Hej

Skulle måla om taket i vardagsrummet och det slutade med att all nymålad färg trillade ner på golvet i stora flagor. Insåg att det tidigare var målat med limfärg (30-talshus)
Har nu tagit bort all gammal limfärg och slipat taket med en giraff ner till putsen.
Vad gör jag nu? Vad lägger jag på? Tanken är att spackla vissa sprickor och hål men inte hela taket. Läste att man skulle måla på något speciell produkt? Någon som har några tips?

För torrt i taket färgen torkar utan att fästa, då ramlar den ner, börja med att späda ut färgen och grunda, den kommer att suga in bra, sen måla som vanligt

J jonaserik skrev:
För torrt i taket färgen torkar utan att fästa, då ramlar den ner, börja med att späda ut färgen och grunda, den kommer att suga in bra, sen måla som vanligt
Vad ska jag späda färgen med?
Har grundat övrigt med beckers grundfärg, funkar det?

Är färgen vattenbaserad som dom flesta färger är i dag, så späd ut med vatten, annars med förtunning,ta det lite försiktigt när du späder så den inte blir som vatten utan lite fastare. Kan säga att jag skulle måla ett tak med skivor, vart inget bra först, färgen rullade ihop sig på rollen vid andra rullningen:sick: det var för torrt i taket

Nu ser det ut såhär. Har kört giraff som.en galning o taket men allt går inte bort. Hur noga är det egentligen? Se bild som jämförelse mellan slipat och inte slipat.
Har redan skrapat ner det yttersta lagret med hjälp av tapetklister och plast

• Tak med delvis slipad yta där gammal färg och tapetklister är borttaget jämfört med icke slipad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ojämn yta där slipat möter ej slipat område och fläckar kvarstår.
    Skapa konto
  • Tak med en jämförelse mellan områden som har slipats och inte slipats, visar kvarvarande rester efter skrapning.
    Skapa konto
Jag hade målat de med en oljebaserad färg, luktar nån dag men funkar. Limfärgen släpper inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.