom för det är inte dessa som har gett ut denna bok. Så ni där ute som förespråkar detta borde inte ta detta personligt, det handlar inte om er.

Detta handlar endast om att ett vinstdrivande och ”seriös” företag använder sig av helt enkelt banalt språk i tron att hantverkare kommer uppskatta deras billiga humor och på så sätt attrahera dessa till sig.

När man talar med folk inom byggbranschen så tar de avstånd från dessa ynka uttalande om att deras kunder skulle vara idioter. De skrattar t.o.m och undrar hur i helvetet tänkte man här.

Med andra ord så verkar det finnas en bred förståelse även i byggbranschen att man helt enkelt gjort bort sig.

Alla har någon gång träffat den”IDIOTEN” oavsett bransch däremot så finns det inga företag som använder sig av en så banal och icke-intellektuell språk i en mediekampanj för att påvisa att man stödjer en viss kundgrupp för att förhoppningsvis sälja några fler skruv och mutter till dessa.

Och nej hantverkare är mycket mer smarta och utbildade för att se igenom detta billiga marknadsföringstrick, istället skulle företaget i fråga kunna fokusera på att ge hantverkare ypperlig service, bra priser och ge stöd där det behövs för att underlätta för dessa.

Att anlita en lite så där ”ball” byrå som vräker ur sig allt möjligt för att uppnå höga CTR, CTA och redovisa att NU har vi haft en lyckad kampanj för företaget, vet det fan.... Frågan man bör ställa sig är om företaget inser vilken skada deras varumärke tar istället för att jaga clicks och resultat, som i slutändan inte betyder något om kunderna slutar handla där.

Trevlig kväll på er där ute i höstmörkret!
 
  • Gilla
dasj och 6 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Vad händer om det plötsligt inte finns någon som erbjuder de varor kunderna vill ha eftersom det uppstår för stora problem med relationen? Eller om kunderna betalar för dåligt? Det går alltså att vända på perspektivet. Marknaden förutsätter kunder, men för att bli kund måste det finnas någon som är intresserad av att erbjuda varor och tjänster.
Men det där blev väl riktigt, riktigt dumt, eller?

Hej, nu är jag här igen, trots att jag sa att jag inte skulle vara det. Måste erkänna att jag tittat in då och då, sett mycket som jag velat svara på men andra har gjort det väl så bra som jag ser det.

Eric, tyvärr är du helt ute och cyklar; så här är det:
1. Kunderna skapar marknaden. Om ingen vill ha något gjort finns ingen marknad. Punkt slut.
Finns det ingen efterfrågan spelar det ingen roll hur många hantverkare som står i kö för att erbjuda sina (oönskade) varor eller tjänster
Sorry, you are not needed..

2. Okej, du har fått en affärsidé (ajdå skulle min lärare i företagsekonomi säga); du ska erbjuda tjänster och varor när det gäller "Hemmasnickeri, dvs altaner, kök och generella reparationer. MM.
Jaha, vad händer sedan då? Ska du annonsera? Dela ut foldrar/flygblad? Gå runt och prata med folk?

Hur ska du få folk att förstå att du tillhandahåller varor och tjänster som du vill sälja? I konkurrens med arton andra företag? Och få dina tilltänkta kunder att känna att det är just dig de vill ha?

Eric, lille vän, jag har bott i villa i snart tjugo år, jag har fått mer "affärsinviter" från takläggare, golvläggare, målare osv än du kan ana. Jag, tillsammans med mina grannar, är så trötta på det så vi har kommit överens om att hädanefter säga nej till allt som säljare erbjuder.

Eric, du har fått allt om bakfoten tyvärr, för att bli kund måste det INTE det finnas någon som är intresserad av erbjuda sina (kvalitativt sett tveksamma tjänster) eller annan undermålig service. BEHOVET uppstår när någon (kunden) vill få något gjort som denne inte kan ELLER vill göra själv.

Att det finns en golvläggare som kan lägga golv, eller en målare som kan måla, en sotare som kan sota osv, betyder inte att utbudet av tjänster skapar marknaden – det gör kundens behov. Vad händer om man inte behöver en golvläggare, en målarew eller en sotare? Vad ska elektrikern eller VVS-aren göra då?

Om ingen frågar efter ens tjänster finns heller inga behov. Det är INTE tjänsteutföraren som skapar marknaden DET GÖR KUNDEN!

Så för att parafrasera dig själv omvänt: det GÅR inte att vända på perspektivet. Hur gärna någon vill sälja marsipanälgar så måste det finnas några som vill köpa marsipanälgar, annars är det ingen marknad...

Har du förstått...?
//Ronnie
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 8 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
1. Kunderna skapar marknaden. Om ingen vill ha något gjort finns ingen marknad. Punkt slut.
Finns det ingen efterfrågan spelar det ingen roll hur många hantverkare som står i kö för att erbjuda sina (oönskade) varor eller tjänster
P Pysslarn skrev:
Om ingen frågar efter ens tjänster finns heller inga behov. Det är INTE tjänsteutföraren som skapar marknaden DET GÖR KUNDEN!
Du har helt fel i din analys om hur marknaden fungerar.
Det går mycket väl att skapa behov genom mördande eller bara rätt ut sagt listig reklam. Faktum är att det mesta vi konsumerar idag är skapade behov, det finns ingen efterfrågan "naturligt" på väldigt mycket av det som säljs.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
Han har helt rätt i sin analys. Finns det ingen behov finns det ingen marknad. Sen hur det behovet skapas spelar ingen roll. Ingen behov ingen marknad.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Han har helt rätt i sin analys. Finns det ingen behov finns det ingen marknad. Sen hur det behovet skapas spelar ingen roll. Ingen behov ingen marknad.
Du blandar ihop om marknaden finns alls och hur den skapas. Påståendet som jag vänder mig mot är
P Pysslarn skrev:
1. Kunderna skapar marknaden.
Så hävdar jag bestämt att det inte är. Om så vore, skulle inte reklam existera.
Reklam existerar för att marknaden är för liten. Den måste alltså trummas upp och skapas. Det är med andra ord varu- och tjänsteleverantörerna som i stort skapar marknaden. Kunderna är naturligtvis en förutsättning för marknaden, men de flesta kunderna har inget behov av batteridrivna hund-spa-anläggningar, kebab-semlor eller kjolpaket till bilar. Detta är helt och hållet behov skapade av någon som ser en chans att pracka på folk något de inte visste att de ville ha.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
P Pysslarn skrev:
Men det där blev väl riktigt, riktigt dumt, eller?

Hej, nu är jag här igen, trots att jag sa att jag inte skulle vara det. Måste erkänna att jag tittat in då och då, sett mycket som jag velat svara på men andra har gjort det väl så bra som jag ser det.

Eric, tyvärr är du helt ute och cyklar; så här är det:
1. Kunderna skapar marknaden. Om ingen vill ha något gjort finns ingen marknad. Punkt slut.
Finns det ingen efterfrågan spelar det ingen roll hur många hantverkare som står i kö för att erbjuda sina (oönskade) varor eller tjänster
Sorry, you are not needed..

2. Okej, du har fått en affärsidé (ajdå skulle min lärare i företagsekonomi säga); du ska erbjuda tjänster och varor när det gäller "Hemmasnickeri, dvs altaner, kök och generella reparationer. MM.
Jaha, vad händer sedan då? Ska du annonsera? Dela ut foldrar/flygblad? Gå runt och prata med folk?

Hur ska du få folk att förstå att du tillhandahåller varor och tjänster som du vill sälja? I konkurrens med arton andra företag? Och få dina tilltänkta kunder att känna att det är just dig de vill ha?

Eric, lille vän, jag har bott i villa i snart tjugo år, jag har fått mer "affärsinviter" från takläggare, golvläggare, målare osv än du kan ana. Jag, tillsammans med mina grannar, är så trötta på det så vi har kommit överens om att hädanefter säga nej till allt som säljare erbjuder.

Eric, du har fått allt om bakfoten tyvärr, för att bli kund måste det INTE det finnas någon som är intresserad av erbjuda sina (kvalitativt sett tveksamma tjänster) eller annan undermålig service. BEHOVET uppstår när någon (kunden) vill få något gjort som denne inte kan ELLER vill göra själv.

Att det finns en golvläggare som kan lägga golv, eller en målare som kan måla, en sotare som kan sota osv, betyder inte att utbudet av tjänster skapar marknaden – det gör kundens behov. Vad händer om man inte behöver en golvläggare, en målarew eller en sotare? Vad ska elektrikern eller VVS-aren göra då?

Om ingen frågar efter ens tjänster finns heller inga behov. Det är INTE tjänsteutföraren som skapar marknaden DET GÖR KUNDEN!

Så för att parafrasera dig själv omvänt: det GÅR inte att vända på perspektivet. Hur gärna någon vill sälja marsipanälgar så måste det finnas några som vill köpa marsipanälgar, annars är det ingen marknad...

Har du förstått...?
//Ronnie
Jag har inte påstått att tjänsteutbudet skapar marknaden, det måste du ha fått om bakfoten. Marknaden är däremot en plats där relationer skapas mellan ”säljare” och ”köpare”. Det finns olika marknader, arbetsmarknaden är en (där, som Marx kanske hade sagt, ”arbetarna säljer sin arbetskraft till kapitalisten vilken äger produktionsmedlen och gör profit på arbetet”) o s v. Men gemensamt för alla marknader är att de består av säljare och köpare.

Ett behov uppstår när någon efterfrågar en vara eller en tjänst som

1) Hen inte kan utföra själv,
2) Som är för dyr att utföra själv visavi det som marknaden erbjuder,
3) Hen inte vill utföra själv

och diverse andra anledningar som jag inte orkar räkna upp här. Men finns det ingen som kan utföra arbetet finns det heller ingen marknad. Är det ont om arbetskraft tenderar priset att stiga, är det gott om arbetskraft tenderar det att sjunka. Finns det ingen arbetskraft spelar det ingen roll om du har tusentals behov, det finns ändå ingen som kan tillgodose dem.

Dessutom finns det hela branscher som lever på att skapa ”behov” som köparen inte visste att hen hade, så visst kan marknaden initieras av säljare.

För övrigt skiter jag väl i hur länge du har bott i din villa, ”lille vän”. Försök att hålla en god ton. Den där härskartekniken luktar illa.
 
Utan behov ingen efterfrågan!
De flesta hästvagnstillverkarna försvann, när det blev mer vanligt att använda lastbil.
Ångloken, när diesel- och elloken visade sig effektivare.
Hur många gördel och nylonstrumpstillverkare försvann på 1960-talet, när strumpbyxorna gjorde entré?
Kolhandlarna och även de som säljer villaolja är idag betydligt mindre.
Skrivmaskiner tillverkas numera inte.
Vem köper en tjock-TV eller skärm idag?

Så det går inte att skapa ett behov, om inte kunderna handlar!
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Citat brukar vara bokstavliga..
Öööh...va?
 
S Saipala skrev:
Problemet med ditt inlägg här @Paxman blir ju att både Clas Ohlsson och Byggmax's 'jobb' läggs ut på offerttjänster. Och det i sin tur gynnar både lokala och andra företag som är villiga att ta sig an deras små uppdrag.

Slutsatsen är ju inget annat än att just de ni här på forumet (Inte alla men många) föraktar, just det...Hantverkarna blir vinnare även här.
Nej, det är inget problem alls och de befintliga hantverkarna är på riktigt de stora förlorarna.

När stora koncerner ger sig på att erbjuda hantverkartjänster, med stark konkurrens från andra stora aktörer, finns ett incitament att göra slutkunden nöjd. Detta incitament finns inte idag, eftersom det är brist på hantverkare. Idag är affärsuppgörelsen är mellan slutkund och utföraren och hantverkare kan bete sig lite hur som helst mot privatkunder utan att bry sig...slutar en ringa är det bara att ta nästa som är otålig. Detta har ju flera hantverkare vittnat om här på BH.

När hantverkarna jobbar på offert mot någon stor aktör gäller det att sköta sig. Om kunderna (till den stora aktören) rapporterar att hantverkaren misskött sig så är det slutjobbat för den hantverkaren för den stora aktören. Affärsuppgörelsen är alltså mellan den stora aktören och kunden, och den stora aktören är under konkurrens gentemot andra stora aktörer. Utföraren (hantverkaren) är en snabbt och lätt utbytbar mellanhand, helt beroende av den stora aktören för att få jobb.

Det är inte konstigare än taxibranschen. Om ett stort taxibolag upprepade gånger får rapporter om att en förare missköter sig mot kunderna så får denne kicken. Visst, föraren kan köpa en egen bil och köra vidare på egen hand...men då blir det att ställa sig i friåkarfilen och ropa efter kunder på flygplatserna medan de skötsamma matas av körningar från taxibolagets trafikledning. De stora taxibolagen har också egna förarutbildningar där mer än bara själva körningen lärs ut. En stor del handlar om kundvård och service. Precis samma sak kan ske med hantverkartjänsterna. De stora aktörerna utbildar egna hantverkare om de befintliga inte vill sälla sig i kulturen att kunden alltid ska vara i fokus.

Så nej, det är inget problem i mitt resonemang gällande om stora aktörer ger sig in i hantverkarbranschen.
 
  • Gilla
Palmis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.