2 607 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
jag är nybörjare.. behöver alla era tips
Sida 1 av 2
Vi är en liten familj och har kollat efter hus ett tag men har problem att hitta ett sådant hus vi vill ha + att husen där vi bor är ganska dyra och funderar därför att bygga. Det finns lediga tomter i området vi vill bo, och vi har kollat runt på olika hemsidor och har beställt kataloger och det huset som jag fasnat för är Ärlan från fiskarhus villan.
Skulle vilja ha tips på vad man ska tänka på när man ska bygga, vad kostar mer vet att bottenplatta + badrumsinredning inte ingår. Önskar alla tips!
Ett annat alternativ för oss är att anlita nån som bara bygger själva huset och sen fixar all inredning själv. Vi har bra kontakter så vi får bra pris på allt byggmatreal, kök,badrum, vitvaror, tapeter mm. Min styvfar är elektriker så han kan fixa allt sånt.
vilket alternativ tycker ni är bäst?
Skulle vilja ha tips på vad man ska tänka på när man ska bygga, vad kostar mer vet att bottenplatta + badrumsinredning inte ingår. Önskar alla tips!
Ett annat alternativ för oss är att anlita nån som bara bygger själva huset och sen fixar all inredning själv. Vi har bra kontakter så vi får bra pris på allt byggmatreal, kök,badrum, vitvaror, tapeter mm. Min styvfar är elektriker så han kan fixa allt sånt.
vilket alternativ tycker ni är bäst?
Vi har också köpt en byggsats och avtalat alla entreprenörer själva. Vi är byggledare för all entreprenad och det fungerar jätte bra.
Man sparar väldigt mycket pengar och dessutom blir allting rätt från början. Man har möjlighet at följa varje del av bygget och korrigera på en gång om man ser att något är inte enl ritningen.
Man sparar väldigt mycket pengar och dessutom blir allting rätt från början. Man har möjlighet at följa varje del av bygget och korrigera på en gång om man ser att något är inte enl ritningen.
Om jag hade era förutsättningar gällande kontakter och knowhow skulle jag definitivt köpa stomrest hus inkl grund. Resten kommer ni att fixa galant och dessutom tjäna sköna kronor på!
Tänk också att ett eget ritat/arkitekt ritathus inte verkar bli dyrare än ett färdigtkataloghus.
Gå på massor med visningar, sluka planlösningar och skräddarsy sedan erat eget drömhus!
Nästa hus vi bygger kommer vi att göra så.
Tänk också att ett eget ritat/arkitekt ritathus inte verkar bli dyrare än ett färdigtkataloghus.
Gå på massor med visningar, sluka planlösningar och skräddarsy sedan erat eget drömhus!
Nästa hus vi bygger kommer vi att göra så.
Jag antar att det är team fiskarheden som du menar. De har byggt ett jättefint hus i närheten av där vi ska bygga.
Jag skulle också bygga invändigt med kontakter och bara ta ett stomrest hus från företaget.
Men det tar ju mycket tid och engagemang från Er sida. Och "dubbla boende kostnader" under längre tid. Väg för och nackdelar, tillsist tror jag nog som tidigare inlägg att det är stomrest som lönar sig. Särskilt om ni kan få bättre priser på kök och allt annat du nämde!
Lycka till / Sabina
Jag skulle också bygga invändigt med kontakter och bara ta ett stomrest hus från företaget.
Men det tar ju mycket tid och engagemang från Er sida. Och "dubbla boende kostnader" under längre tid. Väg för och nackdelar, tillsist tror jag nog som tidigare inlägg att det är stomrest som lönar sig. Särskilt om ni kan få bättre priser på kök och allt annat du nämde!
Lycka till / Sabina
Vi flyttade in i ett Fiskarhedenhus för drygt ett år sen och trivs som fisken... Det största skälet till att vi valde Fiskarheden var möjligheten att välja nivå på eget arbete i större utsträckning än hos andra leverantörer.
Vi valde att köpa grund och stomrest hus, "tätt i tak och låsbart" tror jag att det kallades. Efter det tog vi över med hjälp av elektriker och VVS-are. Det är svårt att veta hur mycket pengar vi har sparat på den lösningen. Tror nog att vi gjort av med lika mycket pengar men fått desto mer jämfört med om vi köpt nyckelfärdigt.
Lycka till med byggandet!
/Maria
Vi valde att köpa grund och stomrest hus, "tätt i tak och låsbart" tror jag att det kallades. Efter det tog vi över med hjälp av elektriker och VVS-are. Det är svårt att veta hur mycket pengar vi har sparat på den lösningen. Tror nog att vi gjort av med lika mycket pengar men fått desto mer jämfört med om vi köpt nyckelfärdigt.
/Maria
vilket hus byggde ni och vad blev slut summan?
Sloman skrev:Vi flyttade in i ett Fiskarhedenhus för drygt ett år sen och trivs som fisken... Det största skälet till att vi valde Fiskarheden var möjligheten att välja nivå på eget arbete i större utsträckning än hos andra leverantörer.
/Maria
Jag tror att det heter Svanen i den nya katalogen, vi har dessutom lagt till en takstol vilket gör huset 1,2 m längre. Vi har inte färdigställt övervåningen ännu men så här långt har det kostat ca 1,4 mkr exkl tomt och VA.
Har ni fundringar på att slå till?
/Maria
Har ni fundringar på att slå till?
/Maria
Varför köpa byggsats och sedan nyttja era kontakter...
bestäm er för ett hus i någon huskatalog, be någon kontakt (kompis) med auto-cad kunskaper rita upp huset med förbättringar som ni saknar i det hus ni har sett ut. Snacka ihop er med de kontakter ni har om vilka jobb som ni inte själva klarar av som t ex, schakt, grund, utsättning etc. gör en tidsplan, skicka iväg ett antal offertförfrågningar till de entrepenörer ni blir tvugna att ta in i bygget, samt även offertförfrågan på bygg material.
skicka in ritningen och ansök om bygglov, sätt dig själv som kvalitetsansvarig, och tuta och kör.
en himla massa mer jobb, men bra mycket roligare
lycka till!!
bestäm er för ett hus i någon huskatalog, be någon kontakt (kompis) med auto-cad kunskaper rita upp huset med förbättringar som ni saknar i det hus ni har sett ut. Snacka ihop er med de kontakter ni har om vilka jobb som ni inte själva klarar av som t ex, schakt, grund, utsättning etc. gör en tidsplan, skicka iväg ett antal offertförfrågningar till de entrepenörer ni blir tvugna att ta in i bygget, samt även offertförfrågan på bygg material.
skicka in ritningen och ansök om bygglov, sätt dig själv som kvalitetsansvarig, och tuta och kör.
en himla massa mer jobb, men bra mycket roligare
lycka till!!
När det är lösvirkesbygge i egen regi utan byggsats , inget prefabricerat och utan någon annan byggherre inblandad kan man med fördel spara 10-20.000 kr på att vara sin egen KA.
Satt i byggsamråd med nämnden ;Di måndags, tillsammans gick vi igenom och upprättade en kontrollplan för vårt bygge, så nu är det bara för vår del att sätta igång!!
Yehaa....
Satt i byggsamråd med nämnden ;Di måndags, tillsammans gick vi igenom och upprättade en kontrollplan för vårt bygge, så nu är det bara för vår del att sätta igång!!
Yehaa....
Det där "med fördel" finns det nog många invändningar mot... Jag skulle nog se det som en fördel om man hade en utomstående kvalitetskontrollant som ser till att man gör rätt.music_maestro skrev:
Jo visst kan det vara så beroende på vilken tillit man har till sina vänners kunskaper som hjälper en, snickarpolarnas kunskaper, sen finns det en uppsjö av info på nätet bl a boverket.se om det mesta som man har behov av att få veta.
Behovet av en KA blir ju bra mycket större då man har någon form av delad entrepenad alt. att man köper ifrån en hustillverkare - stomrest etc. :
Behovet av en KA blir ju bra mycket större då man har någon form av delad entrepenad alt. att man köper ifrån en hustillverkare - stomrest etc. :